Geplaatst: 14-10-2018 21:30
Voor wie interesse heeft:
Ik had in de tussentijd ook al wat stroommetingen gedaan tijdens bedrijf van de 12V trein motoren. Piekstroom kan ik helaas niet meten met mijn simpele multimeter.
Een los motortje vraagt bij constante snelheid tussen de 0.1 en 0.2A stroom. Het wisselt een beetje per motortje (ik heb 5 zwarte en een rode geprobeerd), maar ze zitten allemaal in deze range. Bij hogere snelheden(hoger Voltage) loopt de stroom iets omhoog, maar niet gek veel (paar honderdsten Ampere). De stroom is gelijk in beide rijrichtingen.
Een motortje met stoomloc opbouw (incl duwstangen) en 2 wagons vraagt bij constante snelheid tussen de 0.2 en 0.3A. Ook hier geldt dat de stroom iets oploopt bij hogere snelheid, maar niet veel.
Bij vol accelereren van een motortje of trein schiet de stroom ophoog richting de 0.4A en waarschijnlijk nog hoger, maar ik denk dat mijn multimeter te traag is om dat weer te geven.
Ik had in de tussentijd ook al wat stroommetingen gedaan tijdens bedrijf van de 12V trein motoren. Piekstroom kan ik helaas niet meten met mijn simpele multimeter.
Een los motortje vraagt bij constante snelheid tussen de 0.1 en 0.2A stroom. Het wisselt een beetje per motortje (ik heb 5 zwarte en een rode geprobeerd), maar ze zitten allemaal in deze range. Bij hogere snelheden(hoger Voltage) loopt de stroom iets omhoog, maar niet gek veel (paar honderdsten Ampere). De stroom is gelijk in beide rijrichtingen.
Een motortje met stoomloc opbouw (incl duwstangen) en 2 wagons vraagt bij constante snelheid tussen de 0.2 en 0.3A. Ook hier geldt dat de stroom iets oploopt bij hogere snelheid, maar niet veel.
Bij vol accelereren van een motortje of trein schiet de stroom ophoog richting de 0.4A en waarschijnlijk nog hoger, maar ik denk dat mijn multimeter te traag is om dat weer te geven.