Elektra in treinen

alles over de 9 volt legotreinen // Everything around the nine volts legotrains
patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Elektra in treinen

Bericht door patje » 29-09-2009 21:28

gepost door b-art

Beste allen,

Ik ben zojuist op dit forum beland, nadat ik een poosje op de website heb rondgekeken

ook ik ben een verzamelaar van het 9V treinsysteem en ben altijd op zoek naar hoe ik het nu wat echter kan laten lijken.
zo had ik als kind al uitgevonden dat een 5mm led lamp precies in een legosteentje paste en sindsdien heb ik mijn lantaarnpaaltjes met deze leds voorzien.

totdat ik er tot voorkort achter kwam dat er ook smd leds te verkrijgen waren.. deze zijn zo groot als een speldenknop, waardoor er weer een gehele wereld voor me openging. eindelijk dan de mogelijkheid om deze lampjes in een treinwagon in te bouwen.
ben bezig met het maken van een prototype wielstel met koperdraad om de wielen, waarop ik een bruggegelijkspanner aansluit om van wisselstroom gelijkstroom te maken, waardoor ik verschillende leds in de wagon kan plaatsen die blijven dan branden wanneer ik zowel voor als achteruit rijd.

nu zat ik als kind al met dat eeuwige probleem van die handmatige wissels daar wil ik zo graag vanaf.
met pneuma pompjes al het een en ander geprobeerd, maar er moet toch gewoon een simpele schakeling te verzinnen zijn, waardoor je deze wissels op afstand om kunt zetten?
wie heeft daar ervaring mee? en wie wil deze zoektocht met me aangaan?

ik weet niet in hoeverre er actief gereageerd wordt, maar bij interesse wil ik evt wel een aantal foto's plaatsen omtrent het nu uit te voeren projectje...

groeten
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-09-2009 21:28

Hallo B-art

welkom op ons forum
mooi dat er terug een treinfanaat onder ons is bijgekomen.

Ik zelf werk al een gehele tijd met leds.
Ook was ik gestart met 0.5 mm leds. Maar ben dan stilletjes overgegaan naar de 0.3 mm leds....
Momenteel hou ik het daarbij.
Die smd ledslijken me ietwat te klein om dat in lego in te bouwen.

Ik ben wel zeer geïnteresseerd in jou prototype wiel. Om stroom af te nemen.
Je mag gerust wat foto's plaatsen op dit forum hoor.
We vragen niets liever.
(of topic, je kan dit wel niet rechtstreeks. bv eers de foto's op brickshelf of mocpages plaatsen en dan
een link plaatsen op dit forum. Indien vragen daaromtrent, stuur me gerust een prive bericht)

Ik zelf heb ook een aanverwant systeem gebruikt.
Ik neem stroom af van de rails via twee elektrische borsteltjes die achter de wielen zijn geplaatst.
Zo krijgen de stilstaande achterste wagons stroom
op de achterlichten, zonder dat ze moeten rijden.

Met een bruggegelijkspanner heb ik nog geen ervaring maar dat lijkt me een goed idee.
Van mij hangt de verlichting nu af van de polariteit van de leds. Met jou systeem valt dat inderdaad weg.
En kan je dus inderdaad binnenverlichting plaatsen.
Zou je daar ook eens foto's kunnen van posten?

Voor de achterlichten van de wagons hou ik het bij mijn systeem, want indien een trein voorruit rijdt, branden de achterlichten, rijdt hij achterruit door de polariteit te veranderen, doven de lichten.

groetjes Pat.
:wink:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-09-2009 21:31

B-Art:

nu zat ik als kind al met dat eeuwige probleem van die handmatige wissels daar wil ik zo graag vanaf.
met pneuma pompjes al het een en ander geprobeerd, maar er moet toch gewoon een simpele schakeling te verzinnen zijn, waardoor je deze wissels op afstand om kunt zetten?
wie heeft daar ervaring mee? en wie wil deze zoektocht met me aangaan?

ik weet niet in hoeverre er actief gereageerd wordt, maar bij interesse wil ik evt wel een aantal foto's plaatsen omtrent het nu uit te voeren projectje...

groeten


Ik zelf heb dit probleem niet, bij mij zijn de wissels overbrugt. Daat bedoel ik mee...
Wanneer een standaardwissel in gesloten stand staat, komt er geen elektriciteit door en staan de treinen stil.
Bij mij is dit het geval niet, de trein krijgt in gesloten of open stand elektrciteit.
Echter er is een groot nadeel. Oppassen voor kortsluiting.
wat is het voordeel...
je laat een wissel gesloten en 1 wissel open.
wat is daar nu de bedoeling van.... je kan de treinen van het ene spoor naar het andere laten lopen, door geen enkele wissel te verplaatsen, en toch veranderen de treinen van spoor...

kijk eens naar het volgende filmke.... je ziet me geen enkele wissel verplaatsen en de treinen verlopen van spoor... er is geen automatische bediening van de wissels...
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... tation.wmv
hoe doe ik dit.... simpel....
zoals gezegd 1 wissel open de andere gesloten.
laat ons zeggen dat de eerste open is.
De trein rijdt rechtdoor zie filmpje. De volgende wissel staat op gesloten (afdraaien) de trein komt echter van de andere kant.... dus duwt de trein met zijn wielen de gesloten wissel open, de trein rijdt gewoon door.... Is de trein door.... dan kan met de trein laten terugkeren.... en neemt hij dan wel de wissel die gesloten staat... omdat de wissel terug is gesprongen en dus terug staat om af te draaien, zo gaat de trein naar het tweede spoor.

Dit alles gecombineerd met sectoren op het spoor, kan je al doen wat je wil. Zo laat je de treinen starten en stoppen, doorrijden en stationeren op een zijspoor. Terwijl een tweede trein gewoon doorrijdt.

zo ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Je kan gerust verder vragen stellen

groetjes Pat.
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-09-2009 21:33

gepost door B-art

hoihoi,
http://www.freewebs.com/shootingevent/
op de homepage van deze site heb ik een drietal foto's van een van de proto wielen gezet.
er komen binnenkort weer nieuwe componenten binnen en kan ik eraan verder bouwen.

het is eigenlijk de bedoeling om de wielen dan als geleiders te laten functioneren, waar eveneens een aantal borstels misschien vanuit racebaanautootjes
of een vertint uiteinde van koperdraad in elk geval uit het zicht.. aan draadjes te koppelen en zo weer aan leds...
ik heb koperdraad vanuit de modeltrein wereld besteld.. dat schijnt heel erg dun te zijn en daarom weer geschikt voor smd leds. die kun je dus heel makkelijk achter van alles kwijt.

ik ben benieuwd of dit systeem werkt, en of het geen slijtage oplevert voor de rails zelf.


ten aanzien van de wissels begrijp ik het tweede bericht niet zo goed.
wanneer ik een baan uitleg kan ik idd ook de zijsporen als vlakken zien, waarin je een trein dmv het omzetten van een wissel kan laten stil staan.
maar ik denk dat ik het dan niet goed begrijp.
want ik zie je op het filmpje ook met schakelaartjes werken..
heb je dan ook de wissels gemodificeert?

ik zelf zat aan een soort servo systeem te denken
want het meest ultieme is natuurlijk dat je je treinen een eigen code meegeeft, zodat je de baan op de computer kan aansluiten,
maar ik denk dat dat soort ideeen voor heel veel later zijn

groeten
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-09-2009 21:35

B-Art:



ten aanzien van de wissels begrijp ik het tweede bericht niet zo goed.
wanneer ik een baan uitleg kan ik idd ook de zijsporen als vlakken zien, waarin je een trein dmv het omzetten van een wissel kan laten stil staan.
maar ik denk dat ik het dan niet goed begrijp.
want ik zie je op het filmpje ook met schakelaartjes werken..
heb je dan ook de wissels gemodificeert?


hallo B-art

gemodifieert... de wissels zijn overbrugd. Dit wil zeggen dat wanneer de wissel in gesloten stand staat, een draadje toch stroom doorgeeft, aan het vlak die normaal geen stroom zou mogen geven.

Het belangrijkste is dus dat ik geen wissels meer moet verzetten... manueel of elektronisch...
Ik kan dus mijn wissels open of gesloten of
één open en de andere sloten laten... wat bij mij dus het geval is...
dit wordt van links naar rechts rechtdoor rijden...
van rechts naar links afslaan naar een zijspoor.

Wat betreft de koper draad.... hmmm slijtage zal je krijgen....oppassen dan van roestvorming....
in het begin had ik het ook gedaan met een zeer fijn koperdraadje uit spoelletjes... fijner is er bijna niet... en deze maken nog krassen in de rails.

Gelukkig heb ik iemand gekend die een computernetwerk moest leggen in een kliniek.
Deze bedrading heeft enorm veel koperdraadjes, en is zeer goed geïsoleerd met een soort zeer fijn
geweven elektrische draad. Te vergelijken met televisie draad (massa), maar dus nog fijner...
al deze stukken draad, er zaten er tussen van een paar meters tot een 10meter heb ik meegekregen.
Daar maak ik dus mijn borstels vandie op de rails
wrijven, dat zonder krassen achter te laten....
Je kan de lengte dus zelf bepalen.....
vannaf die borstels kan je dan inderdaad vertrekken binnen in de wagons..

Wat betreft die schakelaartjes die je mij ziet schakelen op mijn controle panneel.... Dat zijn de sectoren.... juist gelijk in het echt

Je zet bepaalde stukken zonder elektriciteit en de treinen kunnen stoppen of starten...
Zo is bij mij al een spoor volledig geautomatiseerd.
En kan ik de treinen commanderen liever of een pc
want dan heb je geheel wat elektronica nodig die nogal wat kan kosten...

Persoonlijk laat ik liever mijn treinen zelf rijden

groetjes Pat.
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-09-2009 21:37

gepost door laurens
waar koop je led lampjes??
:?
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-09-2009 21:38

In een elektronica winkel, kun je gemakelijk aan ledjes geraken.

De gewone ledjes kosten niet veel, ongeveer een 7 oude belgische frankskes
Terwijl de high density leds al geheel wat meer kosten, ongeveer rond de 80 oude belgische frankskes, hangt af van de kleur en de lichtsterkte.

Ook kwa diameter, 3mm of 5 mm.

Opgepast je kan de ledjes niet rechstreeks aankoppelen aan 9 en 12 volt, je hebt ook een weerstandje nodig.


groetjes Pat.
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-09-2009 21:38

gepost door b-art


hoihoi,

ik haal mijn led lampjes ook bij een elektro zaak,
maar smd ledjes heb ik van ebay gehaald en komen volgens mij uit duitsland.

nou is er ook een conrad gids die ik een poosje terug in mijn kast terug vond, waarin ook hele kleine gloei staafjes en verschillende gloeilampjes van hetzelfde formaat als leds stonden. het voordeel is volgens mij dat je geen weerstand hoeft te bereken.

ik schreef eerder over het digitaal willen rijden met lego.
inmiddels heb ik me een beetje verdiept in het programma koploper dat bij de modelspoorbaan wordt gebruikt om treinen via een interface aan te sturen. het systeem dat ik nu om mee te beginnen op het oog heb is het dinamo systeem. het is alleen heel erg prijzig en daar ben ik nog niet overuit. wel worden de elektronische mogelijkheden zoveel meer groter, dat ik dat reuze interessant vind.
moet je bedenken alle lego autootjes over een lus kunnen laten rijden, het automatisch stoppen en optrekken... het laten knipperen van de knipperlichten of het laten oplichten van de remlichten. en bij de treinen.. het stoppen voor seinen, het laten passeren of kruisen van een ander, zonder dat je verschillende trafo's nodig hebt.

kennen jullie ook het programma lego digital designer? een soort paint waarin je je eigen lego ontwerp kan maken. ik probeer simpele features te ontwerpen. bijv een lantaarnpaal, seinen of stoplichten.

tot slot nog even
wat vinden jullie van die nieuwe sets huizen.
10184 10194 etc
kopen of niet kopen? investeren of niet investeren?

groetjes
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-09-2009 21:40

gepost door laurens

10184 moet je echt kopen fam. van mij heeft hem en ik vindt hem heel mooi
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 29-09-2009 21:41

gepost door b-art

De mening van patrick is me wel een beetje duidelijk. die heeft een iets andere indeling van zijn treinbaan gemaakt...

maar zouden jullie het de moeite waard vinden je legosysteem op deze manier aan te sturen?

Denken jullie dat in de toekomst je de baan zo kan verbeteren dat een digitaal systeem tot haar recht komt?
want ik twijfel heel erg of het wel realistisch blijft om te doen... graag jullie mening hierover
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “standaard 9volt treinen // standard 9volt trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten