Hoeveel treinen kunnen er op 1 baan rijden met een trafo

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
Coen
beginner
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 15-01-2015 18:11
Contacteer:

Hoeveel treinen kunnen er op 1 baan rijden met een trafo

Bericht door Coen » 27-02-2015 15:23

Na 1 jaar zoeken naar onderdelen om mijn 1200 sets compleet te krijgen ben ik bijna klaar.
Verleden maand heb ik een paar layouts gemaakt voor de 12volt spoor maar voordat ik dat helemaal opzet zou ik graag willen weten of het een en ander mogelijk is.
Als ik alle 55 treinen af heb waarvan er 47 op 12volt rijden 5 op PF en 3 sets kunnen geen motor in(080 111 114) dan wil ik ze allemaal laten rijden op 2 banen.
1 baan is maar 15 meter en daar komen 6 treinen op die ik tegelijk wil laten rijden, heb ik daarvoor 1 travo genoeg of kunnen er meerdere travo,s op 1 baan ?
De andere baan is veel groter namelijk zo'n 50 meter (Zij sporen niet bij gerekend want dan komt er nog zo'n 20 meter bij) en mijn vragen hier over zijn:
- hoeveel travo's kan ik het beste gebruiken om alle treinen te laten lopen ?
- Kunnen de wissels ook op gewone metalen switchen werken of kan dat alleen op de echte lego switch panels ? scheelt namelijk wat ruimte en de switches kan ik dan op een klein stukje hout maken.
- Hoe kan ik er voor zorgen dat een trein goed een helling op rijd en rustig af rijd zonder dat de andere treinen op het spoor er last van hebben ?

Graag zou ik deze vragen beantwoord hebben.
Helaas wordt deze layout 1 keer gebouwd voor een paar dagen want het komt op de boven verdieping te staan waar ook ons bed staat.
1 slaapkamer met stad 1970 tot 1996, 1 slaapkamer met alles van space tot 1996, 1 hobbykamer met alles van ridders tot 1994 en de overloop komen de 3 townplans en huizen 1/87.
Door alle ruimtes wil ik het spoor laten lopen zodat ik ook een paar leuke fimpjes krijg van alle modellen vanaf een lopende camera trein.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 27-02-2015 20:03

Hoi Coen,

Je bent nogal wat van plan. Gezien het aantal treinen en de lengte van de baan toch kiezen voor meerder trafo's. Mijn grote baan is ongeveer 60 mtr
en daar hangen 3 trafo's aan. 1 voor de binnenbaan 1 voor de buitenbaan en 1 voor het rangeerterrein. Verder heb ik de baan in vakken verdeeld en per vak verbonden met een kabel vanaf de trafo. Zeker het stukje bergop
zou ik voorzien van voldoende stroom. Het stukje bergaf kun je een apart vak van maken en voorzien van een weerstand waardoor de trein langzamer gaat lopen. Zorg dat de helling niet te steil is. Max 5% stijging.

Voor de wissels kun je elke momentschakelaar gebruiken. Er mag namelijk geen spanning op de magneetspoel blijven staan.
12v trein digitaal computer gestuurd

Coen
beginner
beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 15-01-2015 18:11
Contacteer:

Bericht door Coen » 27-02-2015 20:48

bedankt voor de antwoorden.
Ik weet nu dat ik op de goede weg ben en het scheelt ook weer wat geld om voor elke wissel en stop sein contol panel te kopen.
het is toch 1 blokje erbij per baan deel als je een helling maakt ?
Het mooiste zal zijn om alles met de computer te regelen maar dat kost een fortuin.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 27-02-2015 21:57

Coen schreef:Het mooiste zal zijn om alles met de computer te regelen maar dat kost een fortuin.
zie hier
12v trein digitaal computer gestuurd

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 28-02-2015 00:45

Er kunnen per trafo op een kleine baan ca 2 a 3 treinen rijden. Wordt de baan groter of meer treinen, dan zijn meer trafo's wenselijk. Je kunt ze allemaal in serie aansluiten en sluit ze aan op 'strategische' plekken, waar de stroom (trein langzamer rijdt) minder wordt.

Seinpalen doorlussen, omdat na de seinpaal de stroom van de andere kant moet komen en stroomverlies is.

En bedenk vast een wagon om de middenrails schoon te kunnen houden, dat is echt een rotwerkje. Als 12v eenmaal draait, dan is het een heel mooi systeem met veel lol.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 28-02-2015 09:20

BillytheKid schreef:En bedenk vast een wagon om de middenrails schoon te kunnen houden, dat is echt een rotwerkje. Als 12v eenmaal draait, dan is het een heel mooi systeem met veel lol.
deze
bijvoorbeeld
12v trein digitaal computer gestuurd

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 01-03-2015 18:11

Bij zoveel treinen op 1 baan zou ik afstappen van de traditionele 12V transfo van lego. Het zijn ringkerntransformatoren, als je deze aan elkaar gaat koppelen op 1 baan, riskeer je zwerfstromen door alle transfo's en kunnen ze gaan opwarmen.
In jou geval zou ik gaan voor een fatsoenlijke regelbare voeding op 12V. Niet lego.
Zoiets:
Afbeelding
Kost iets van een 35€.
Afbeelding

Chris
super active
super active
Berichten: 58
Lid geworden op: 14-02-2015 13:07
Contacteer:

Bericht door Chris » 08-03-2015 00:30

Ik gebruik voor een relatief groot rail parcours 1 lego trafo. Is het sowieso wijs om op meerdere punten aan te sluiten op het spoor? Ik heb nu gewoon op 1 punt.
Meerdere trafo's lijkt mij spannend als er op een moment maar 1 trein rijdt...... toch?

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 08-03-2015 07:58

Blijft gewoon 12v op staan. Alleen zodra trein langzamer gaat rijden (verder van een trafo af) daar een trafo aansluiten cq contactpunt maken.

Chris
super active
super active
Berichten: 58
Lid geworden op: 14-02-2015 13:07
Contacteer:

Bericht door Chris » 25-03-2015 19:30

Als ik het goed heb is het geen probleem om meerdere trafo's aan te sluiten op het spoor. De elektrische spanning blijft 12 volt.
Alleen hoeveel trafo's maximaal voor bv 1 12V motor? De stroom neemt wel toe en er zal toch een grens zijn? Of valt dit allemaal mee?

@Wilchry - heb jij de banen nu wel aan elkaar gekoppeld of staat het los?
En met wissels snap ik niet wat je bedoelt. Kan je dit toelichten?

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten