ontwerp stroomkring 12volt met 2 wissels en kruising

Plaats reactie
tequilla
beginner
beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 30-10-2020 10:12
Contacteer:

ontwerp stroomkring 12volt met 2 wissels en kruising

Bericht door tequilla » 30-10-2020 10:40

hoi,
ik zag op het forum om een trein van richting te laten veranderen op de baan (dus 180 grd draaien) dat dat kon met 3 wissels in een Y. Ik heb het geprobeerd met een extra baan tussen 2 wissels langs de kruising af.
Echter nu staat op dit tussenbaantje de stroom "tegen" elkaar aan. Ik heb er 1 elektra geleider uit gehaald. de trein rijdt vanaf de wissel hier steeds naar toe. de stroom botst dus daar.
Is dit ontwerp fout, is er een slimme oplossing voor, of waar kan ik meer info halen?
alvast dank.
gr Tequilla

PS ik heb een foto maar die kan alleen via een URL zichtbaar worden. waar kan ik die foto plaatsen op het forum?

peterseynhaeve
super elite
super elite
Berichten: 1737
Lid geworden op: 01-10-2009 21:43
Contacteer:

Re: ontwerp stroomkring 12volt met 2 wissels en kruising

Bericht door peterseynhaeve » 30-10-2020 17:15

Hallo,

je moet minstens 2 keer een post plaatsen op dit forum alvorens je een foto kan plaatsen.

Groeten,
Pete(r)

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Re: ontwerp stroomkring 12volt met 2 wissels en kruising

Bericht door Wilchry » 30-10-2020 21:04

Hoi Tequilla,

Om dit probleem op te lossen zul je een stukje baan volledig moeten isoleren en aansluiten op een aparte trafo. Je kunt nu beide stukken baan apart bedienen.
Als je gaat rijden staan beide trafo's in dezelfde rijrichting. Zodra de trein in het geisoleerde baanvak komt draai je de trafo van het andere baanvak in de tegenovergestelde richting en dan kun je gewoon verder rijden.
Als je in google de termen keerlus of keerdriehoek in geeft kom je in de wondere wereld van de modelspoor. Hier vind je de oplossingen.
In principe kun je alle technieken die in de modelspoor gebruikt worden toepassen op de legotrein.
Ik ben ook begonnen om mij te verdiepen in deze technieken en dan kom je tot de ontdekking dat je heel veel kunt met een Legotrein.
Ik ben nu zover dat mijn baan volledig digitaal is en dmv een computer bestuurd wordt.

Ik hoop dat eea duidelijk is.

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

Plaats reactie

Terug naar “sporen//tracks”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten