Mijn lay-out (12v.)

Hier alleen de dingen in plaatsen die gemaakt worden rond een project. Bv voor zwolle (Belug) voor layout thuis Place here only the things that are made around a topic. for example : for a club layout ore a layout at home

Arjan
active
active
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-09-2010 19:34
Contacteer:

Mijn lay-out (12v.)

Bericht door Arjan » 17-03-2012 16:07

De lego is inmiddels van zolder gehaald. Nu nog een goede lay-out en... bouwen maar.

Eerst even kort wat ik tot mijn beschikking heb qua ruimte. Ik heb een kamer van ongeveer 2,90x3,40 meter. Het is de bedoeling dat er een L-vormige tafel komt te staan voor de baan en de daarbij horende city.

Aangezien de baan niet alleen voor mezelf is, maar ook voor de kinderen om er mee te spelen, heb ik voor mezelf een aantal 'voorwaarden':
  • De city moet aan de voorkant van de tafel komen, omdat de kinderen er dan het meest makkelijk bij kunnen (rijden met auto's, spelen met de minifigs).
    De rest van de tafel, waar ze niet bij kunnen, kan ik dan zelf invullen.[/list:u]
    • De kinderen moeten zelf met de treinen kunnen rijden. Dus het spoorplan mag niet al te ingewikkeld worden (wissels, seinen).
      Het spoor moet ook rond lopen, dus geen begin/eindstation of rangeerterrein. Anders wordt het voor de kinderen te lastig om heen en weer te rijden.[/list:u]
      • De trein moet wel een tijdje onderweg zijn. Het is niet de bedoeling dat de trein vertrekt van een station en binnen 10sec. weer terug is.[/list:u]

        Ik ben er inmiddels al wel achter dat het niet al te eenvoudig is om een goede lay-out te maken. Na het ontwerpen kom ik er vaak achter dat de kamer kleiner is als mijn lay-out. :sad:


Arjan
active
active
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-09-2010 19:34
Contacteer:

Bericht door Arjan » 17-03-2012 16:16

Om jullie even een idee te geven wat ik allemaal heb hieronder een lijstje:

Sporen:
- 78x Rails recht (7850/7854)
- 72x Rails bocht (7851/7855)
- 2x Set wissels, links/rechts (7856)
- 2x Kruising (7857)
- 2x Wisselbediening (7863)
- 2x Sein (7860)

Op zich genoeg om een leuke baan mee te maken. Ik loop er alleen tegen aan dat ik in verhouding te veel bochten heb...

Treinen e.d.
7730 – Goederentrein
7814 – Kraanwagon
7818 – Passagierswagon
7834 – Spoorwegovergang

10205 – Locomotief met kolentender (uitgerust met 12v motor)
10013 – Open goederenwagon
10014 – Passagierswagon klein
10015 – Passagierswagon groot
10016 – Tankwagon
10017 – Hopper wagon

MOC LOC met 12v

Arjan
active
active
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-09-2010 19:34
Contacteer:

Bericht door Arjan » 17-03-2012 16:22

Inmiddels heb ik in BlueBrick een eerste ontwerp gemaakt. De baan loopt over twee niveau's en heeft twee stations (staan niet duidelijk ingetekend op het ontwerp). Aan de achterzijde loopt het spoor omhoog/omlaag. Op deze manier is de trein een tijdje onderweg en ook nog eens uit het zicht.

Eerst maar eens testen of de verbinding tussen de beide niveau's te overbruggen is voor de treinen (+ wagons).

Afbeelding
* Het gedeelte met de wissels is het bovenste niveau.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 17-03-2012 23:27

kwa sporen is het al goed gevuld
voor de kinderen zal het een plezier zijn
om daarmee te mogen spelen...
:eek:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 19-03-2012 09:14

De baan ziet er prima uit, het is iid geval niet een 'saai rondje' om de kerk zoals ik heb :p

Past de city nog op de tafel aan de voorkant?

Arjan
active
active
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-09-2010 19:34
Contacteer:

Bericht door Arjan » 19-03-2012 13:33

Of de city nog aan de voorkant van de tafel past weet ik nog niet. Dat is iets waar ik nog naar moet kijken. Op papier ziet het er altijd zo mooi uit, maar als je dan aan het bouwen bent, wil het nog wel eens tegenvallen.

Ik ben eerst begonnen om te kijken of het haalbaar is om op 2 niveau's te rijden; dus eerst de helling maar eens gebouwd en rijden maar...
Niet dus. Eén van mijn treinen rijdt zonder problemen naar boven met wagons. De andere twee hebben aanzienlijk meer moeite en - afhankelijk van het aantal wagons - redden ze het niet tot bovenaan. Een uitdaging dus.

Het was me altijd al opgevallen dat de 12v-motors niet allemaal even snel liepen. En dat komt nu dus terug. Kennelijk is de trekkracht van de motors niet hetzelfde.
Een ander probleem (dat hier waarschijnlijk wel bekend is) is dat ik geen antislip-bandjes meer op de motors heb...

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 19-03-2012 16:47

Dat probleem van de trekkracht heb ik zelf ook veel last van, de ene motor is beter dan de ander. Patje heeft het dacht ik zo geautomatiseerd dat de treinen op elkaar wachten.

Wat je ook kunt proberen is om de 12v wielen te vervangen door 9v wielen, deze hebben minder oppervlak en dus minder wrijving. Ik kon door het vervangen van die wielen een extra wagon plaatsen bij mijn 7745 :)

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 19-03-2012 17:25

Arjan schreef:Een ander probleem (dat hier waarschijnlijk wel bekend is) is dat ik geen antislip-bandjes meer op de motors heb...
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... andjes.htm

;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Arjan
active
active
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-09-2010 19:34
Contacteer:

Bericht door Arjan » 22-03-2012 19:35

J.J. schreef:Wat je ook kunt proberen is om de 12v wielen te vervangen door 9v wielen, deze hebben minder oppervlak en dus minder wrijving.
Juist de trein met de wagons met 12v wielen rijdt goed de helling op. De trein met daarachter wagons met 9v wielen heeft problemen.
:-?

Arjan
active
active
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-09-2010 19:34
Contacteer:

Bericht door Arjan » 22-03-2012 21:31

Inmiddels ben ik van het idee afgestapt dat ik een baan op meerdere niveau's, dus met hellingen, ga bouwen. Dit omdat de helling toch wel problemen zullen gaan opleveren.
Alles op één niveau dus.

Ik heb nu een nieuwe lay-out ontworpen. De vraag is nu of alles gaat passen. Waarschijnlijk ben ik iets te enthousiast geweest tijdens het ontwerpen en is de baan groter geworden dan de kamer.
Maar daar gaan we achter komen. Voordat we een tafel gaan maken eerst maar eens op de vloer neerleggen.
Wordt dus vervolgd...

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “project ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten