Hoeveel treinen kunnen er op 1 baan rijden met een trafo

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 25-03-2015 21:59

Chris schreef: @Wilchry - heb jij de banen nu wel aan elkaar gekoppeld of staat het los?
En met wissels snap ik niet wat je bedoelt. Kan je dit toelichten?
De banen zijn gekoppeld. Ik kan van de binnen naar de buitenbaan en omgekeerd.
De vraag was of je de wissels kunt bedienen met een andere schakelaar dan de originele Legoschakelaar. Dit kan als je maar zorgt dat het een schakelaar is die alleen stroom doorlaat als je er op duwt. (momentschakelaar). Het mag geen schakelaar zijn die constant stroom doorlaat.

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

Chris
super active
super active
Berichten: 58
Lid geworden op: 14-02-2015 13:07
Contacteer:

Bericht door Chris » 27-03-2015 19:34

@ Wilchry
Ik begrijp het helemaal. Bedankt voor je reactie.

Kan je ook toelichten hoe je een weerstand wil implementeren voor een stuk bergaf? Ik heb hier ook last van dat 1 trein net even te snel gaat.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 27-03-2015 20:02

Het stukje bergaf is een apart baanvak met aan 2 kanten een onderbreking in een van de stroomrails. Dit stukje voorzie je van stroom door 1 van de onderbrekingen te overbruggen met een weerstand. Ik gebruikte hiervoor dikke groene weerstanden 5w 5% 10R, 33R of 47R beetje afhankelijk hoe snel je de trein wil laten rijden. Let op: je kunt dan alleen maar van boven naar beneden rijden. Als je op dit spoor ook berg op wil rijden moet je er weer een diode tussen zetten.

Ik heb ooit het boekje "modelbaan elektrotechniek" van Schuyt & co gekocht. Hierin eea beschreven over toepassingen van schakelaars, weerstanden etc. Ook staat er in wat stroom is en waar je op moet letten.
12v trein digitaal computer gestuurd

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 01-10-2015 08:44

Hi Coen,
Ik gebruik voor de stijging van de baan niet één blokje per biels, maar één plaatje. Dat betekent dat de trein per baanvak dus één blokje stijgt: grondplaat (of vloeroppervlak of tafel) en één plaatje: biels 1; grondplaat plus twee plaatjes: biels 2; grondplaat plus 3 plaatjes: biels 3. Ik houd als onderdoorgang voor een brug dertien blokjes aan. Dat is dus 39 plaatjes. Maak er veertig van. Je hebt in deze berekening dus wel een hele baan nodig, want je moet ook nog dalen met dezelfde afstand. Voordeel van deze langzame stijging is dat de trein langer kan worden en het dan toch nog trekt en dat hij naar beneden niet te hard gaat. Sowieso gas terug nemen.
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 01-10-2015 08:49

Hi Coen,
Ik gebruik voor de stijging van de baan niet één blokje per biels, maar één plaatje. Dat betekent dat de trein per baanvak dus één blokje stijgt: grondplaat (of vloeroppervlak of tafel) en één plaatje: biels 1; grondplaat plus twee plaatjes: biels 2; grondplaat plus 3 plaatjes: biels 3. Ik houd als onderdoorgang voor een brug dertien blokjes aan. Dat is dus 39 plaatjes. Maak er veertig van. Je hebt in deze berekening dus wel een hele baan nodig, want je moet ook nog dalen met dezelfde afstand. Voordeel van deze langzame stijging is dat de trein langer kan worden en het dan toch nog trekt en dat hij naar beneden niet te hard gaat. Sowieso gas terug nemen.
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

MarioNuiten
beginner
beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 30-12-2015 13:42
Contacteer:

Bericht door MarioNuiten » 30-12-2015 14:14

BillytheKid schreef:Er kunnen per trafo op een kleine baan ca 2 a 3 treinen rijden. Wordt de baan groter of meer treinen, dan zijn meer trafo's wenselijk. Je kunt ze allemaal in serie aansluiten en sluit ze aan op 'strategische' plekken, waar de stroom (trein langzamer rijdt) minder wordt.
Hoe schakel je meerdere trafo's in serie?
Of wordt hier gewoon mee bedoeld om op 1 baan meerdere trafo's aan te sluiten terwijl de trafo's zelf niet verbonden zijn?

peche
active
active
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-03-2016 19:48
Contacteer:

Bericht door peche » 01-03-2016 20:10

Ben geen expert, maar ik zou 2 transfo's willen aansluiten op mijn baan, daar ik bezig ben met een brug te bouwen. Nu is de vraag hoe sluit je dit aan? Ik geraak niet echt uit aan de uitleg van hierboven.
Simpel uitgelegd: ik heb 1 transfo, aangesloten op het net en daar al de seinen en wissels aan, ook de kleine kabels naar een rail vertrekken van deze .
De tweede transo, moet deze ook met het net verbonden worden, of mag er maar 1 kabel naar de 220V lopen? Ik vermoed dit laatste.
Er wordt hier dikwijls over "sectoren maken" gesproken, maar hoe gebeurt dit? Ik zou mijn tweede transfo willen aansluiten op het verste punt ongeveer van mijn baan, maar dan moet ik toch ergens voeding van krijgen?
Weet dat het misschien wel wat overkomt als oeioeioei, maar ik snap gewoon niet waar je de stroom haalt van de tweede transfo.
En vragen staat vragen, antwoorden ook.
Alvast bedankt om de moeite te nemen.
Peche

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 01-03-2016 20:29

Dit systeem werkt met gelijkstroom. Het voltage blijft gelijk bij aansluiten van meerdere trafo's, alleen de middenrails hebben een hoge weerstand. Hierdoor wordt voltage minder naarmate je verder van contactpunt verwijderd. Dit herken je toch?
Dan sluit je de 2de trafo aan, waar de trein het langzaamst rijdt om de zwakke plekken in je layout op te vangen.
Zo kun je gerust meerdere trafo's aansluiten. De seinpalen zorgen ook voor zwakke plekken, omdat de stroom v/d andere kant moet komen. Seinpaal onderbreek alleen maar stroom, zodat de trein stopt.

En NOOIT, als beide trafo's zijn aangesloten via de rails en de stekker vasthouden v/d andere trafo, dan krijg je wel 220V door je heen.

Je kunt secties gebruiken, dan kun je dit apart aansturen via de trafo's. Ik vind dat niet zoveel aan. Gewoon zoals lego het bedoeld heeft en gewoon opschalen met de beperkingen. Ik kan 7 treinen tegelijk laten rijden, zonder iets te hoeven doen. Hiervan zijn 4x 12v treinen, monorail, 9v trein en een 4,5V treintje.
Zware treinen zijn aangepast met meerdere 12v motoren (verbonden met een 12v draadje) en de wielen vervangen door 9v wielen voor minder wrijving. Hierdoor rijdt mijn 7740 met 4 wagons zeer soepel.

peche
active
active
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-03-2016 19:48
Contacteer:

Bericht door peche » 01-03-2016 20:40

Halo Billy
Dus sluit ik gewoon de tweede transfo aan op het zwakste punt van mijn baan, en al de rest mag blijven? De snelheid, seinen en wissels blijf ik bedienen met de eerste transfo?

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 01-03-2016 21:04

Yup, zo simpel kan het zijn. Ik heb mijn afstandbedieningen op een aparte trafo aangesloten. Als je ziet hoeveel ik weet je wel waarom 8) .

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten