12-volter is nieuw hier.

Hier kan men zichzelf voorstellen//Here you can introduce yourself
brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

12-volter is nieuw hier.

Bericht door brickpicker » 24-04-2013 18:35

Hallo allemaal,
ik zal niet de eerste zijn op dit forum die na x-jaar (in mijn geval zo'n 35) zijn oude liefde voor legotreinen weer voelt opbloeien. Ik begon in de jaren '70 met een 4 1/2 volt batterijentreintje met blauwe rails en keek met afgunst naar de jongens die een 12-volt trein hadden. Later was ik een verwoed adept van Märklin, maar ben nu toch weer gevallen voor de charme van de 12-volts. Ik heb inmiddels mijn oude baan (zo'n 500 baanstukken en een stuk of twintig wissels) geëlectrificeerd en heb er nu wel spijt van dat ik toen niet meteen op de grijze rails ben overgeschakeld, maar ik had die blauwe nu eenmaal en met wat extra bielsjes per baanvak kom je toch nog een heel eind.
Ik ben iemand van de - min of meer - 'klassieke' lego. Als ik op internet zie wat er tegenwoordig gebouwd wordt en hoe realistisch dit is, dan ben ik maar een prutsertje. Maar tegelijk wil ik ook al die nieuwe gladde en ronde stukjes niet. En ook de 'spoorbreedte' van 7 of 8 noppen is voorlopig aan mij nog niet besteed. Ik wil vooral gebruik maken van de lego die ik heb en alleen af en toe wat leuke noodzakelijke stukjes bij kopen. Die 'keuze' beperkt mijn mogelijkheden enerzijds, maar maakt ook creatief. Ik blijf dus 12 volt rijden. Gedeeltelijk met klassiekers (de 7750 en de 7730, die ik inmiddels heb herbouwd) en gedeeltelijk met eigen ontwerpen. Ik worstel nu met een loc voor de 7740. Die vind ik namelijk niet mooi, vooral de neus klopt voor mijn gevoel niet. Ben nu bezig met iets anders, dat een beetje lijkt op een zwitserse bergloc (Glacier Express). Ik moet mijn conservatieve ontwerpstijl nog wat durven loslaten.
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 24-04-2013 19:54

Hartelijk welkom op het forum brickpicker,
inderdaad je bent niet de eerste die na al die jaren
terug begint met lego...

Bij sommige duurt het langer dan bij anderen
maar meestal heeft iedereen wel een tijdke
iets ander belangrijker gevonden...

nogmaals welkom en veel plezier hier.
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 24-04-2013 19:57

Dank je, Patje. Ik vind deze site heel informatief.
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 24-04-2013 20:35

super :eek:
Fijn dat er een 12v fan zich kenbaar maakt.
Ik vroeg me het afgelopen jaar al af waar al die gelijkgezinden zitten die op alle 2de hands 12v spullen jagen.
Ben zeer benieuwd naar je ombouwen.
En je bent als jaren 80'er niet echt een prutsertje in mijn ogen hoor.
Het is een uitdaging om met de beperkte keuze aan blokjes leuke dingen te bouwen voortgaand op de originele ontwerpen.

Veel plezier!

G.
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 24-04-2013 21:12

Haha, nog een 12V verzamelaar erbij! Mooi zo. Ga je alles op blauwe sporen laten of de grijze toch nog introduceren? Ik heb nog een berg blauwe 12V sporen liggen, dus als je geinteresseerd bent, let me know.

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 24-04-2013 22:56

RCG, Voorlopig blijf ik mijn blauwe rails nog even trouw. Met twee extra bielsjes per baanvak kun je ze behoorlijk sterk maken en dan zie ik niet waarom dan alles door grijs te vervangen. Misschien alleen de wissels. Sommige zijn wat krom getrokken en de meeste electrische werken niet meer zo goed. Ook de schakelaars niet. Dus dat is wel een punt. Trafo is trouwens al uit de grijze era.
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 24-04-2013 23:03

nog niet geprobeerd om een grijze wissel blauw te spuiten?
Moet volgens mij wel lukken als je de geleiders los maakt en de wissel goed ontvet.
Afbeelding

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 25-04-2013 07:47

Glen, ik bedoelde dat sommige van mijn blauwe wissels zijn kromgetrokken en niet meer zo goed werken, idem met de schakelaars, die je nog op de 740-trafo klikt. Ik heb een paar grijze electrische wissels en die doen het nog prima.
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 25-04-2013 09:23

Leuk, nog een 12-volter :) 500 baanvakken is niet verkeerd volgens mij, jammer dat sommige wissels zijn kromgetrokken.

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 26-04-2013 09:25

Ik heb nog een hoop 12V wissels in het blauw liggen thuis, wel zonder schakelaar. En daarnaast ook nog een berg 12V onderdelen in het blauw (rechten & bochten). Deze gebruik ik zelf niet, omdat ik het bij het grijze stuk houd.

Plaats reactie

Terug naar “je zelf voorstellen // introduce yourself”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten