Probleem met Power Functions

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
Plaats reactie
brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Probleem met Power Functions

Bericht door brickpicker » 20-06-2015 20:56

Ik ben weer volop bezig met de opbouw van een (zeer grote) 12 volt lego baan, maar stuit daarbij op een probleem waar medeforumleden vast wel een oplossing voor weten.

Ik gebruik de 12 volt rails zowel voor de 12 volt treinen maar ik heb ook een paar treinen met Power Functions. Qua rails etc. gaat dat allemaal uitstekend en ik moet zeggen dat nu ik eraan gewend ben, het wel heel mooi rijdt. So far, so good. het probleem is nu echter dat in veel gevallen één PF motorblok niet sterk genoeg is en per loc dus eigenlijk twee nodig zijn. Met 12 volt is dat geen punt: je drukt ze eronder en rijden maar. Met PF is het ingewikkelder. Als je beide motoren op één van de twee aansluitingen (blauw of rood) bevestigt, zou je verwachten dat ze allebei dezelfde kant op draaien. Ze krijgen immers dezelfde stroom aangeleverd. Dat blijkt echter niet zo te zijn. Ze draaien in tegengestelde richting. Ik heb geprobeerd één van de motorblokken om te draaien, maar dan kom je met de draad in de knel en da's niet handig.

Ik los het nu op door het ene motorblok op rood en het andere op blauw aan te sluiten en dan de regelaars tegengesteld 'open te draaien' of de ene switch op reverse te zetten, maar dan moet je nog steeds aan beide snelheidsregelaars tegelijk draaien. Dat vraagt veel van je motoriek en je stuurmanskunst. Ergens doe ik iets niet goed. Maar wat?
Er moet toch een andere manier zijn... ??
Wie helpt me op weg?
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23222
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 20-06-2015 21:05

mag ik eens wat vragen

wat bedoel je met niet sterk genoeg?
ik weet het de 12v zijn de sterkste motoren,
maar de powerfuctie motoren, komen er ook
zeer sterk uit..

Heb je bv geen probleem met doorspinnen van de wielen?
want daar wordt veel kracht mee verloren..
ik heb dit hier ook...
heb dat opgelost met antislipbandjes..
juist gelijk de 12v motoren...

:sad:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 20-06-2015 21:10

Hoi Patje,
dank voor je snelle reactie. Dat doorspinnen is inderdaad af en toe een probleem. Zeker met een 40 jaar oude 12 volt baan die niet helemaal vlak ligt. Maar in principe gaat dat nog wel.
Wat ik bedoel met niet sterk genoeg: ik heb de horizonexpress in dubbele uitvoering (d.w.z. aan beide kanten een neus en vier wagens ertussen). Dat trekt één PF motor nauwelijks. Met één 12 volter gaat ie trouwens ook niet echt hard.
Probleem is goederentreinen. Tien wagens achter een loc moet toch kunnen. Daar zijn wat zwaardere wagens bij (heb er een paar nagebouwd van internet en die wegen heel wat), maar ook lichtere. Hellinkje op - stijging één per biels, dat is toch niet teveel? lukt dan niet goed.
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23222
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 20-06-2015 21:16

tja 10 wagons is eigenlijk al veel,
zeker voor 1 motor.
je moet weten dat de standaardtreinen gemiddeld uitgerust zijn met
max een 4 tal wagons...
daar zijn de motoren waarschijnlijk wel op berekend want dit gaat goed...
dat is natuurlijk voor de kinderen...

Wij als volwassenen, zien dit natuurlijk niet zo graag
en willen mooiere treinen, dus ook meer wagons..
daar is het speelgoed (want dat is het in werkelijkheid)
niet op berekend...
echter het doorspinnen heeft de meeste zwakte van die nieuwere
treinen, daar de kleine ronde rubbertjes niet opgewassen zijn
tegen de te grote en zwarte vracht...

:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 20-06-2015 21:23

Maar hoe zit het nu met die motoren die, bij gelijke aansluiting, in tegengestelde richting draaien?
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23222
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 20-06-2015 21:30

brickpicker schreef:Maar hoe zit het nu met die motoren die, bij gelijke aansluiting, in tegengestelde richting draaien?
zelf heb ik dit nog niet uitgetest
ik moet u spijtig genoeg antwoord schuldig blijven
maar er zullen hier wel mensen zijn die daar ervaring mee hebben..

;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

aronvw
super active
super active
Berichten: 92
Lid geworden op: 21-08-2011 11:37
Contacteer:

Bericht door aronvw » 29-08-2015 11:42

Als je de stekkertjes omdraait (de ene boven de andere), draaien ze dan in tegengestelde richting als daarvoor, of blijft het hetzelfde?

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 29-08-2015 19:32

Dat is lastig volgens mij, want de stekkers zijn zo gemaakt dat ze eigenlijk niet goed omgedraaid kunnen worden. Dan komen de draden klem te zitten tegen de rand van de 'decoder'. Maar misschien kan het wel en is het dan een goede oplossing. Ik ga het eens proberen.
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten