Hoeveel kan er op 1 trafo worden aangesloten??

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
MarioNuiten
beginner
beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 30-12-2015 13:42
Contacteer:

Hoeveel kan er op 1 trafo worden aangesloten??

Bericht door MarioNuiten » 30-12-2015 13:51

Hoeveel kan er op 1 trafo worden aangesloten?
Dat is een beetje de kernvraag.
Heb nu 1 12v trafo (zo'n oude grijze) en daar heb ik een spoor op aangesloten wat vrij lang is. daarnaast ook 5 wissels en 2 spoorwegovergangen. Op de andere aansluiting heb ik de verlichting van mijn stad aangesloten.

Nu loop ik tegen een paar probleempjes aan die, volgens de leek die ik ben, allemaal met elkaar samenhangen.

1e is dat mijn trein niet zo soepel meer loopt als voordat ik alles had aangesloten. (lijkt er op dat ie te weinig stroom krijgt)

2e is dat de verlichting (12v lichtsteentjes) naar mate de keten langer wordt steeds zwakker gaat branden.

Met het beetje kennis dat ik van stroom heb lijkt me dit een weerstand probleem maar zo het graag van experts hier willen horen.

T_H_O_M_A_S
speciaal
speciaal
Berichten: 254
Lid geworden op: 20-06-2011 11:50
Contacteer:

Bericht door T_H_O_M_A_S » 30-12-2015 14:49

Als er op de trafo een VA waarde staat of iets dergelijks kan je er uit afleiden hoeveel stroom dioe zal kunnen geven bij die 12v . bij meerdere motoren en spoelen zal de uitgangspanning inzakken waét vol komen normaal is , het blijft ergens speelgoed . lange dunne draden zijn ook niet echt bevordelijk voor je lampen .

MarioNuiten
beginner
beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 30-12-2015 13:42
Contacteer:

Bericht door MarioNuiten » 30-12-2015 14:55

Zou het dan een optie zijn op de treinbaan op 1 trafo aan te sluiten en de wissels+spoorwegovergangen en verlichting op een andere trafo?

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 30-12-2015 21:49

Mario

het is inderdaad zo wanneer je een trein laat rijden,
deze de volle kracht van de transfo krijgt,
naarmate je treinen laat bij rijden, verminderd de kracht van de transfo
logisch, zoals hier reeds gezegd het is nog altijd speelgoed..

de 12 volt heeft het voordeel, wanneer hij te warm krijgt,
sluit hij de stroom af... en start terug wanneer hij afgekoeld is..
dat duurt niet lang kwestie van enkele sec..

zo gebeurd het zoals bij mij, dat plots alle lichten beginnen te pinken
hij springt dus in veiligheid..

Ik weet niet hoe je baan er juist uitziet, misschien hier eens een plannetje
posten.. wanneer je bv een groot spoor hebt, kun je het indelen in sectoren
en zo ook verschillend transfo's plaatsen,
die dan aparte snelheden kunnen hanteren..

Ook heb je dan het voordeel dat de treinen meestal op verschillende sectoren staan
als ze rondrijden op een grote layout,
en krijgen ze dus de stroom voor zich alleen

;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Edwin1976
active
active
Berichten: 46
Lid geworden op: 04-03-2015 00:15
Contacteer:

Bericht door Edwin1976 » 01-01-2016 10:32

MarioNuiten schreef:Zou het dan een optie zijn op de treinbaan op 1 trafo aan te sluiten en de wissels+spoorwegovergangen en verlichting op een andere trafo?
Ik heb een trafo voor het licht, een voor de trein en 1 voor de wissels, overweg enz. Dat helpt in elk geval

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 02-01-2016 08:18

Als je meerdere treinen laat rijden op een 12v baan, zul je wel moeten gaan werken met meerdere 12v trafo's. Het zwakke punt zit hem in de rails, naarmate je verder van het contactpunt gaat, zakt het voltage. En als je 3 treinen wilt laten rijden op 1 trafo, dan is de snelheid er ook uit.

Ik heb het zo opgelost, goed voor 4 tot 5 12v treinen tegelijk laten rijden:
Afbeelding
Ik ben hier trots op :D .

Edwin1976
active
active
Berichten: 46
Lid geworden op: 04-03-2015 00:15
Contacteer:

Bericht door Edwin1976 » 02-01-2016 20:58

Billy ik zie veel kabels, trafo's en schakelkastjes, maar kan moeilijk ontcijferen wat je allemaal gedaan hebt :-?

Kun je wat uitleg geven aub? :???:

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 03-01-2016 08:08

Ik heb mijn 12v baan in 3 delen opgesplitst qua stroomvoorziening.
Afbeelding
De bovenste, de onderste en de brug (blauwe 12v rails) hebben hun eigen trafo. En 1 trafo wordt alleen maar gebruikt om de afstandsbedieningen te voeden. En nadeel van 12v, een hoop draden om alles aan te sluiten, ca 30meter.

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 03-01-2016 10:42

BillytheKid schreef:En nadeel van 12v, een hoop draden om alles aan te sluiten, ca 30meter.
Heb je maar 30meter draad lopen in je volledige lay-out? Ik heb op dit moment bijna 100meter opgebruikt, en mijn lay-out is kleiner. Moet het niet 300m zijn?

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 03-01-2016 13:23

Geen idee waar jij je draad langs hebt lopen, maar ik heb 3 rollen van 10 meter gebruikt en daarnaast de originele draden (aantal aan elkaar gesoldeerd), dus max 40 meter.

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten