Haperig gedrag op afstandsbediening / motor

alles over de 9 volt legotreinen // Everything around the nine volts legotrains
Plaats reactie
Olly
beginner
beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 16-04-2020 22:38
Contacteer:

Haperig gedrag op afstandsbediening / motor

Bericht door Olly » 16-04-2020 22:47

Beste forumleden,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum, we hebben voor onze kinderen laatst een Lego trein gekocht. Echter nu blijkt dat de trein erg haperig reageert op de afstandsbediening en ik krijg de indruk dat de trein te zwaar is voor de motor. Moet er wel bij zeggen dat deze trein geen origineel Lego product is maar uit China komt. Meen dat het onderdeelnummer QL030 is, soort van wit HSL model. Mocht dit forum echt alleen betrekking hebben op echte Lego producten, dan heb ik daar begrip voor.

Wellicht dat iemand ons kan helpen met bovenstaand probleem. Onze kinderen kunnen er nu amper mee spelen doordat het zo slecht reageert op de afstandsbediening. Ga je echter alleen met de locomotief rijden, gaat het ietsje beter. Vandaar ik ook mij twijfels heb bij de kracht van de motor.

Hopelijk heeft er iemand ervaring met dit probleem.

Alvast dank.

Gr.
Olly

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Re: Haperig gedrag op afstandsbediening / motor

Bericht door ludo » 21-04-2020 18:10

Hallo Olly,

je QL030 geeft nogal wat resultaten op Google. :mrgreen:
Maar niet wat ik verwacht.

Is er een mogelijkheid om de motor te laten draaien zonder de afstandsbediening?
Motor met batterijdoos verbinden en zien of de motor soepel loopt.
Als de motor soepel loopt, dan die 'belasten' door er met de duim druk op uit te voeren, eerst weinig en daarna de druk opvoeren.
Loopt de motor dan nog soepel rond, of zitten dan al haperingen in?
Let wel op dat je de motor niet te lang volledig blokkeert, daar de motor zou kunnen doorbranden.
Bij de LEGO versie zit er een beveiliging in om dit te voorkomen, bij de Chinese versie is het mogelijk dat die beveiliging er niet in zit.
Probleem motoren zijn niet uit te sluiten, ook niet bij het duurdere LEGO model, al heb je daar, bij nieuwe aankoop in de winkel wel een beperkte garantie op via de LEGO Service dienst.
Bij je Chinese aankoop zal je die waarschijnlijk niet hebben.

Als je zeker bent dat de motor het probleem is, kan je eventueel nog altijd op Bricklink (https://www.bricklink.com/v2/main.page) terecht om daar een originele LEGO trein motor aan te kopen.
Geef in het zoekveld volgende zoek criteria in: train motor
En klik op de 'Search' knop'.
Nu krijg je een lijst met de verschillende modellen.
Klik nu op de gewenste motor.

Daarna krijg je een pagina te zien met ofwel:
  • aanbieders wereldwijd.
    overzicht pagina.
In het laatste geval klik op de kleur (Black) in de kolom ' Lots For Sale'

Om dit te beperken naar Belgische verkopers, klik op de blauwe 'More Options' .
Vink dan het vakje 'Seller Location' Belgium of 'European Union' aan.
Klik dan op de blauwe ' Search' knop.
Je krijgt dan een overzicht van alle verkopers binnen de Europese Unie met de prijs, hun aantal en ook of het om nieuwe of gebruikte motoren gaat.
De prijzen staan normaal van goedkoopst naar duurst gesorteerd.
Merk op dat daar overal nog verzend kosten bijkomen!
Indien je aankoopt buiten de EU zone, kan daar al naar gelang het totaal bedrag (prijs motor + verzendkost) groter is dan zo'n € 25,00 nog import kosten bij komen, dus let daar op.

Die zijn niet al te duur, al is het motortje die daarin te vinden is ook van Chinese makelij.

Indien het gaat om volgende motor type https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... conly%22:0} zou ik je wel zo'n motor kunnen bezorgen.
Afbeelding


M.v.g.
Ludo

Plaats reactie

Terug naar “standaard 9volt treinen // standard 9volt trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten