Verlichtingsvraagstuk

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Verlichtingsvraagstuk

Bericht door RCG » 25-05-2015 09:17

Hallo allemaal,

Ik ben nu bezig met een brug in elkaar te zetten voor in mijn lay-out. Nu was ik van plan om standbeelden in een nis in de brug te plaatsen. Ik had hier een 12V lampje achter gezet, zodat de nis verlicht wordt. Maar de 12V lampjes geven toch te weinig licht naar mijn mening, dus nu wou ik wat gaan experimenteren met LED.

Ik las al dat er verschillende LED's in serie geplaatst kunnen worden, zodat er niet zo veel weerstanden nodig zijn, echter is me nog niet helemaal duidelijk hoeveel dat er dan precies mogen zijn. Het zou dus een combinatie worden van parallel en serie, zodat er veel lampjes op 1 12V trafo kunnen.

Maar hoeveel schakelingen kan je dan precies hiervan op een 12V trafo zetten? Ik had ook nog wat verlichting voor onder de brug zelf nodig.

Alvast bedankt voor de hulp!

Een (voorlopige) LED-leek :smile:

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 25-05-2015 11:47

Hallo,

Dit is afhankelijk van de ledjes die je gebruikt. Je moet even kijken naar het voltage van deze leds. Er zijn er van 2 volt, 3 volt etc.
Dus 12 volt : volt led = aantal leds. (12v: 2v = 6 st)

Dit is een handig hulpmiddeltje

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 25-05-2015 17:56

Wat je ook kan doen is,
je plaatst gewoon de leds in serie die je nodig hebt,
bv 3 stuks en je plaatst dan op het einde een weerstand
(zelfde als die je zou gebruiken per led)

dan werkt alles perfect..
zonder problemen..
:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 25-05-2015 20:20

Stel dus bijvoorbeeld: Ik heb leds van 2V. Hiervan schakel ik er 6 in serie, en dan maak ik van deze serieschakelingen een aantal parallelschakelingen. Dus bijvoorbeeld (5 parallelschakelingen) van (6 leds in serie). Kan dit zomaar? Kan ik onbeperkt parallelschakelingen bouwen? Want dan gaat de stroom per tak toch omlaag.

Ik las ook wat over het minimum voltage van een Led. Is dit de spanning waarover jij het hebt Wilchry?

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 25-05-2015 21:49

RCG schreef:Stel dus bijvoorbeeld: Ik heb leds van 2V. Hiervan schakel ik er 6 in serie, en dan maak ik van deze serieschakelingen een aantal parallelschakelingen. Dus bijvoorbeeld (5 parallelschakelingen) van (6 leds in serie). Kan dit zomaar? Kan ik onbeperkt parallelschakelingen bouwen? Want dan gaat de stroom per tak toch omlaag.
Moet kunnen volgens mij. Bij de Action zijn (waren) setjes ledverlichting te koop waar 20 ledjes aan een batterijbox van 3 volt aangesloten waren
RCG schreef: Ik las ook wat over het minimum voltage van een Led. Is dit de spanning waarover jij het hebt Wilchry?
Ja
12v trein digitaal computer gestuurd

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 26-05-2015 19:34

Oke, bedankt. Heeft er iemand tips voor het gebruik van een bepaald type LED, qua voltage en dergelijke? Ik wil de brug verlichten in de nissen (zie project topic). Ik wil eigenlijk gewoon dat de nis verlicht is, maar het hoeft ook niet te fel te zijn.

Zijn er ook tips voor bepaalde merken, of iets dat makkelijk aan te sluiten is, of is dat voor alle lampjes hetzelfde?

Thanks!

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 26-05-2015 20:56

RCG schreef:Stel dus bijvoorbeeld: Ik heb leds van 2V. Hiervan schakel ik er 6 in serie, en dan maak ik van deze serieschakelingen een aantal parallelschakelingen. Dus bijvoorbeeld (5 parallelschakelingen) van (6 leds in serie). Kan dit zomaar? Kan ik onbeperkt parallelschakelingen bouwen? Want dan gaat de stroom per tak toch omlaag.

Ik las ook wat over het minimum voltage van een Led. Is dit de spanning waarover jij het hebt Wilchry?

Wanneer je de 12volt transfo gebruikt,
kan je er zo veel leggen of dat hij aankan...
de 12volt transfo van lego heeft een beveiliging
tegen oververhitting, hij schakelt zich automatisch uit..
althans de 2 van mij, na een bepaalde tijd, hangt van het aantal leds af
of 12volt lampen (dan gaat het echter zeer vlug)
leds verbruiken minder dus ongeveer na 2uur,
beginnen de lampen aan en af te gaan
transfo slaat in beveiliging..

:???:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 26-05-2015 22:52

Een Led verbruikt een pak minder dan een lampje. Daar zou ik me geen zorgen over maken.
Ik zou niet meer dan 4 witte LED's in serie schakelen op 12v. (uit ervaring).
En nooit zonder weerstand aansluiten. Een led heeft een vaste spanningsval en de rest moet over een weerstand komen te staan om zichzelf uit te regelen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een LED een bundel van licht geeft zoals een spot. De 12v lego lampjes geven meer een difuus licht.
Wat ik zou doen is een 'warm white' led kiezen en het kopje afvlakken.

Probeer anders eens de 12v lego lampjes zo te monteren dat de onderkant van de lampjes op de rug van de mannetjes schijnt. Desnoods dmv transparante 2x2 blokjes om met de cablage weg te kunnen.
G.
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 27-05-2015 18:29

Glen schreef: Probeer anders eens de 12v lego lampjes zo te monteren dat de onderkant van de lampjes op de rug van de mannetjes schijnt. Desnoods dmv transparante 2x2 blokjes om met de cablage weg te kunnen.
G.
Dit heb ik al geprobeerd (zo zijn ze nu ook op de foto (ander topic)), maar geeft niet helemaal een gewenst effect. Daarom wil ik proberen of ik met een LED een betere lichtinval/verdeling heb. De test zal het leren.

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 29-05-2015 20:10

Zo, ondertussen vandaag 2 series van 4 Ledjes gaan halen. De gewone van 3mm en matte van 5mm. Eens kijken wat het beste effect geeft.

Een andere vraag: Voor lantaarnpalen te verlichten, dus de gewone zoals op onderstaande foto, welke LED is daar het best voor? Hoe werk je de bedrading hiervan netjes weg, zodat je geen kortsluiting hebt rondom de 2 draden van de LED? Iemand hier ervaring mee?

Thanks!

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten