Blokjes vallen uit elkaar

hier kan met een vraag stellen dat te maken heeft met lego. here you can ask a question concerning lego

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Blokjes vallen uit elkaar

Bericht door RCG » 11-07-2014 10:01

Tijdens het demonteren van een bepaalde set zijn er een aantal blokjes die gewoon letterlijk uit elkaar vallen. Een aantal andere blokken vertoont barsten aan de zijkant. Bij het uit elkaar trekken van zo'n barst trek je zo het blokje uit elkaar. Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Is er iemand die hier ook al mee te maken heeft gehad?

Zijn er oplossingen om dit te vermijden of is dit gewoon een gebrek dat bij Lego zelf aangekaart moet worden? De set is ongeveer 5-7 jaar oud schat ik.

Afbeelding

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 11-07-2014 10:35

Ziet er niet zo goed uit

Heb het alleen gehad bij een partij bielzen/dwarsliggers van het 12v tijdperk die ik had gekocht, helemaal poreus. Het waren niet alleen de clipjes, ze braken ook gewoon doormidden, waarschijnlijk door de zon gekomen

Bij een set van 5-7 jaar zou dit niet mogen voorkomen, zou het gewoon aankaarten bij Lego

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 11-07-2014 13:58

Ja, nadat ik de vraag hier gepost heb, heb ik een vrachtwagen gevonden uit een andere partij waar de kleine slopes van 1x1 ook inzaten, ook op dezelfde plaats gebroken. Dus toevallig hetzelfde stukje en op dezelfde plaats. Alleen dat het bij zoveel verschillende blokjes gebeurt vind ik wat vreemd.

Maar aangezien de andere stukjes uit een andere partij komen, is de factor gebruiker ook weg te strepen. De vrachtwagen is overigens van het jaar 2011 of later, dus nog recenter.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 12-07-2014 20:25

de eerste maal dat ik zo iets zie...
:???:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 13-07-2014 08:51

patje schreef:de eerste maal dat ik zo iets zie...
:???:
Dat was dus bij mij ook het geval. Alleen kreeg ik dus toen een andere set in handen die hetzelfde voorhad bij een andere kleur (dus het ligt ook niet aan het pigment dat gebruikt wordt). Ik heb het naar Lego gestuurd, nog geen antwoord ontvangen. Maar ik was zelf ook zeer verbaasd toen de blokjes gewoon in 2 uit elkaar vielen...

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 13-07-2014 15:49

Dit is het antwoord dat ik van Lego kreeg:

Thanks for getting in touch with us regarding your LEGO® sets.

Sebbe, it is always great to hear from loyal LEGO fans like you!

LEGO Fans occasionally tell us about pieces which have cracked, in particular the 1x1, 1x2 and 1x3 LEGO System bricks but sometimes others too. These are among the type of elements we produce most of (literally millions each year) and they are included in many sets - but only a tiny fraction of a percentage of all the pieces we produce have this problem.

We use the plastic material ABS to manufacture these elements. This material has been chosen because it is very high quality; especially the coupling force (how well the bricks hold together) is of great importance for the play value of the product. However the drawback to the high coupling force is a slightly increased risk that elements may get so called "stress release cracks" when they are exposed to butter, perfume, bath oil, grease or similar which exist in most households. It's likely that this is what has happened to the piece you contacted us about.

So far our LEGO builders around the world tell us that it is worth the small risk of cracked elements to get the excellent other properties of ABS. Nonetheless we're grateful that you contacted us as it's very important to the LEGO Group that we continue to receive feedback from consumers, so we can continue to improve.

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 14-07-2014 08:56

en toevallig heb jij dus net dat hele kleine percentage te pakken....

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 14-07-2014 20:01

J.J. schreef:en toevallig heb jij dus net dat hele kleine percentage te pakken....
Ja, ik weet ook niet goed wat ik er mee moet. Het lijkt me een standaard antwoord. Eigenlijk verwacht je dat er met alle slechte blokjes, hoe klein het percentage ook, iets gedaan wordt om het te verbeteren. Maar dit is blijkbaar niet interessant.

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 15-07-2014 08:27

Blijkbaar niet nee, krijg je geen vervanging? Dacht dat Lego altijd wel coulant was met dit soort dingen

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 15-07-2014 19:51

J.J. schreef:Blijkbaar niet nee, krijg je geen vervanging? Dacht dat Lego altijd wel coulant was met dit soort dingen
Ik heb niet om vervanging gevraagd. Mij ging het erom dat er wat mee gedaan werd, zodat de kwaliteit verbeterd wordt. Ik had de blokjes al ergens anders besteld, dus ik heb aangegeven dat het me niet om vervanging te doen was.

Ik denk dat als ik het gevraagd had, dat ik wel nieuwe onderdeeltjes kreeg, maar daar ging het me niet om.

Plaats reactie

Terug naar “vraag rond lego//question around lego ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten