DIY complete Lego 9V compatible railway (ENG subs)

Hier mogen alleen films van legotreinen gepost worden.
Mocs of standaard treinen.
Here only films of legotrains
Mocs or standard legotrains
patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

DIY complete Lego 9V compatible railway (ENG subs)

Bericht door patje » 26-02-2024 11:31

DIY complete Lego 9V compatible railway (ENG subs)

https://youtu.be/jEyEC8HYI8s?si=Lj-W8I8rDcqb5qe3


johnnytifosi

Land: Griekenland
Geplaatst 12 minuten geleden
Onlangs vroeg ik in de help thread om advies over hoe ik goedkoop mijn eigen ghetto 9V spoorweg kon bouwen. Iemand wees me op een uitstekend klein Duits youtubekanaal waar de man precies dat deed. Ik heb de meeste van zijn technieken gekopieerd, behalve de voeding, waar ik een nog goedkopere en high-tech oplossing heb gevonden (hieronder beschreven). Ik wilde het 9V Lego treinsysteem proberen, maar de prijzen voor gebruikte 9V sets zijn op zijn minst gek te noemen, en ik was niet van plan om zoveel geld te verspillen aan 30 jaar oud gebruikt speelgoed. Omdat ik van elektrisch doe-het-zelven houd, besloot ik mijn eigen goedkope versie te maken met spullen van Aliexpress. Wat je nodig hebt om dit zelf te implementeren is

Een USB-C PD trigger board (1 euro): Het stelt je standaard USB-C lader in staat om 9V te leveren in plaats van de gebruikelijke 5V met behulp van de Power Delivery standaard (je kunt het instellen om 12V, 15V of 20V te krijgen voor al je DIY projecten).
Een DC/DC buck converter om je spanning van 0V naar 9V te regelen en als snelheidsregelaar te fungeren (ook veel compacter en bruikbaarder dan een Lego 9V regelaar).
Een DPDT schakelaar om de polariteit te schakelen.
Een kabeldoos om de buck converter en schakelaar in een mooiere behuizing onder te brengen.
Een Lego Power Functions compatibele motor met de decoratieve zijstukken voor de slotcarborstels.
Plastic treinrails die compatibel zijn met Lego (30 bochten, 10 rechte stukken, 2 wissels, 1 kruising)
6 mm breed dubbelzijdig geleidend kopertape.
Slotcarborstels.
Veel doe-het-zelf-werk, vooral het leggen van de kopertape, het solderen van draden en het boren van gaten in de rails om er draden onder te leggen.
De totale kosten van al het bovenstaande waren minder dan 40 euro, maar er waren vele uren persoonlijk werk voor nodig. De kosten-werk afweging hangt af van je persoonlijke smaak, voor mij was het elektrische werk onderdeel van het bouwen en net zo leuk als het bouwen van Lego en het eindresultaat geeft meer voldoening dan een kant-en-klaar product. Ik zou zeggen dat het vrij goed werkt, behalve de schakelaars. De krokodillocomotief is vrij nutteloos in het nemen van bochten vanwege het hoge zwaartepunt en de lange wielbasis. Ik heb hem aangepast door de voorwielen te verwijderen, waardoor hij de hele tijd ontspoorde. Misschien moet ik de wielbasis in het middensegment ook verkleinen om bochten beter te kunnen nemen. Ik heb me ook misrekend en heb nog niet genoeg rechte sporen om de overweg in te bouwen!
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “lego trein films // legotrain films”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten