LEGO City 7895 Wissels - Hoe maakt men deze open

Plaats reactie
Christophe
beginner
beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 14-02-2018 13:30
Contacteer:

LEGO City 7895 Wissels - Hoe maakt men deze open

Bericht door Christophe » 14-02-2018 13:37

Ik zit al een tijdje te zoeken hoe wissels te automatiseren, ik zie daar verschillende oplossingen voor maar de meeste niettegenstaande goed gevonden vallen nogal groot uit.
Ik begrijp niet goed waarom Lego de bediening van de wissels zo stroef maakt.
Daarom zou ik de wissel willen openmaken en verwijderen wat voor de stroefheid zorgt.
Maar kan dit en hoe pakt men dit aan zonder de wissel stuk te maken. Welk gereedschap dient men hier voor te gebruiken.

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Re: LEGO City 7895 Wissels - Hoe maakt men deze open

Bericht door ludo » 14-02-2018 19:40

Christophe schreef:Ik zit al een tijdje te zoeken hoe wissels te automatiseren, ik zie daar verschillende oplossingen voor maar de meeste niettegenstaande goed gevonden vallen nogal groot uit.
Ik begrijp niet goed waarom Lego de bediening van de wissels zo stroef maakt.
Daarom zou ik de wissel willen openmaken en verwijderen wat voor de stroefheid zorgt.
Maar kan dit en hoe pakt men dit aan zonder de wissel stuk te maken. Welk gereedschap dient men hier voor te gebruiken.
Hallo Christophe,

Je kan de wissels openen door de gesmolten pinnen aan de onderzijde met een klein boortje te bewerken, zodat het 'kraagje' verwijderd word.
Hierdoor kan men de onderkant verwijderen.
Eens je zo ver bent kan je het plaatje die de wisseltong bedient verwijderen en met een breekmes de 2 ronde uitstulpingen verwijderen.
Hierdoor zit er GEEN vergrendeling meer op de wisseltong!
Plaats nu alles terug, en zorg dat de onderkant terug vast komt te zitten, zodat de wissel niet uit elkaar valt.
Afhankelijk van hoe je de wissel wil gebruiken, kan en een LEGO motor gebruiken (en die vallen groot uit) of je kan een kleine servo motor gebruiken om de wissel te bedienen.
De kleinste servo motor is hiervoor ideaal daar die een stuk kleiner is dan de LEGO motor.
Het bijkomende voordeel van de servo motor is dat je de snelheid en de af te leggen weg van de wisseltong bediening makkelijk kan instellen.
Servo motoren hebben wel een stukje extra elektronica nodig om die te bedienen.

Hopelijk ben je nu wat wijzer geworden.
De keuze is aan U.

Christophe
beginner
beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 14-02-2018 13:30
Contacteer:

LEGO City 7895 Wissels - Hoe maakt men deze open

Bericht door Christophe » 15-02-2018 07:29

Bedankt Ludo dit beantwoord volledig men vraag.

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Re: LEGO City 7895 Wissels - Hoe maakt men deze open

Bericht door ludo » 16-02-2018 17:29

Christophe schreef:Bedankt Ludo dit beantwoord volledig men vraag.
Graag gedaan. :)

Hierbij een ander princiepe om de wissel te bedienen via een kleine servo motor zonder deze te openen:
https://www.eurobricks.com/forum/index. ... ttingglue/

Groeten,
Ludo

Plaats reactie

Terug naar “sporen//tracks”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten