Welk type trein en welke vind je het beste

hier kan met een vraag stellen dat te maken heeft met lego. here you can ask a question concerning lego

Plaats reactie
koekjeking12
beginner
beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25-06-2013 15:52
Contacteer:

Welk type trein en welke vind je het beste

Bericht door koekjeking12 » 25-06-2013 16:03

Ik ben best geinterreseerd in lego treinen. Maar nu weet ik niet of ik 12v of 9v of PF moet Gaan kopen. Mn vader heeft nog 4 oude sets liggen. 1 9v met best veel tracks en 3 12v met nog veel meer tracks (werken nog perfect). Dus nu weet ik niet of ik nu nieuwe PF moet halen omdat ze backwards compatible zijn. Of doorgaan met wat m'n vader heeft. En wat zijn de voordelen van PF en van 12V en 9V. En hoe vaak moet je de batterij verwisselen. Want ik ben van plan een Lego stad te maken met een bijna automatische infrastructuur. Gewoon voor de lol
Of is de oude RC of 4,5 volt beter(kan me bijna niet voorstellen)

MVG
Koekjeking12

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 25-06-2013 17:37

Het 12v systeem heeft als voordeel dat veel op afstandbestuurbaar zijn, zoals wissels, seinpalen, spoorovergangen, etc. Het grootste nadeel van 12v is het regelmatig schoonmaken (om de 2 weken) v/d rails en sleepcontacten 12v motoren. Ook gaan 12v motoren wel eens stuk en vervanging is kostbaar, omdat het steeds zeldzamer wordt.
Komt ook bij dat bij grote layouts de spanning afneemt naarmate het contactpunt v/d trafo groter wordt. Kan weer opgelost worden door gebruik van meerdere trafo's op strategische punten.

Het 9v systeem heeft als grootste voordeel dat de baan in principe niet schoongemaakt hoeft te worden en het staat wat mooier ivm ontbreken middenrails. Nadeel is dat wissels met de hand bediend moeten worden. Seinpalen ontbreken, etc.

Nadeel van batterijtreinen is hun snelheid is wat beperkter en ze raken leeg. Voordeel hiervan is dat layouts ondenkbaar groot kunnen zijn.

Als je veel 12v hebt, dan hiermee doorgaan. Hou in achterhoofd dat uitbreiding erg kostbaar kan zijn en regelmatig onderhoud.
9v op netstroom is betrouwbaarder en is het ideale systeem als je wissels op afstandbestuurbaar kan maken.

UrbanErwin(EPJL)
speciaal
speciaal
Berichten: 265
Lid geworden op: 21-05-2012 20:01
Contacteer:

Bericht door UrbanErwin(EPJL) » 25-06-2013 18:13

Het hangt erg af van wat je wilt doen, maar voor MOC bouw vind ik persoonlijk 9 volt het beste, Omdat je geen motor/batterijen hoeft te verstoppen.
Mijn MOC's
Foto's
Afbeelding
(afbeelding is link)

koekjeking12
beginner
beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25-06-2013 15:52
Contacteer:

Bericht door koekjeking12 » 25-06-2013 19:10

Dus als ik alles automatisch wil is 12V het handigst. Maar voor de betrouwbaarheid is toch 9V het handigst heb ik begrepen. Mn vader heeft veel onderdelen en zelfs nog wat reserves in een doosje. Zelf ben ik redelijk goed met electronica dus het automatiseren van 9V zal niet zo moeilijk zijn. Maar nu is de vraag ook nog kunnen er meer treinen op een 9V spoor, want hier heb ik totaal geen verstand van. En is 12V duurder dan 9V. Want ik ga ervanuit dat 12V en 9V gewoon beter zijn met grote sporen dan RC en PF.

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 25-06-2013 19:13

Ik heb geen ervaring met RC en PF. Ben wat blijven hangen in 12v en 9v :smile: .

UrbanErwin(EPJL)
speciaal
speciaal
Berichten: 265
Lid geworden op: 21-05-2012 20:01
Contacteer:

Bericht door UrbanErwin(EPJL) » 25-06-2013 20:49

koekjeking12 schreef:Dus als ik alles automatisch wil is 12V het handigst. Maar voor de betrouwbaarheid is toch 9V het handigst heb ik begrepen. Mn vader heeft veel onderdelen en zelfs nog wat reserves in een doosje. Zelf ben ik redelijk goed met electronica dus het automatiseren van 9V zal niet zo moeilijk zijn. Maar nu is de vraag ook nog kunnen er meer treinen op een 9V spoor, want hier heb ik totaal geen verstand van. En is 12V duurder dan 9V. Want ik ga ervanuit dat 12V en 9V gewoon beter zijn met grote sporen dan RC en PF.
ja dat is mogelijk maar vereist wat geknutsel

http://www.pluisje.nl/lego/
http://www.lgauge.com/trains/dcc/dcc.htm
Mijn MOC's
Foto's
Afbeelding
(afbeelding is link)

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 25-06-2013 21:29

Het kan met alleen maar Lego-onderdelen:
Afbeelding

Alleen ik heb veel 12v spul en heb 9v erbij en is het makkelijker om 9v te automatiseren mbv 12v.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 26-06-2013 23:26

BillytheKid schreef:Het kan met alleen maar Lego-onderdelen:
nee hoor
Afbeelding

zie verder:
http://legotreinforum.forum2go.nl/lego- ... -t842.html

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 27-06-2013 05:07

Ik bedoel te zeggen, dat het KAN met alleen lego-onderdelen :eek: .

Plaats reactie

Terug naar “vraag rond lego//question around lego ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten