Lego Digitaal

allerlei rond de legotreinen all kinds of around the legotrains
Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Lego Digitaal

Bericht door Wilchry » 26-02-2010 21:34

Om het topic "je zelf voorstellen" niet te zeer te vervuilen geef ik hier een antwoord op de vraag van Deprime.

Om een (lego)trein te digitaliseren heb je diverse onderdelen nodig. Het zijn standaard onderdelen uit de modeltrein wereld. Ik gebruik de onderstaande onderdelen. Maar er zijn meer manieren om dit te doen.

-Loc decoder: dit is een kleine printplaat die in de loc wordt gebouwd. Deze is nodig om de commando's voor de loc om te zetten zodat deze loc doet wat jij wilt. (vooruit, achteruit licht aan/uit etc).

-Wisseldecoder: voor de bediening van de wissels

-Bezetmelders: om te "zien" waar de loc's zich bevinden op de baan.

-Interface: Dit is de verbinding tussen de computer en de baan. Bv een Uhlenbrock Intellibox. Hiermee kun je de treinen ook handmatig besturen.

-Computerprogramma: bv Win-digipet.

De werking is als volgt: dmv de intellibox zet je een constante stroom op de baan. Met deze intellibox stuur je de commando's naar de loc. Dit gaat via de rails. Deze commando's worden opgepikt door de decoder en deze regelt dan de snelheid ,rijrichting etc. Elke decoder heeft een eigen nummer(adres).
Het grote voordeel van digitaal is dat je meerdere treinen onafhankelijk van elkaar kunt besturen. Dit kan handmatig of via de computer. In het computerprogramma kun je diverse "rijwegen" programmeren en daarmee de treinen automatisch laten rijden. Dit doe je met behulp van een sporenplan van de baan. Op dit sporenplan kun je dan zien waar de loc zich bevind en hoe de wissels staan.

Ik hoop dat eea duidelijk is.


Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 26-02-2010 21:46

Heb je daar wat foto's van Wilchry

groetjes Patje
:?:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 26-02-2010 21:49

Nee nog niet, Patrick. Als ik eerdaags even tijd heb zal ik proberen om wat foto's te maken.

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 26-02-2010 21:52

oke thanks bij voorbaat
:wink:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Richard
speciaal
speciaal
Berichten: 238
Lid geworden op: 24-01-2010 14:16
Contacteer:

Bericht door Richard » 27-02-2010 12:59

ik heb internet een tijdje terug afgezocht omdat me dit erg leuk en handig leek en ik heb hiervoor een programma gevonden waarmee je je treinen digitaal kunt laten rijden:

http://www.pahasoft.nl/ dit is de link waar je het programma gratis kunt downloaden. :lol:

Deprime
speciaal
speciaal
Berichten: 232
Lid geworden op: 10-12-2009 19:29
Contacteer:

Bericht door Deprime » 27-02-2010 13:12

Richard schreef:ik heb internet een tijdje terug afgezocht omdat me dit erg leuk en handig leek en ik heb hiervoor een programma gevonden waarmee je je treinen digitaal kunt laten rijden:

http://www.pahasoft.nl/ dit is de link waar je het programma gratis kunt downloaden. :lol:
Wauw, dit lijkt me wel erg tof! Heb je dit ook daadwerkelijk toegepast, en is het een beetje te doen qua moeilijkheidsgraad? Want Wilchry's manier maakt me zwakjes op de benen :wink:

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 27-02-2010 13:43

Het programma "Koploper" is inderdaad gratis. Je kunt dit gebruiken inplaats van Win-digipet. Dit programma moet je betalen. Maar de rest (decoders etc) blijft hetzelfde. Ik heb toen voor Win-digipet gekozen omdat ik dit makkelijker vond om te programmeren. Maar dit is inmiddels enkele jaren geleden. In de laatste jaren zijn er al veel nieuwe versies uitgekomen van Win-digipet. Ik weet niet hoe Koploper er nu uit ziet.

www.win-digipet.de


Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

Deprime
speciaal
speciaal
Berichten: 232
Lid geworden op: 10-12-2009 19:29
Contacteer:

Bericht door Deprime » 27-02-2010 14:08

Op de door Richard genoemde site staan afbeeldingen van koploper, die best wel oke lijken. Maar wat heb je nodig behalve een ontvanger(?) in de trein en het programma?

Gelukkig heb ik door ruimtegebrek een redelijk korte baan zonder wissels momenteel, maar dat is misschien makkelijker om mee te oefenen, voordat ik een grote baan door mijn appartement heb lopen. Alle tips zijn welkom, want ik ben een grote leek wat electriciteit en programmeren betreft, maar het lijkt me een mooie uitdaging!

Richard
speciaal
speciaal
Berichten: 238
Lid geworden op: 24-01-2010 14:16
Contacteer:

Bericht door Richard » 27-02-2010 15:22

ik heb dit niet gemaakt omdat ik het rijden met de gewone bediening leuk vind en ik geen vaste plaats heb waar ik mijn lego neer kan zetten (ik woon nog bij mijn ouders). Verder vond ik het veel werk om alles in te bouwen en het is natuurlijk duur om alles in te bouwen en te kopen :cry: .
Ik heb wel het programma uitgeprobeerd en het is een handig programma.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 27-02-2010 20:58

Op onderstaande site is een andere methode om de treinen te digitaliseren. En de inbouw van loc-decoders
http://www.pluisje.nl/lego/

Je kunt het allemaal zo gek maken als je zelf wil. Maar om te beginnen heb je minimaal een Intellibox (of vergelijkbaar apparaat) en een of meer loc decoders nodig. Je kunt dan al handmatig 2 treinen onafhankelijk van elkaar besturen. http://www.uhlenbrock.de/GERMANY/PRODUK ... FF-001.htm

Wil je verder gaan met de pc dan heb je een bezetmelder nodig. Je verdeelt de baan in aparte stukken die van elkaar geisoleerd zijn. Elk baanvak verbind je weer met de bezetmelder. (8 baanvakken per melder)
Hierdoor weet het programma op de pc welk baanvak bezet is. Dwz waar een trein staat.

De volgende stap zijn de wissels. Hiervoor heb je een wisseldecoder nodig. (4 wissels per decoder). Maar dit is niet zo makkelijk. Hier komt een voordeel van het 12v systeem om de hoek kijken: Op afstand bedienbare wissels. Maar helaas kun je deze niet rechtstreeks op de decoder aansluiten. Je moet een extra schakeling (eigen bouw) toevoegen.

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

Plaats reactie

Terug naar “andere dingen rond treinen//other things for trains”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten