moter 9v en pf ontvanger

alles over de 9 volt legotreinen // Everything around the nine volts legotrains
Plaats reactie
lego trein
super
super
Berichten: 115
Lid geworden op: 22-01-2011 23:15
Contacteer:

moter 9v en pf ontvanger

Bericht door lego trein » 28-03-2011 18:15

hallo,

ik heb een vraag kan je een 9v moter op een pf ontvanger maken en dan de kabels van de ontvanger naar de 9v moter en dan de transformator op full speed en kun je dan de snelheid verstellen? want de ene trein rijdt harder of zachter. daarom dacht ik kan het zo? want kun je dan van verschilende treinen (van 9v) de snelheid verstellen?

groeten michiel

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23222
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 28-03-2011 20:15

heb nog geen ervaring met de pf motoren
heb de treinen hier al liggen maar nog geen enkele gebouwd...
:cry:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

lego trein
super
super
Berichten: 115
Lid geworden op: 22-01-2011 23:15
Contacteer:

Bericht door lego trein » 29-03-2011 16:22

o.. jammer moet je eens doen ik ben er een hoop mee van plan.
maar ik heb het over de ontvanger van de afstands bediening en die naar de 9V moter toe laten gaan

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 29-03-2011 20:59

Ik denk dat het niet gaat lukken. Ik heb zelf geen pf treinen, maar als ik het goed heb rijden deze op battery. Dus met jouw ontvanger regel je de stroom tussen battery en motor. (sneller langzamer) .
Met de 9 volt motor bedoel je, neem ik aan, de originele 9 volt trein motor.
Deze motor krijgt de stroom via de rails en de wielen. Om gebruik te maken van de pf ontvanger moet je de stroom tussen de wielen en het electromotortje wat binnen inzit onderbreken en via de ontvanger laten lopen. Je zult de treinmotor dan open moeten maken.
Doe je dit niet dan gaat de trein meteen op de loop als je de trafo aanzet.

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

Peter
moderator
moderator
Berichten: 290
Lid geworden op: 18-10-2009 22:32
Contacteer:

Bericht door Peter » 30-03-2011 08:46

Niet helemaal.
Bovenaan de motor zijn contacten om een kabeltje voor lampjes en dergelijke aan te sluiten.
Als je hier spanning op zet, gaat dit ook naar de motor.
Zo kan deze rijden op niet metalen sporen zonder hem open te doen. :eek:
Je hebt wel een conversie kabel nodig omdat de aansluitingen niet hetzelfde zijn.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 30-03-2011 10:24

Dat ben ik met je eens Peter, maar als ik het goed begrijp wil lego trein
stroom via de trafo en niet via battery en dan gaat het niet

wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

lego trein
super
super
Berichten: 115
Lid geworden op: 22-01-2011 23:15
Contacteer:

Bericht door lego trein » 30-03-2011 11:39

eh zoeits ja ik wil alleen de snelheid van de trein aan passen want sommige treinen rijden harder dan de ander. ik wil ze op de zefde snelheid zodat ze alleemaal gelijk rijden.
maar het is wel een goed idee bedankt eek eek

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 04-07-2011 20:05

lego trein schreef:eh zoeits ja ik wil alleen de snelheid van de trein aan passen want sommige treinen rijden harder dan de ander. ik wil ze op de zefde snelheid zodat ze alleemaal gelijk rijden. maar het is wel een goed idee bedankt :eek: :eek:
Dit zal in de praktijk bijna niet mogelijk zijn. Je kan het eventueel proberen met je spoor in secties op te delen en dan de spanning / trein regelen. Echter zal je ook moeten nagaan waar elke trein zich bevind zodat je telkenmale die sectie waar de trein te snel (of te traag ) rijd, kan regelen. Zonder 'intiligentie' zal dit niet haalbaar zijn. Iedere motor heeft nu eens kleine afwijkingen (interne wrijving, klein verschil in magnetisch veld van de permanente magneten) en de ene trein heeft dan weer meer wagons dan de andere die ook weer op hun beurt een afwijkende wrijving hebben (die toeneemt bij oudere wielstellen), dus ik denk dat je het hierbij wel zal begrijpen dat het niet zo eenvoudig zal zijn. De enige praktische oplossing die ik momenteel zie is DCC (digitaal) rijden. Wat regelen / sectie betreft kan je hier eens kijken
(FreeLUG = Franstalig :sad: ) http://www.freelug.org/article.php3?id_article=1234

Ludo

lego trein
super
super
Berichten: 115
Lid geworden op: 22-01-2011 23:15
Contacteer:

Bericht door lego trein » 05-07-2011 17:32

ok zal ik proberen bedankt
eek

Plaats reactie

Terug naar “standaard 9volt treinen // standard 9volt trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten