NS ICM 4001 "koploper"

hier mag alles geplaatst worden wat Nederlandse voertuigen en treinen aangaat. here you can placed everything what become Dutch vehicles and engines .

Plaats reactie
enrico7676
super
super
Berichten: 155
Lid geworden op: 22-04-2012 19:14
Contacteer:

NS ICM 4001 "koploper"

Bericht door enrico7676 » 18-03-2019 16:45

Al een zeer lange tijd had ik het plan om een ICM te maken in 8 breed(schaal 1:45 natuurlijk duh). Maar ik kwam er nooit echt lekker uit. Ik heb ooit in het verre verleden wel een 6 breed versie gemaakt die voornamelijk nagemaakt van BlokBricks was maar ik was daar ook nooit echt 100% tevreden mee.

Na al een tijdje met het idee rond te lopen maar, niet echt een grip op het idee te krijgen kwam ik de ICR rijtuigen van Raised tegen op LegoWorld. Nou ja tegen, ze reden een week lang op onze layout rond ter wel ze hier en daar onderdelen lekte. En uiteraard heb ik ze een paar keer "gestolen" met een stoomloc.

AfbeeldingLegoWorld 2018 by Enrico Lussi, on Flickr

Een ICR rijtuig is eigenlijk bijna 1:1 het midden rijtuig van een ICM. De ICR rijtuigen zijn namelijk daar op gebaseerd. Door Raised zijn ICR rijtuigen als basis te kunnen gebruiken had ik een begin punt. Maar dan komt die vreselijk @#*%# neus.

Op een vrijdag middag reisde ik na een vreselijk tentamen via Rotterdam CS terug. En uiteraard reed net de sprinter die ik moest hebben voor me neus weg. Geen probleem want genoeg te zien. Zo kwam er precies een ICMm naast mijn perron stil staan voor een goede 10 a 15. Precies genoeg tijd om die eens te bestuderen. Aan de hand van de ideeën die ik toen opdeed maakte ik thuis een prototype. Met behulp van eens schaal tekening van Raised kon ik ook gelijk de afmetingen redelijk uitwerken.

AfbeeldingA new WIP. A Lego ICM 4001 Koploper. by Enrico Lussi, on Flickr

Uiteraard toen niet veel om over te schrijven maar wel een echt begin! Aan de hand van dit prototype en vele foto's van de ICR rijtuigen begon ik een LDD bestand op te stellen. Iets waar ik uiteindelijk 2 weken mee bezig ben geweest. Maar het resultaat mag er zijn!

AfbeeldingICM 4001 render by Enrico Lussi, on Flickr

Nu heb ik momenteel alle onderdelen verzameld/besteld. Dus het is nog even wachten op enkele bricklink bestellingen en dan is het weer een weekend lang zooi maken ehh bouwen!

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 24-03-2019 09:32

deze trein ken ik en ik moet zeggen
zeer mooi en realistisch gemaakt..

:eek:

ik kijk uit naar de volledig afgewerkte trein
nice...
:-D
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

enrico7676
super
super
Berichten: 155
Lid geworden op: 22-04-2012 19:14
Contacteer:

update

Bericht door enrico7676 » 25-03-2019 19:16

Het eerste deel is klaar. Nou ja hier en daar missen nog enkele zeer kleine details. En ik ben nog niet helemaal blij met de sterkte van het ontwerp. Maar tevreden ben ik zeker!

AfbeeldingThe first part of my ICM 4001. by Enrico Lussi, on Flickr

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 26-03-2019 08:46

dat ziet er al veel belovend uit


:eek:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

enrico7676
super
super
Berichten: 155
Lid geworden op: 22-04-2012 19:14
Contacteer:

update

Bericht door enrico7676 » 10-05-2019 09:40

Alle 3 wagons zijn 98% klaar. Hier en daar mist nog een klein onderdeeltje.
AfbeeldingThe beast is here! The ICM 4001 "koploper" is complete(well as always there is room for improvement). I am going to do a lot of testing tomorrow. And a small photoshoot. by Enrico Lussi, on Flickr

De totale trein is nu rond de 200 studs. Oftewel een gigant!
AfbeeldingThe beast is here! The ICM 4001 "koploper" is complete(well as always there is room for improvement). I am going to do a lot of testing tomorrow. And a small photoshoot. by Enrico Lussi, on Flickr
Benny staat hier ergens op de foto's voor de schaal. Hij is alleen lastig te zien.

Ik heb voor het eerst Ball Bearings gebruikt voor bij de wagons. En geloof me dat werkt echt ongeloofelijk goed. De wagons zijn even zwaar dan een standaard Lego goederenwagon.

What's next? Nou natuurlijk zoals altijd mijn Bahnsteriebswerk, deze moet voor LegoWorld af. Maar misschien ooit eens in de toekomst. Een 2de?

enrico7676
super
super
Berichten: 155
Lid geworden op: 22-04-2012 19:14
Contacteer:

Re: NS ICM 4001 "koploper"

Bericht door enrico7676 » 25-10-2019 20:42

De "LegoWorld update" voor mijn Lego ICM 4001 Koploper.

Ontzettend veel leuke reacties op het model! En natuurlijk veel kids die hem herkende.

AfbeeldingLego ICM 4001 "Koploper" at LegoWorld by Enrico Lussi, on Flickr

AfbeeldingLego ICM 4001 "Koploper" at LegoWorld by Enrico Lussi, on Flickr

Grootste deel stond hij op de een model "show stuk" met de schaal tekening erbij. Maar hij heeft daadwerkelijk rondjes gereden. Jammer genoeg schoten de ball bearings er uit dus na 2 dagen hielt te pret op.

AfbeeldingLego ICM 4001 "Koploper" at LegoWorld by Enrico Lussi, on Flickr

AfbeeldingLego ICM 4001 "Koploper" at LegoWorld by Enrico Lussi, on Flickr

De wielstellen moeten nog aangepast worden. Niet alleen door de ball bearings maar, ook enkele details missen. Maar dat komt wel goed de komende maanden!

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Re: NS ICM 4001 "koploper"

Bericht door ludo » 26-10-2019 10:53

hallo Enrico,

wat was het probleem met je lagers?
ik merk dat bij gebruik van de lagers, die niet diep genoeg in de originele LEGO wielhouder zitten.
daardoor heb ik de 4 supports 1mm dieper uitgefreesd.
daarna de lagers met wat hard PVC lijm geborgd.
Er is momenteel nog maar 1 wagon van lagers voorzien.
Jij zal wel met volledige customized wiel stellen rijden, en niet met de LEGO wielhouders.
graag meer info.

Ludo

enrico7676
super
super
Berichten: 155
Lid geworden op: 22-04-2012 19:14
Contacteer:

Re: NS ICM 4001 "koploper"

Bericht door enrico7676 » 27-10-2019 09:56

ludo schreef:
26-10-2019 10:53
hallo Enrico,

wat was het probleem met je lagers?
ik merk dat bij gebruik van de lagers, die niet diep genoeg in de originele LEGO wielhouder zitten.
daardoor heb ik de 4 supports 1mm dieper uitgefreesd.
daarna de lagers met wat hard PVC lijm geborgd.
Er is momenteel nog maar 1 wagon van lagers voorzien.
Jij zal wel met volledige customized wiel stellen rijden, en niet met de LEGO wielhouders.
graag meer info.

Ludo
Mijn laggers zitten in 1x2 technic bricks met 2 holes. Bij 1 zat de lagger er niet goed recht in/diep in waardoor deze na 6 uurtjes rondrijden er uit schoot. Heb hem op LegoWorld er terug in proberen te krijgen maar dat had geen resultaat.

Plaats reactie

Terug naar “MOC alleen Nederlandse /only Dutch”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten