12V locs doen het niet meer.
12V locs doen het niet meer.
Hoi,
onlangs heb ik mijn blauwe 12V spul na 30 jaar weer opgebouwd. Helaas zijn er problemen.
Ik heb 2 locs: een 722 en een 723. De 722 werkte van het begin niet meer. 12V erop en geen reactie. De 723 werkte wel nog, maar niet van harte.
Eerst dacht ik dat de trafo niet meer goed werkte. Met een multimeter de spanning op de rails gemeten, en die viel af en toe weg. Ook zakte de spanning behoorlijk terwijl de loc traag over het spoor kroop. De gerbuikte trafo is overigens niet van lego, maar van Fleishmann en heeft vroegâh altijd prima gewerkt met de lego trein.
Daarna een oude PC voeding uit de kast genomen en daar de 12V van afgetakt. Eerst even gemeten op de rails: de voeding leverde mooi 11.9V. Vervolgend de loc erop. Nu ging het wat beter en vlotter vooruit, maar niet voor lang. Nu doet ook deze loc niets meer.
Hellup!
onlangs heb ik mijn blauwe 12V spul na 30 jaar weer opgebouwd. Helaas zijn er problemen.
Ik heb 2 locs: een 722 en een 723. De 722 werkte van het begin niet meer. 12V erop en geen reactie. De 723 werkte wel nog, maar niet van harte.
Eerst dacht ik dat de trafo niet meer goed werkte. Met een multimeter de spanning op de rails gemeten, en die viel af en toe weg. Ook zakte de spanning behoorlijk terwijl de loc traag over het spoor kroop. De gerbuikte trafo is overigens niet van lego, maar van Fleishmann en heeft vroegâh altijd prima gewerkt met de lego trein.
Daarna een oude PC voeding uit de kast genomen en daar de 12V van afgetakt. Eerst even gemeten op de rails: de voeding leverde mooi 11.9V. Vervolgend de loc erop. Nu ging het wat beter en vlotter vooruit, maar niet voor lang. Nu doet ook deze loc niets meer.
Hellup!
vraagje
heb je een luchtje geroken als je ze probeerde
(verbranding)?
heb je een luchtje geroken als je ze probeerde
(verbranding)?
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Het rook een beetje, maar niet echt verbrand. Hoe moet ik het omschrijven, een beetje eeh "elektrisch" rook het, wat je over het algemeen hebt als je electromotoren laat lopen.
Maar ik begrijp waar je heen wilt: het kan zijn dat de motor intern een kortsluiting heeft, die nu tot doorbranden heeft geleid.
Het hele spul is ook al 30 jaar niet meer in gebruik geweest, geen idee wat dat allemaal doet met de lak op de wikkelingen, de smering etc. De 722 loc wilde vanaf het begin al niet meer. De 723 heeft het nu ook opgegeven.
Even een paar plaatjes van de slachtoffers:
Zijn er überhaupt nog vervangende motortjes te krijgen voor dit systeem?
Maar ik begrijp waar je heen wilt: het kan zijn dat de motor intern een kortsluiting heeft, die nu tot doorbranden heeft geleid.
Het hele spul is ook al 30 jaar niet meer in gebruik geweest, geen idee wat dat allemaal doet met de lak op de wikkelingen, de smering etc. De 722 loc wilde vanaf het begin al niet meer. De 723 heeft het nu ook opgegeven.
Even een paar plaatjes van de slachtoffers:
Zijn er überhaupt nog vervangende motortjes te krijgen voor dit systeem?
-
- super special
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
- Contacteer:
Heb vorig jaar nog een doos met blauw 12V spul verkocht.
Het is ongelofelijk hoe goed die motertjes het nog deden na een minimum aan onderhoud.
Wat ik gedaan had; contactunten gepolished en de motor ingespoten met teflon-spray. Werkt pirma, en de loks vlogen over het spoor.
Dan niet dat je dat kan verwachten van de motortjes van vandaag.
G.
Het is ongelofelijk hoe goed die motertjes het nog deden na een minimum aan onderhoud.
Wat ik gedaan had; contactunten gepolished en de motor ingespoten met teflon-spray. Werkt pirma, en de loks vlogen over het spoor.
Dan niet dat je dat kan verwachten van de motortjes van vandaag.
G.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten