Sporen van toen en nu??

Shimadzu
beginner
beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-10-2013 00:08
Contacteer:

Sporen van toen en nu??

Bericht door Shimadzu » 25-10-2013 15:08

Je merkt t wel, ik ben in zekere zin een beginner..

Ben van plan de recente vrachttrein Lego 7939 aan te schaffen voor mn zoon..
En nu vroeg ik me af of ik deze zou kunnen combineren met de sporen en trein waarmee ik midden jaren 80 nog gespeeld heb, en die nog steeds op zolder staat..

Passen die sporen van toen (=lang geleden) nog samen met de huidige, is de treinwielbreedte nog hetzelfde als toen?
Hoe wordt deze moderne vrachttrein 7939 gevoed, neemt ie spanning af via de sporen, of werkt zoiets op een batterij?

Bestaat er misschien ergens een overzicht van de verschillende sporen die Lego gedurende al die jaren produceerde, en wat er onderling zoal combineerbaar is?

(wilde graag een foto toevoegen van de sporen die k nog heb van toen, maar kan die functie niet gebruiken als nieuw lid vh forum)

Alvast bedankt!!

UrbanErwin(EPJL)
speciaal
speciaal
Berichten: 265
Lid geworden op: 21-05-2012 20:01
Contacteer:

Bericht door UrbanErwin(EPJL) » 25-10-2013 15:54

Alle treinen hebben dezelfde spoorbreedte, aansluiten kan maar de voeding zal wat moeilijker worden.
Afbeelding
bron
Mijn MOC's
Foto's
Afbeelding
(afbeelding is link)

Shimadzu
beginner
beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-10-2013 00:08
Contacteer:

Bericht door Shimadzu » 25-10-2013 16:16

Ok, bedankt Erwin..

Al blij dat alle sporen dezelfde breedte hebben..

Heb ij enig idee hoe de treinen van tegenwoordig gevoed wdn? Komt die spanning via sporen, middenrail of via batterij in de trein?

UrbanErwin(EPJL)
speciaal
speciaal
Berichten: 265
Lid geworden op: 21-05-2012 20:01
Contacteer:

Bericht door UrbanErwin(EPJL) » 25-10-2013 16:35

de treinen die op dit moment te koop zijn worden allen gevoed via een batterijdoos in de trein.
Mijn MOC's
Foto's
Afbeelding
(afbeelding is link)

Shimadzu
beginner
beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-10-2013 00:08
Contacteer:

Bericht door Shimadzu » 25-10-2013 18:11

Ik weet al erg veel meer Erwin..

De details zie ik wel als t zover is..

Heel erg bedankt!

MikePh
moderator
moderator
Berichten: 580
Lid geworden op: 23-01-2010 23:09
Contacteer:

Bericht door MikePh » 26-10-2013 14:17

Shimadzu.

De rails vanaf 1990 tot heden is zonder aanpassingen aan elkaar te koppelen. Alleen heeft de generatie van 1990 - 2007 een ijzeren strip waar een 9 volt adapter op gezet kan worden.

Vanaf 2007 is de rails zonder ijzeren strips gemaakt en kunnen alleen de RC en PF treinen er zelfstandig op rijden.
Niets is oneindig alles heeft een limiet, alleen voor Lego geldt deze regel niet.

Bas
beginner
beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 13-01-2014 01:33
Contacteer:

Sporen van toen, met de trein van nu

Bericht door Bas » 13-01-2014 01:43

Hoihoi,

Ik ben (echt compleet) nieuw op dit forum, al heb ik jullie antwoorden en gesprekken al wel gebruikt / misbruikt voor mijn Lego hobby.

Ik ben nu vooral even geintereseerd over oude rails. nieuwe ralis en treinen.
Vorig jaar al mijn (en mijn 3 broertjes) oude Lego bij pa en ma van zolder geplukt en weer druk aan het bouwen.
Nu heb ik (midden jaren 80) een duwtrein gekregen op de grijse rails.
Die heb ik weer gebouwd en (via marktplaats enz. enz.) best wel veel rails en wissel bijgekocht, dus kan een leuke baan leggen.
Echter wil ik graag deze trein, of beter nog. een mooi gebouwde eigen trein op die rails laten rijden.

Nu mijn vraag. kan ik een RC trein kopen (dus compleet nieuw) en die op mijn rails laten rijden??
(oftewel, kan ik de RC trein onderdelen gebruiken in een zelf bouwtrein op mijn oude rails te laten lopen)
Nog een reden van die vraag: het uiteinde van de rails is mooi recht, dus. (mijn mening) kan ik dan makkelijker een draaischijf bouwen en netjes laten aansluiten zonder verzagen, draadjes trekken, enz. enz

Alvast bedankt hoor.

grtn

MikePh
moderator
moderator
Berichten: 580
Lid geworden op: 23-01-2010 23:09
Contacteer:

Bericht door MikePh » 13-01-2014 13:23

Alle rails van de lego treinen zijn 6 nops breed. De verschillen zijn door de jaren veranderd. Zo heb je 4,5 9 en 12 volt. Deze kunnen alleen op de eigen rails rijden vanwege de spanning. De duw, rc en powerfunctie hebben de stroom niet nodig via de rails. Deze kunnen op elke rails rijden.

Wil je andere treinen op een speciaal spoor laten rijden, dan zou je de motor ervan kunnen vervangen voor de juiste voltage, of hem ombouwen naar rc of pf.

Voor pf zijn er losse setjes te koop en hoef je geen hele trein ervoor te kopen.
Niets is oneindig alles heeft een limiet, alleen voor Lego geldt deze regel niet.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 13-01-2014 21:19

Shimadzu en andere nieuwe mensen op het forum,
trouwens allen welkom op het legotreinenforum :eek:

wanneer je nieuwe treinen koopt, die nu de koop zijn in de legowinkels
wel... die hebben de mogelijkheden om op alle sporen te rijden
zowel de oude blauwe, de oude grijze, 12volt sporen, 9 volt sporen
en de pfsporen (hedendaagse)... juist omdat de spoorbreedte hetzelfde blijft, en het voornaamste, omdat de nieuwe treinen gevoed worden
door batterijen vannuit de trein...
Dus de nieuwe treinen zijn totaal onafhankelijk van gelijk welke voeding.

;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Bas
beginner
beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 13-01-2014 01:33
Contacteer:

Bericht door Bas » 13-01-2014 23:28

Patje en Mike (en alle anderen)

Duidelijk antwoord.
Spoorbreedte hetzelfde. nieuwe RC heeft eigen aandrijving dus geen extrene stroom nodig. lang verhaal kort: past dus op de oude rails van mij.

Helemaal top. ik ga een setje aanschaffen en een mooie trein bouwen.
Kzal vast nog wel om advies komen (en fotos laten zien....)

grtn Bas

Plaats reactie

Terug naar “sporen//tracks”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten