Peakk power 12V trein motor

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
Henk
beginner
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-10-2018 23:12
Contacteer:

Bericht door Henk » 14-10-2018 21:30

Voor wie interesse heeft:
Ik had in de tussentijd ook al wat stroommetingen gedaan tijdens bedrijf van de 12V trein motoren. Piekstroom kan ik helaas niet meten met mijn simpele multimeter.

Een los motortje vraagt bij constante snelheid tussen de 0.1 en 0.2A stroom. Het wisselt een beetje per motortje (ik heb 5 zwarte en een rode geprobeerd), maar ze zitten allemaal in deze range. Bij hogere snelheden(hoger Voltage) loopt de stroom iets omhoog, maar niet gek veel (paar honderdsten Ampere). De stroom is gelijk in beide rijrichtingen.

Een motortje met stoomloc opbouw (incl duwstangen) en 2 wagons vraagt bij constante snelheid tussen de 0.2 en 0.3A. Ook hier geldt dat de stroom iets oploopt bij hogere snelheid, maar niet veel.

Bij vol accelereren van een motortje of trein schiet de stroom ophoog richting de 0.4A en waarschijnlijk nog hoger, maar ik denk dat mijn multimeter te traag is om dat weer te geven.

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 15-10-2018 20:13

Henk schreef:Hoi Ludo,

Naar aanleiding van jouw reactie heb ik de L298n module nog eens goed bekeken. Alle diodes lijken goed te zitten, maar het viel me op dat de spanningsregelaar (78m05) beschadigd was. Ik had de module van spanning voorzien met 12V, wat op de grens van de toegestane spanning is. Nieuwe theorie: De spanningsregelaar is te warm geworden en doorgebrand waardoor de rest van de module geen spanning meer kreeg.
Ik heb de 5V-jumper verwijderd en de module met externe 5V van spanning voorzien en... de L298n chip (en dus de module) werkt nog.
Weer wat geleerd, voortaan de L298n modules dus met externe 5V van spanning voorzien...

Allemaal bedankt voor het meedenken!
Volgens de data sheet kan een 78M05 maximaal 0,5A leveren.
zie: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 78M05.html

zou het toch moeten overleven daar er verschillende ingebouwde beveiligingen in de chip zitten.
Echter bij te hoge spanning (>35V) kan je met zekerheid de regalaar naar de vaantjes helpen.
Lees zeker ook de opmerkingen op pagina 16 (bij bovenstaande link) waar je zeker moet op letten.

succes met je project.
Ludo

Henk
beginner
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-10-2018 23:12
Contacteer:

Bericht door Henk » 15-10-2018 21:59

Hoi Ludo,

Hoewel ik 99% zeker ben dat de spannings regelaar kapot is, kan ik het op basis van de data sheet van de 78M05 inderdaad niet helemaal verklaren. Op de L298n module zit er geen heat sink op de spannings regelaar, waardoor deze vlug warm wordt (125 grC / W), maar 12V x 0.36 mA max logic current levert nog altijd maar +/- 0.5W op en zou dus niet fataal moeten zijn voor de 78M05.
De instructies voor de L298n module geven wel aan dat boven de 12V input spanning een externe 5V voeding voor de L298n chip nodig is (waarschijnlijk om de 78M05 te beschermen dus).

Wellicht toch een slechte chip gehad of iets anders fout gedaan waar ik nog achter moet komen :-?

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten