Flex tracks

Plaats reactie
THC
super active
super active
Berichten: 86
Lid geworden op: 28-03-2010 10:59
Contacteer:

Flex tracks

Bericht door THC » 28-03-2010 11:01

Vraagje :?: , Eigenlijk 2 :P

Zijn de flexibele tracks compatibel met de oude RC tracks ?

Heeft iemand al PowerFunctions in zen treinen ingebouwd ? Of 9v's omgebouwd naar PF ?

Sergio
super
super
Berichten: 139
Lid geworden op: 01-03-2010 18:32
Contacteer:

Bericht door Sergio » 28-03-2010 13:36

- Ik geloof van wel, ze zijn niet in mijn bezit maar ik heb wel mensen gezien die ze aan elkaar gekoppeld hebben.

- Ik heb zelf geen PF treinen (alleen 9v) en ik denk niet dat het mogelijk is om deze om te bouwen. Of je zult bijna alles moeten veranderen.

Om PF in je treinen te plaatsen heb je een afstandsbediening (liefst met snelheidscontrole), een RC receiver, een motor, treinwielen waar een technic axle in past,(eventueel wat tandwielen) en een (oplaadbare) battery box nodig.

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Re: Flex tracks

Bericht door ludo » 28-03-2010 18:21

THC schreef:Vraagje :?: , Eigenlijk 2 :P

Zijn de flexibele tracks compatibel met de oude RC tracks ?

Heeft iemand al PowerFunctions in zen treinen ingebouwd ? Of 9v's omgebouwd naar PF ?
Hallo,

De Flex tracks zijn compatibel met de RC sporen EN kunnen ook gebruikt worden bij de 9V sporen, echter heb je dan géén stroomvoorziening op de Flex track, maar alles past op elkaar. Wie weinig 9V sporen heeft en wenst te investeren in RC sporen kan die allemaal moeiteloos combineren.

Wat PF in de treinen betreft ligt dit wel een stuk moeilijker in te bouwen dan een gewone 9V motor onder de trein te plaatsen. Zoals reeds gemeld in een ander antwoord heb je tal van onderdelen nodig om de trein te kunnen laten rijden zoals :
Afstand bediening (houd je in je handen)
Motor (RC OF 9v ), IR ontvanger, batterij doos (komt in de trein)

Opmerking :
1) Bij gebruik van de 9v motor heb je een conversie kabeltje nodig die je op de LEGO S@H kan bestellen (referentie # : 8886).
2 Bij gebruik van 2 motoren onder éénzelfde trein heb je ook nog een polariteit schakelaar nodig! Die is ook op S@H te vinden onder nummer 8869.

Waarom die laatste nodig is?
Bij 9V werd er maar een 2-draad verbinding gebruikt en kon men de aansluitplaatjes makkelijk 180° draaien, en zo de polariteit omwisselen. Bij PF gebruikt men een 4-draad verbinding (+, -, C1,C2). Om hier problemen te voorkomen kunnen die aansluitplaatjes NIET meer 180° gedraaid worden om aan te sluiten. Dit is ONMOGELIJK. Daarom is die polariteit schakelaar nodig, anders lopen beide moteren de tegenovergestelde richting uit, wat resulteerd in een gemiddelde 'richting' van 0, en zodoende de trein blijft staan ondanks dat de motoren lopen! Hou daar zeker rekening mee!

Ludo







Ludo

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23219
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

flexibele tracks

Bericht door patje » 29-03-2010 10:41

flexibele tracks

Voor de mensen die nog geen flextracks gezien hebben:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:wink: :shock:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

THC
super active
super active
Berichten: 86
Lid geworden op: 28-03-2010 10:59
Contacteer:

Bericht door THC » 29-03-2010 19:56

He allemaal !

Thx voor de antwoordjes !!
Patje bedankt voor de pics !! Eerste maal dat ik ze zie. Wat zijn je bevindingen ? goedgekeurd of ... toch liever de ouwe bochten en rechte sporen.
De flex lijken mij wel meer vrijheid in het maken van een leuke baan. Alleen vind ik ze er minder "echt" uitzien dan de vorige.

Er zitten toch flex tracks in de sets die uitkomen he ... ? of zag ik dat fout.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23219
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-03-2010 20:21

THC schreef:He allemaal !

Thx voor de antwoordjes !!
Patje bedankt voor de pics !! Eerste maal dat ik ze zie. Wat zijn je bevindingen ? goedgekeurd of ... toch liever de ouwe bochten en rechte sporen.
De flex lijken mij wel meer vrijheid in het maken van een leuke baan. Alleen vind ik ze er minder "echt" uitzien dan de vorige.

Er zitten toch flex tracks in de sets die uitkomen he ... ? of zag ik dat fout.
De flex tracks die ik hier gefotografeerd heb, heb ik gezien in tielt, een legobeurs die we organiseerden, De treinen reden er vlot over, da's dus geen probleem, maar inderdaad de echtheid , dat is wat anders...

meer foto's van tielt:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=419944

Voordeel, als je een treinbaan uittekend en je komt niet goed uit,
met deze rails , is het probleem direkt opgelost...

Vroeger was het dan passen en aanpassen....
wat niet evident was...
:roll: :wink:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23219
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Flexible Track 8867

Bericht door patje » 31-03-2010 19:56

Flexible Track 8867

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

more pictures//meer foto's:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=380266

van bouwer//from builder:
brickstreettalk (64037) brickshelf
:idea:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 31-03-2010 20:25

THC schreef:He allemaal !

Thx voor de antwoordjes !!
Patje bedankt voor de pics !! Eerste maal dat ik ze zie. Wat zijn je bevindingen ? goedgekeurd of ... toch liever de ouwe bochten en rechte sporen.
De flex lijken mij wel meer vrijheid in het maken van een leuke baan. Alleen vind ik ze er minder "echt" uitzien dan de vorige.

Er zitten toch flex tracks in de sets die uitkomen he ... ? of zag ik dat fout.
Er zitten inderdaad flex track in de nieuwe treinsets voor dit jaar.
Flex tracks bieden een antwoord op een paar wensen van de Afols, namelijk een grotere spoor radius en kortere rechte rails. Daar de flex tracks 4 noppen lang zijn, kan men nu makkelijker complexere spooropstellingen dicht krijgen. Nu kan men rechte stukken van 4,8 & 12 noppen lang gebruiken wat vroeger niet mogelijk was. Het is niet meteen de bedoeling om een nog kleinere radius te gebruiken en pas op met te krappe kronkelige spooropstelling daar de trein nog zou kunnen ontsporen. De opstaande rand aan de binnenzijde van het spoor is om ontsporen te voorkomen, maar als men te krap kronkelige sporen legt kan ontsporen toch nog gebeuren wat héél normaal is. Dit heeft te maken met de afstand tussen de wielen.

Ludo

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23219
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

diameter

Bericht door patje » 31-12-2010 17:10

diameter

Afbeelding

source//bron:
awis (98698) brickshelf
:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23219
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 15-01-2011 09:53

één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “sporen//tracks”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten