Verlichtingsvraagstuk

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 30-05-2015 10:52

Wilchry schreef:Ik heb voor deze lantaarns 3 mm leds gebruikt. difuus geel.
Om de kabels netjes weg te werken heb ik met een dun boortje de paal doorgeboord. Dit kun je het beste met een handboortje doen en niet met een elektrische. De kunst is om het boortje recht te houden zodat ie er niet aan de zijkant uitkomt.
En hoe doe je dat dan met de kabels? 2 aparte kanalen geboord om de draad door te doen? En het verbinden met de draad door solderen?

Ik moet misschien toch naar een andere oplossing kijken voor de palen, want ik heb de prijs op BL gezien, en dat heb ik er niet voor over. Dus eens even verder kijken.

Ik heb de LED gisteren ingebouwd en wat uitgetest, maar het licht is toch nog wat fel. Ik zou er nog iets voor moeten zetten. Ook heb ik al geprobeerd om het licht langs boven of onder in te bouwen, maar ook dat is niet ideaal. Foto's volgen snel.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 30-05-2015 17:13

RCG schreef: En hoe doe je dat dan met de kabels? 2 aparte kanalen geboord om de draad door te doen? En het verbinden met de draad door solderen?
Je hoeft niet per kabel een gat te boren. Een gat van 2 mm is voldoende. Ik gebruik dunne kabel (decoderkabel van Conrad). De draadjes van de ledjes knip je zo kort mogelijk af en daar soldeer je dan het kabeltje aan.
12v trein digitaal computer gestuurd

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 31-05-2015 08:31

Wilchry schreef:
RCG schreef: En hoe doe je dat dan met de kabels? 2 aparte kanalen geboord om de draad door te doen? En het verbinden met de draad door solderen?
Je hoeft niet per kabel een gat te boren. Een gat van 2 mm is voldoende. Ik gebruik dunne kabel (decoderkabel van Conrad). De draadjes van de ledjes knip je zo kort mogelijk af en daar soldeer je dan het kabeltje aan.
Ok thanks.

Even off-topic, ik zie dat je van Nederlands Limburg bent. Van waar ben je precies?

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 31-05-2015 10:36

RCG schreef:Even off-topic, ik zie dat je van Nederlands Limburg bent. Van waar ben je precies?
Midden Limburg, Regio Weert
12v trein digitaal computer gestuurd

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 31-05-2015 14:27

RCG schreef:
Wilchry schreef:Ik heb voor deze lantaarns 3 mm leds gebruikt. difuus geel.
Om de kabels netjes weg te werken heb ik met een dun boortje de paal doorgeboord. Dit kun je het beste met een handboortje doen en niet met een elektrische. De kunst is om het boortje recht te houden zodat ie er niet aan de zijkant uitkomt.

Ik heb de LED gisteren ingebouwd en wat uitgetest, maar het licht is toch nog wat fel. Ik zou er nog iets voor moeten zetten. Ook heb ik al geprobeerd om het licht langs boven of onder in te bouwen, maar ook dat is niet ideaal. Foto's volgen snel.
al geprobeerd met potentie metertje (soort dimmer)
bij mij werkt dat perfect...
zal proberen eens filmke te posten..

;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 31-05-2015 17:27

Ik kan ook nog meer LED's in serie zetten, waardoor de stroom erdoor lager wordt, dan brandt de lamp ook minder. Ofwel gewoon minder spanning op de trafo zetten.

Ik heb nu een keuze gemaakt voor de plaats van de LED's, nu alleen nog proberen om er wat voor te maken waardoor het iets meer verspreid is, bijvoorbeeld een lampje. Deze week komen de boogonderdelen binnen om verder te bouwen, en dan kan ik een paar poorten extra maken in de brug. Daarna zie ik wel waar ik tegenaanloop qua blokjes. Het begint in ieder geval op te schieten zo. De lampjes kunnen ook netjes weggewerkt worden.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 31-05-2015 17:41

RCG schreef:Ik kan ook nog meer LED's in serie zetten, waardoor de stroom erdoor lager wordt, dan brandt de lamp ook minder. Ofwel gewoon minder spanning op de trafo zetten..
meer leds in serie, hmmm ...

klopt, maar dan heb je 1 tranfo nodig om de lichtjes op de brug te bedienen
ik zelf gebruik 2 transfo's voor totale verlichting...
als ik alleen enkel bv een brug of iets dergelijks zou moeten verlichten,
dan heb ik al zeker 8 transfo's nodig...

dus gebruik ik tussen oplossingen zelfde spanning blijft per transfo,
maar op de elektrische lijnen zelf bv naar jou brug, zet ik een potentie meter, waarbij ik dan alle kanten uit kan

zal deze avond proberen een filmke te maken in schemer donker..
dan zie je de bediening en het resultaat van het dimmen..

;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 31-05-2015 19:22

Hmm, op die manier had ik er nog niet over nagedacht. Ik was wel van plan om aparte trafo's neer te zetten voor de verlichting, en ik heb nog wel wat trafo's liggen, maar ik moet het nog even bekijken dan. Ik moet sowieso eerst wat extra Led's gaan inkopen. Vreemd genoeg is mijn lokale electronicazaak overigens goedkoper dan conrad. Ik zal deze week nog nieuwe ledjes halen, en dan eens verder experimenteren. Ik heb het effect van verschillende parallelschakelingen ook nog niet gezien.

Voorlopig ziet het er wel leuk uit, al moet het natuurlijk nog veel imposanter worden als de brug helemaal af is.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 01-06-2015 00:08

filmpje met ledverlichting
en potentie metertjes als dimmers
juist gepost...

duurt een beetje om het op te laden....

beeld kan tijdens spelen ook efkes stilstaan
gewoon een beetje wachten tot buffer vol is
speelt dan gewoon door

http://www.brickshelf.com/gallery/patje ... i_0334.mov

:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten