Help, hoe werkt de stroom voeding van de rails

Plaats reactie
BGJ87
beginner
beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 21-12-2012 15:52
Contacteer:

Help, hoe werkt de stroom voeding van de rails

Bericht door BGJ87 » 21-12-2012 16:00

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en zit met het volgende probleem.
Mijn broer heeft vroeger een oude 12 volt trein gehad die helaas niet meer reed. Voor zijn zoontjes heb ik nu een nieuw treintje aangeschaft, een nieuwe transformator (die was kwijt) en een nieuwe voeding voor de rails. Dit alles gevonden op marktplaats. Deze voeding van de rails bleek een probleem. Ik kreeg een stekker opgestuurd die aan 1 uiteinde breed was, op de maat van de insteek op de transformator en aan de andere kant bestond uit twee losse insteekpinnetjes. Wat is de functie van dit snoertje?

In mijn herinnering werkte de voeding van het spoor namelijk via een middengeleider met daaraan een ingebouwde draad met stekker. Deze heb ik nog wel in bezit, maar hiervan is helaas de bedrading doormidden.

Mijn vraag is dus: bestaan er twee soorten voedingen voor de rails en is het mogelijk bedrading die doormidden is weer te herstellen?

Ik hoop dat jullie mij dit nader kunnen verklaren, want ik heb de trein nu dus helaas nog niet weer aan het rijden..


groet

bob

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 21-12-2012 20:55

Hallo Bob,

Welkom op het forum.

Ik heb aangenomen dat je met de voeding de kabel bedoelt.

Je kunt het kabeltje wat je nu hebt gebruiken om de rail aan te sluiten aan de trafo. Het brede stekkertje komt in de trafo.
Er zijn stukken middenrail waar links en rechts net onder het metalen deel een uitsparing zit. Hier kun je de 2 kleine stekkers van de kabel insteken. 1 links en 1 rechts.

De kapotte kabel kun je makkelijk herstellen door de brede stekker aan het overgebleven stukje kabel te bevestigen. Of als de kabel dan te kort is kun je er gewoon een ander stuk aan solderen.

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 21-12-2012 21:29

ik kan het niet beter verwoorden Wilchry

je kan gerust ook een nieuw fijn draadje nemen,
aan de grijze stekkertjes bevinden zich zeer kleine vijzjes
gewoon deze lossen en terug op nieuw kabeltje steken
de lengte bepaal je dan zelf....
gemakkelijk en je kunt terug doordoen...
;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “sporen//tracks”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast