probleem 12v sporen

Wim1980
beginner
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-01-2011 17:05
Contacteer:

probleem 12v sporen

Bericht door Wim1980 » 02-01-2011 17:09

Ik heb mijn 12v treinen onlangs (in stukjes...) teruggekregen en opnieuw opgebouwd. Daarbij zijn een hele hoop sporen die ondertussen al 25 jaar niet meer zijn gebruikt.
Ik herinner me nog dat je na een tijdje niet gebruik ze opnieuw moest schoonmaken. Dat heb ik gedaan, maar toch blijven er problemen. Niet in de geleiding van de rails zelf, maar in de overgangen tussen de rails. Als ik de middengeleiders ter hoogte van de aansluiting met een nieuw stuk niet vastklik, maar een tikkeltje omhoog zet, rijdt de trein helemaal rond. Duw ik ze vast op het plaatje, dan werkt het niet meer.

Iemand die daar ervaring mee heeft? Ik heb een heleboel sporen, dus het zou zonde zijn mocht ik ze niet meer kunnen gebruiken.

groetjes,

Wim

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 02-01-2011 17:42

hallo Wim

het is een algemeen probleem,
die ieder verzamelaar heeft , van de 12volt treinen

Ik weet niet met wat je je rails gekuisd hebt.
De beste manier is met ontsmettingsalcohol en watten
beiden te verkrijgen in de apotheek...

Wat jou probleem betreft...
Het zijn de koppelingen van jou middenspoor,
(vernauwingen om ze samen te brengen)
die niet goed doorgeven...
Ze zijn nog vervuild....

Een vraagje is het maar op 1 plaats?
of heb je meerdere plaatsen...
:-?
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 02-01-2011 18:31

Hallo Wim,

Als je goed kijkt naar de pinnetjes van de rails dan kun je zien dat deze bij sommige rails uit 2 delen bestaan. Je kunt nu met een mesje heel voorzichtig het bovenste lipje iets omhoog buigen zodat ze iets vaster in de volgende rail passen en daardoor beter contact maken.

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

Wim1980
beginner
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-01-2011 17:05
Contacteer:

Bericht door Wim1980 » 02-01-2011 19:47

dank je voor het snelle antwoord.

De rails hebben het in feite allemaal. Het zou idd kunnen dat niet alleen de "mannetjes" maar ook de "vrouwtjes" wat geoxideerd zijn geraakt.

Het was me al opgevallen dat de aansluiting wat kan gewijzigd worden, maar ik vroeg me af of dat de bedoeling was om te doen. Ik herinner me niet dat die twee elementjes vroeger meer van elkaar stonden. Maar dat is ondertussen al... 25 jaar geleden...

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 02-01-2011 19:56

Als het probleem hardnekkig blijft bij bepaalde punten...
Dan kan je nog het volgende doen...
Daarom vroeg ik jou of het maar op enkele punten was...

Op de elektrische geleiders in de midden, zitten gaatjes
je kan door een simpel elektrische draadje, de twee stukken die niet goed verbinden.
Doorverbinden met een elektrische draadje...
en de minder goeie verbinding overbruggen.

Het probleem is dan ook opgelost
;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 03-01-2011 21:03

12v trein digitaal computer gestuurd

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Track-cleaner

Bericht door patje » 04-01-2011 00:52

Afbeelding

Afbeelding

leuk bedacht, alleen ik weet niet of het gemakkelijk gaat met watten
alleen... ontsmettingsalcohol erbij en het gaat stukken beter...
:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Wim1980
beginner
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-01-2011 17:05
Contacteer:

Bericht door Wim1980 » 04-01-2011 08:07

prachtig idee!

Het omhoog zetten van de lipjes werkt niet echt. Ik heb ook het vermoeden dat het contact ook aan de zijkant (binnenzijde) wordt gemaakt. En die is niet eenvoudig schoon te maken. Zet je daar te veel druk dan verwijdt het spoor zich een beetje en is er net minder contact.

Ik ga een dezer een contactspray halen, daarvan doe ik wat op een watje, dat watje draai ik rond een boortje van 1mm en dat zet ik op mijn boormachine die ik met lage snelheid laat draaien. Eens zien wat dat effect zal zijn.

Wim1980
beginner
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-01-2011 17:05
Contacteer:

Bericht door Wim1980 » 12-01-2011 21:12

ondertussen heb ik met een contactspray (niet duur) de sporen helemaal zuiver gemaakt (daar komt een hoop zwarte rotzooi af) en terug gemonteerd (een klein proefcircuit). Het rode motortje van trein 7750 laten lopen, met hetzelfde verhakkelde resultaat.
Dan de sporen terug min of meer losgemaakt zodat ze iets hoger liggen, en toen vloog de trein als vanouds over de sporen.

Op dat moment wist ik waar het aan lag. Hetzelfde euvel als ik gemeld heb bij de zwarte motor van de Intercity trein is hier aanwezig, maar in mindere mate. De messing stiftjes (de voorste dienen voor de lichten, de achterste voor de aandrijving) zijn flexibel en induwbaar, om oneffenheden in het spoor op te vangen. Bij rechtstreeks contact met de stroomkabeltjes bleek dat de motor het pas deed als een van de contactjes helemaal ingedrukt was. Het andere gaf meteen contact. Dat betekent dus dat inwendig het messing veertje, dat ervoor zorgt dat de messing stiftjes op de sporen blijven, niet meer flexibel genoeg is om het stiftje naar onderen te volgen, maar aan de andere kant ook (nog) niet gebroken is zoals bij de 7740.

Wat heb ik nu gedaan? Iets voorlopig, maar het werkt wel. Met aluminiumfolie een kleine strook gemaakt, enkele malen dubbel gevouwen, een ringetje van gemaakt, inwendig dichtgekleefd, en zo op het bewuste messing stiftje geplakt. De plek waar het 'ringetje' aan elkaar is gemaakt moet tegen het stiftje gekleefd worden (met plakband).Dit om te maken dat de trein voor- én achteruit kan. Dat simpele alluminium bandje geeft het contact perfect door aan het stiftje dat nu ingedrukt blijft en de trein rijdt perfect, en de sporen doen het weer prima.

De herstelling van de 7740 is nog niet voltooid. Alleen blijkt dat de behuizing toch gewoon weer ineen te klikken zal zijn. Ik bericht daar tzt nog van, want op termijn lopen alle motoren kans dit probleem te krijgen.

Als iemand er iets mee is zal ik er nog een foto van opladen, al is de herstelling nog maar voorlopig en ziet het er in feite niet uit (ook al zie je niets als de trein rijdt!

groetjes,

Wim

legofriek1986
super
super
Berichten: 125
Lid geworden op: 07-02-2010 18:06
Contacteer:

Bericht door legofriek1986 » 12-01-2011 22:29

Hey Wim,

Ik ben niet z'on kenner van 12v als de andere op het forum maar wel een knutselaar die graag dingen onderzoekt en herstelt.
Ik had ook eens jou probleem met een 12v trein die ik 2hands had gekocht deze trein reed ook zeer slecht en vanalles geprobeerd maar niets werktje. Toen ben ik op onderzoek gegaan en blijkbaar waren er geen gewichtblokken in de trein waardoor het contact moeilijker verloopt tussen de contact punten en de rails waardoor de trein slecht rijd.
Ik weet niet dat jij hiereens als eens gekeken hebt?

Jou uitleg ivm met de veertjes in de motor zal waarschijnlijk wel de juiste zijn maar je weet maar nooit hé.

Ik wens jou alvast veel succes met testen en herstellen!

Groetjes,

Christophe

Plaats reactie

Terug naar “sporen//tracks”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten