batterij gelekt: trein rijdt niet meer

alles over de rc legotreinen // Everything around the rc legotrains
Plaats reactie
Thomas
beginner
beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-01-2012 15:47
Contacteer:

batterij gelekt: trein rijdt niet meer

Bericht door Thomas » 30-01-2012 15:59

hallo,

na enkele uren van gezwoeg zijn we tot de conclusie gekomen dat we onze vraag hier beter zouden stellen.
In de batterijhouder van onze trein (7898) is een batterij gelekt. Dit moet een tijd geleden gebeurd zijn. Wij hebben alles wat kon losgevezen worden, losgemaakt, en alle contactjes gekuist (echt blinken doen ze niet, maar het groen door de oxidatie is er wel af). Alles ziet er op het eerste zicht nu goed uit, ook die groene plaat met al die verbindingetjes (maar daar is natuurlijk niet zoveel aan te zien). Toch wil de trein niet meer rijden.
We hebben 9 spiksplinternieuwe batterijen gebruikt, voor zender en motorblok. Het rode lichtje aan de batterijhouder-ontvanger brandt, maar het lichtje vooraan aan de locomotief en de motor zelf doen het niet.
De ontvanger en zender staan op het juiste kanaal, en alle aansluitingen zijn 100 % zeker perfect gemaakt. Het lijkt er ons op dat er toch iets mis is met het doorgeven van de stroom naar motor/voorlicht. Zou dit probleem nog op te lossen zijn?

Afbeelding

Groetjes en alvast bedankt, Thomas en zijn mama

Thomas
beginner
beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-01-2012 15:47
Contacteer:

Bericht door Thomas » 30-01-2012 16:28

... en ondertussen krijgen we de motor wel aan de praat door rechtstreeks vanuit het 6-batterij-blok via koperplaatjes naar de motor te gaan, ook het lampje werkt daarmee volop! Kunnen we nog iets testen? Bijvoorbeeld of de zender wel werkt? Of de ontvanger werkt? Of moeten we de contacten nog properder maken? Kan die groene plaat met al die verbindingskes stuk zijn?

Groetjes, nog steeds Thomas en zijn mama!

ludo
elite
elite
Berichten: 948
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 30-01-2012 17:47

Thomas schreef:... en ondertussen krijgen we de motor wel aan de praat door rechtstreeks vanuit het 6-batterij-blok via koperplaatjes naar de motor te gaan, ook het lampje werkt daarmee volop! Kunnen we nog iets testen? Bijvoorbeeld of de zender wel werkt? Of de ontvanger werkt? Of moeten we de contacten nog properder maken? Kan die groene plaat met al die verbindingskes stuk zijn?

Groetjes, nog steeds Thomas en zijn mama!
Hallo Thomas & zijn mama,

Van hieruit is het wel moeilijk om een diagnose te stellen.
Een veel voorkomend probleem is dat ondanks het reinigen van de metalen contacten na het lekken van batterijen het niet zo goed meer werkt. Dit ten gevolge van het batterij zuur. Als je merkt dat er géén batterij zuur op de groene printplaat gelopen is, heb je grote kans dat deze nog volledig werkt.

Ik weet niet in welke regio jullie wonen, maar indien je in de provincie West-Vlaanderen wonen, zou ik voor stellen dat jullie volgend week einde eens langs komen naar Tielt (bricktricks zie affiche op www.belug.be) en je probleem geval mee brengen. Zou dit dan bij me thuis eens kunnen nazien of er nog hoop is op herstellen.

Groeten,
Ludo

Thomas
beginner
beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-01-2012 15:47
Contacteer:

Bericht door Thomas » 30-01-2012 18:35

hallo,

Wij wonen toevallig in West-Vlaanderen, en zullen eens kijken wanneer we kunnen langskomen. We laten wel nog eens weten wanneer het ons lukt.

Alvast bedankt,Thomas

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23231
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 30-01-2012 21:27

In ieder geval welkom op het forum thomas en mama
en wie weet op brick tricks, waar een groot aantal treinfanaten aanwezig zullen zijn,
en waar zoals ludo zegt we eens kunnen kijken naar jou trein.
Indien je komt zijn we te vinden op de grote centrale treinlayout
in het midden van de zaal
;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

T_H_O_M_A_S
speciaal
speciaal
Berichten: 254
Lid geworden op: 20-06-2011 11:50
Contacteer:

Bericht door T_H_O_M_A_S » 30-01-2012 23:35

ik heb me soldeer gerief en multimeter zowieso bij omwille dat er iets mis zou gaan bij me eigen spullen , dus er kan altijd wel es effe gekeken worden wat het probleem zou kunne zijn

Thomas
beginner
beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-01-2012 15:47
Contacteer:

Bericht door Thomas » 31-01-2012 14:02

Hartelijk bedankt allemaal, wij zullen zeker komen (we wonen niet ver), het zal meteen een leuk uitstapje zijn.

Groeten en tot in 't weekend!
de mama

ludo
elite
elite
Berichten: 948
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 21-02-2012 19:48

Thomas schreef:Hartelijk bedankt allemaal, wij zullen zeker komen (we wonen niet ver), het zal meteen een leuk uitstapje zijn.

Groeten en tot in 't weekend!
de mama
Hallo Thomas en De mama,

Deze avond viel het me te binnen dat ik beloofd heb om voor dit chassis te kijken.
Heb het uiteindelijk gevonden en zou het nog deze week willen binnen brengen, o.k.?

Ludo

legofreak001
super
super
Berichten: 192
Lid geworden op: 04-09-2012 20:00
Contacteer:

Bericht door legofreak001 » 09-09-2012 14:39

hoi mijn trein viel dezelfde maar toen lekte de batterijen :x
maar het is snel op gelost hoor mijn ding waar de batterijen in moeten
was heel vies van de lekken de batterijen maar wij maakte hem schoon
met een vochtig doekje en laat het even droogen zit het er nog steeds
her haal het dan en kijk of de contacten schoon zijn :eek: :eek:
je kan alles doen met lego met de rest niet

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23231
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 09-09-2012 15:45

ludo schreef:
Thomas schreef:Hartelijk bedankt allemaal, wij zullen zeker komen (we wonen niet ver), het zal meteen een leuk uitstapje zijn.

Groeten en tot in 't weekend!
de mama
Hallo Thomas en De mama,

Deze avond viel het me te binnen dat ik beloofd heb om voor dit chassis te kijken.
Heb het uiteindelijk gevonden en zou het nog deze week willen binnen brengen, o.k.?

Ludo
Is dit dan inorde gekomen Ludo?
:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “standaard RC treinen // standard RC trains”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast