Peakk power 12V trein motor

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
Henk
beginner
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-10-2018 23:12
Contacteer:

Peakk power 12V trein motor

Bericht door Henk » 08-10-2018 23:18

Hoi allemaal,

Ik ben met een automatiserings projectje bezig voor mijn 12V lego treinen, waarvoor ik o.a. een Arduino en L298N motor controller gebruik. Nu heb ik vanavond die motor controller doorgebrand, waarschijnlijk door een te hoog piek vermogen bij het starten van de trein.
Weet iemand hoeveel Ampere een 12V motor standaard ongeveer vraagt en hoeveel het piek vermogen is (bij het inschakelen van de motor)? Ik kan nergens data sheets van de 12V motor vinden...
Alvast bedankt!

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 09-10-2018 08:29

Ik ga het eens navragen
heb daar geen idee van...

tevens welkom op het forum Henk
:eek:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Peter
moderator
moderator
Berichten: 290
Lid geworden op: 18-10-2009 22:32
Contacteer:

Re: Peakk power 12V trein motor

Bericht door Peter » 09-10-2018 10:33

Hi,

Heb je een losse L298N gebruikt met de 4 diodes tegen spanningspieken of een gekochte module.
Ik heb zelf al veel met 9V gewerkt zonder problemen.
De L298N kan 2A aan bij 35V, dit zou geen probleem mogen geven.

Je kan altijd de 2 uitgangen met elkaar verbinden om zo dubbel vermogen te krijgen.

Voor 12V heb ik geen data, voor de 9V zie http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm

Je kan de stroom eenvoudig meten met een multimeter. Heb zelf geen 12V om te testen.

Groeten

Peter

Henk
beginner
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-10-2018 23:12
Contacteer:

Bericht door Henk » 10-10-2018 09:05

Hoi Patje en Peter,

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik heb een complete L298N module gekocht. Ik ben niet zo ervaren met electronica en geen held in solderen, dus dat leek met de 2A-35V spec een goede oplossing.
Ik heb ergens gelezen dat een 12V motor in bedrijf tussen de 0.2 en 0.5A trekt, dus met een factor 8 a 10 voor piekstroom kan dat net mis gaan.
Ik zal de stroom tijdens het rijden van de motor eens meten, ik ben bang dat ik niet de juiste apparatuur heb om de piekstroom te kunnen meten.

De oplossing om de 2 uitgangen te verbinden is een goede. Wel 2x zo veel L298Ns nodig, maar als ze dan heel blijven...
Ik had zelf ook nog bedacht dat een meer "soft" start vanuit de software (niet meteen vol vermogen erop, maar langzamer opbouwen) eventueel ook zou kunnen helpen. Wat denken jullie?

Ik zal hier nog een update geven als ik meer weet. En als iemand nog ergens een datasheet van de 12V motor kan vinden...

Groeten,
Henk

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 10-10-2018 09:10

oke Henk

Peter is hier de meest geschikte persoon binnen het legotreinforum
hij is altijd bezig met elektronica, vandaar dat ik hem contacteerde..

we hebben nog iemand die daar goed overweg mee kan, ludo hier op
het forum maar zijn pc heeft het momenteel begeven...


:???:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Peter
moderator
moderator
Berichten: 290
Lid geworden op: 18-10-2009 22:32
Contacteer:

Bericht door Peter » 10-10-2018 15:16

Henk,

Het kan een oplossing zijn om de spanning geleidelijk op te bouwen.
Uit je uitleg begrijp ik dat je van 0 naar 12V gaat in één keer.

Via een arduino en PWM sturing kan je de trein langzaam laten vertrekken

groeten

Peter

Henk
beginner
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-10-2018 23:12
Contacteer:

Bericht door Henk » 10-10-2018 21:09

Hoi Peter,

Ik ga nu inderdaad in 1 keer naar +/- 9V (12V rijdt de trein veel te snel). Ik weet dat je met de Arduino/PWM de snelheid kunt sturen, maar ik was eerst aan het proberen alles werkend te krijgen (automatische wissel, trein detectie via IR sensor, seinpaal en ge-isoleerd baanvak, etc). Zowel via knoppen (kunnen de kids ook spelen) als volledig geautomatiseerd. Ik zal het langzaam opstarten er eens inprogrammeren en mocht de L298N daarmee nog stuk gaan, dan gaan we voor de doorlus optie.

Dank voor het meedenken!

Groeten,
Henk

Peter
moderator
moderator
Berichten: 290
Lid geworden op: 18-10-2009 22:32
Contacteer:

Bericht door Peter » 11-10-2018 15:42

Henk,

Indien het start stop is dat je wil bereiken zijn relais ook een perfect alternatief en goedkoop, compleet met optocoupler

zoals deze bv
https://www.benl.ebay.be/itm/5V-1-2-4-8 ... rk:21:pf:0

Peter

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 12-10-2018 19:28

Henk schreef:Hoi Patje en Peter,

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik heb een complete L298N module gekocht. Ik ben niet zo ervaren met electronica en geen held in solderen, dus dat leek met de 2A-35V spec een goede oplossing.
Ik heb ergens gelezen dat een 12V motor in bedrijf tussen de 0.2 en 0.5A trekt, dus met een factor 8 a 10 voor piekstroom kan dat net mis gaan.
Ik zal de stroom tijdens het rijden van de motor eens meten, ik ben bang dat ik niet de juiste apparatuur heb om de piekstroom te kunnen meten.

De oplossing om de 2 uitgangen te verbinden is een goede. Wel 2x zo veel L298Ns nodig, maar als ze dan heel blijven...
Ik had zelf ook nog bedacht dat een meer "soft" start vanuit de software (niet meteen vol vermogen erop, maar langzamer opbouwen) eventueel ook zou kunnen helpen. Wat denken jullie?

Ik zal hier nog een update geven als ik meer weet. En als iemand nog ergens een datasheet van de 12V motor kan vinden...

Groeten,
Henk
Henk,

ben je zeker dat er geen bestukkings fout op de print zit van de motor driver?
mijn neef heeft er ook enkele gekocht voor zijn LEGO treinen (9V) en er is er ook ene defect.
bij nader toezien was er één diode die de uitgang moet beschermen tegen spanningspieken verkeerd geplaatst (180° omgedraaid).
Hierdoor besluit ik dat die printen niet of onvoldoende getest zijn voor ze in de handel komen.
Voor die prijs kan dit dan ook bijna niet anders hé.

Ludo

Henk
beginner
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-10-2018 23:12
Contacteer:

Bericht door Henk » 14-10-2018 21:18

Hoi Ludo,

Naar aanleiding van jouw reactie heb ik de L298n module nog eens goed bekeken. Alle diodes lijken goed te zitten, maar het viel me op dat de spanningsregelaar (78m05) beschadigd was. Ik had de module van spanning voorzien met 12V, wat op de grens van de toegestane spanning is. Nieuwe theorie: De spanningsregelaar is te warm geworden en doorgebrand waardoor de rest van de module geen spanning meer kreeg.
Ik heb de 5V-jumper verwijderd en de module met externe 5V van spanning voorzien en... de L298n chip (en dus de module) werkt nog.
Weer wat geleerd, voortaan de L298n modules dus met externe 5V van spanning voorzien...

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten