Pagina 1 van 2

Kortsluiting voorkomen

Geplaatst: 01-03-2010 19:21
door Deprime
Ik zit weer eens met een electro-vraag. Ik heb namelijk kortsluiting op mijn vernieuwde track. De rechtse spoorstaaf eindigt namelijk op een bepaald moment bij een linkse spoorstaaf. (Zie papierwerk dat meegeleverd werdt met 9V treinen.)

Het komt erop neer dat er een aansluitend rondje is gemaakt op de twee uiteindes van 1 wissel.

Is er een manier zonder de baan te hoeven verbouwen, dus zonder inbouw van meer wissels, de kortsluiting te voorkomen? Bijvoorbeeld de stroon geleiden met een ijzerdraad naar een ander deel van het spoor?

Hopelijk kan iemand me helpen :idea:

Geplaatst: 01-03-2010 19:38
door Sergio
ik heb wel eens gehoord dat je papier tussen de 2 spoorstukken die kortsluiting maken moet doen. Dus pak 2 stukjes papier die grofweg evengroot zijn als de ijzeren rails, zet ze op 1 van de 2 stukken, verbind deze 2 stukken en haal daarna de uitstekende stukken papier weg met een schaar.

Ik heb het zelf niet geprobeerd en dus ook geen idee of het werkt, maar het is het proberen waard ;)

Geplaatst: 01-03-2010 19:43
door patje
Sergio schreef:ik heb wel eens gehoord dat je papier tussen de 2 spoorstukken die kortsluiting maken moet doen. Dus pak 2 stukjes papier die grofweg evengroot zijn als de ijzeren rails, zet ze op 1 van de 2 stukken, verbind deze 2 stukken en haal daarna de uitstekende stukken papier weg met een schaar.

Ik heb het zelf niet geprobeerd en dus ook geen idee of het werkt, maar het is het proberen waard ;)
Dit is inderdaad de perfecte manier van werken, je isoleert de twee sporen van elkaar, door tussen de klips een papiertje of wat kleefband te steken (ik gebruik papiertjes die slijten en zijn niet meer zichtbaar)

Bij mij wordt dit gedaan om sectoren te maken, waar de trein start en stopt
:wink: :idea:

Geplaatst: 01-03-2010 19:51
door Sergio
^dat is inderdaad ook een geniale oplossing :)

perfect voor blokken rails

Geplaatst: 01-03-2010 21:09
door Peter
Opletten met kleefband.
Deze is nogal dun en kan beschadigd worden bij het in elkaar steken van de sporen en daardoor toch geleiden.
Altijd testen met een universele meter.
Eens je de sporen uit elkaar haalt, moet je de kleefband vervangen.

Geplaatst: 01-03-2010 21:11
door patje
Peter schreef:Opletten met kleefband.
Deze is nogal dun en kan beschadigd worden bij het in elkaar steken van de sporen en daardoor toch geleiden.
Altijd testen met een universele meter.
Eens je de sporen uit elkaar haalt, moet je de kleefband vervangen.
Inderdaad Peter daar heb je een punt.... en er blijft troep achter
van de lijm.... :x

Geplaatst: 01-03-2010 21:20
door Deprime
Het stukje papier is geniaal, bedankt, de trein rijdt... op de rest van de track op volle snelheid, maar zodra hij in de lus komt krijgt hij dus geen stroom meer door het papiertje... doe ik iets fout? Of is de oplossing gewoon een extra transfo?

Dank jullie! :D

Geplaatst: 01-03-2010 21:41
door Peter
Waar valt te trein juist stil?
Je zit met een lus, dus is er één spoor dat geen stroom krijgt via de wissel. Het binnenste spoor.
Als je daar je papiertje hebt tussen gestoken valt de trein natuurlijk stil.

Ook opletten de met wielen van de trein. Alle 4 de wielen nemen spanning van de sporen. Als 2 wielen voor het papiertje staan en 2 wielen achter het papiertje heb je weer kortsluiting over de motor.

De beste en bijna enige oplossing is gebruik te maken van 4 diodes om een gelijkrichtersbrug te maken.
De trein rijdt in de lus. De trafo wordt omgedraaid en de trein rijdt in dezelfde richting terug uit de lus.
http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... lbaan.html
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html
Ik heb er ergens nog een artikkel over geschreven in één van de 1e Belug clubbladen, maar ik kan het niet direct vinden

Geplaatst: 01-03-2010 21:56
door Deprime
Allemaal bedankt voor de hulp, ik kan morgen weer lekker hobbie-en! :D :idea:

Geplaatst: 01-03-2010 21:59
door patje
is het terug in orde?
:o