Up!!?

hier kan met een vraag stellen dat te maken heeft met lego. here you can ask a question concerning lego

Plaats reactie
Deprime
speciaal
speciaal
Berichten: 232
Lid geworden op: 10-12-2009 19:29
Contacteer:

Up!!?

Bericht door Deprime » 10-02-2010 13:27

Wie weet hoe je het beste de rails omhoog kunt leggen, zodat je de trein op een brug of viaduct krijgt?

Ik heb een beetje geprobeerd, maar de onderkant van de wagons komen aan de rails wanneer de trein het horizontale stuk op rijdt. Bochten kunnen dan ook niet want dan ontspoord ie. En hoeveel 'blokjes/laagjes' kan ik per stukje rails omhoog??

Wederom een vage uitleg van mijn vraag, maar ik hoop dat jullie mij snappen? :idea:

Dutch-builder
moderator
moderator
Berichten: 938
Lid geworden op: 01-10-2009 14:50
Contacteer:

Bericht door Dutch-builder » 10-02-2010 14:16

thuis gebruik ik voor de aanloop altijd 1 plate, dan 2 plates, 3 plates, en dan steeds 2 plates of 1 brick omhoog. Dat is om te voorkomen dat de trein aan de bodem vastloopt met het omhoogrijden. :wink: :idea:
Visit my Flickr: Photostream Flickr
Blog
Afbeelding

Peter
moderator
moderator
Berichten: 290
Lid geworden op: 18-10-2009 22:32
Contacteer:

Bericht door Peter » 10-02-2010 14:34

Op rechte stukken kan 2 plates per spoorlengte (16 studs).
Dit echter enkel met korte treinen.

Ideaal is 1 plate per spoorlengte.
Normaal kunnen alle treinen deze helling nemen.
Bochten zo veel mogelijk plat houden.
De trein heeft al veel wrijving van de bocht, dat de extra energie nodig om de helling te nemen meestal te veel is.

Dutch-builder
moderator
moderator
Berichten: 938
Lid geworden op: 01-10-2009 14:50
Contacteer:

Bericht door Dutch-builder » 10-02-2010 14:45

In de bocht inderdaad maar 1 plate om de door Peter genoemde reden.

Als je omhooggaat op het rechte stuk met 2 plates of meer zijn er echter maar een paar treinen die de heling opkomen. De kleine rode locomotief vindt ik persoonlijk de beste om bergen op te rijden. Daar hebben we nog nooit problemen mee gehad. :wink:
Afbeelding
Visit my Flickr: Photostream Flickr
Blog
Afbeelding

Deprime
speciaal
speciaal
Berichten: 232
Lid geworden op: 10-12-2009 19:29
Contacteer:

Bericht door Deprime » 10-02-2010 16:57

Dank jullie. Jammer genoeg heb ik nét niet genoeg ruimte om hoog genoeg te komen... en al helemaal niet met 1 plate, omdat de kortste trein van me 4 wagons heeft met 2 locs(1x motor) Ik wou namelijk een voetbalveld plaatsen, maar dat neemt veel ruimte in, dus ik dacht, rijd de trein er gewoon boven ofzo...

De kleine rode loc heb ik ook, maar ligt dat niet gewoon aan het motortje? Want de ene gaat stroever dan de andere. Of zie ik nu iets anders praktisch over het hoofd? :idea:

Dutch-builder
moderator
moderator
Berichten: 938
Lid geworden op: 01-10-2009 14:50
Contacteer:

Bericht door Dutch-builder » 10-02-2010 17:19

Inderdaad, je hebt wel eens verschil in het motortje. Maar ik heb 2 van die locs en ze rijden allebei gewoon even soepel. Volgens mij ligt het eraan dat ze erg klein zijn. niet veel steentjes op het motortje zelf waardoor hij lichter is. hij heeft dus ook maar 4 wieltjes (minder wrijving.). :roll: :wink:
Visit my Flickr: Photostream Flickr
Blog
Afbeelding

Peter
moderator
moderator
Berichten: 290
Lid geworden op: 18-10-2009 22:32
Contacteer:

Bericht door Peter » 10-02-2010 18:02

Een loc moet wel voldoende gewicht hebben omdat de wielen niet zouden slippen berg op.
Hoe zwaarder de wagons wegen tov de loc, hoe groter de kans van doorslippen van de wielen.
Modeltreinen krijgen speciaal een extra gewicht op de wielen om meer grip te krijgen.

Dutch-builder
moderator
moderator
Berichten: 938
Lid geworden op: 01-10-2009 14:50
Contacteer:

Bericht door Dutch-builder » 10-02-2010 18:11

Wij hebben van doorslippen alleen maar last als we vol gas de berg op rijden. Als je gelijdelijk aan rijdt hebben we geen problemen. Maar dat verschilt natuurlijk per trein.
Visit my Flickr: Photostream Flickr
Blog
Afbeelding

Deprime
speciaal
speciaal
Berichten: 232
Lid geworden op: 10-12-2009 19:29
Contacteer:

Bericht door Deprime » 10-02-2010 22:13

Ik heb ooit via marktplaats een motortje gekocht, dat gewoon helemaal vol zand zat :!: :shock: Gelukkig is de verkoper me toen wel tegemoed gekomen.

Ik heb als een van de treinstellen 4559 en 4560 aan elkaar gekoppeld. 4560 achter en zonder moter, 4559 vooraan en met motor. De loc ontspoort heel snel, heb ik er teveel gewicht aan hangen voor een motortje met relatief weinig opbouw? :?:

Tja beiden zijn eigenlijk vrij kort van bouw, het minste dat de sporen niet juist in elkaar zitten, of ergens een beetje wippen, of zelfs vlot over een wissel rijden, kan een ontsporing geven... Het zijn eigenlijk juist die
2 treinen die bijna geen gewicht hebben waar de motor zich bevindt.

:cry:

Plaats reactie

Terug naar “vraag rond lego//question around lego ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten