Trein 12V 7745 loopt niet mooi

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
Chris
super active
super active
Berichten: 58
Lid geworden op: 14-02-2015 13:07
Contacteer:

Trein 12V 7745 loopt niet mooi

Bericht door Chris » 14-02-2015 13:43

Onlangs heb ik de lego dozen geopend en weer een hele railparcours gemaakt voor mijn treinen.
Ik ben in het bezit van een 12V 7745 trein (TGV) en heb deze eigenlijk nooit mooi zien lopen. Als de trein met de 2 wagons rijdt heeft hij moeite om door de bocht te komen. Ten eerste heeft de trein het wat zwaar en ten tweede zie je de middelste wagon kantelen, hij wordt uit het rails getrokken. Het gebeurt ook wel dat de trein ontspoort.

Mijn vraag is: is dit een bekend fenomeen? Kan ik dit verhelpen?

Hoop nuttige reactie te mogen lezen.

Chris

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 14-02-2015 18:54

Goeie avond Chris

Zijn de sporen mooi aan elkaar aangesloten?
want het is raar dat die zomaar ontspoord..

Heeft de trein rare kuren?
daar bedoel ik mee rijdt hij in snokken
(schudden en beven, stoppen en starten)

graag antwoordje :-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Chris
super active
super active
Berichten: 58
Lid geworden op: 14-02-2015 13:07
Contacteer:

Bericht door Chris » 14-02-2015 20:03

Het nieuwe railparcours is wat hellend op sommige posities en daar gebeurt het ook wel eens.
Ik heb net, omdat ik het ook niet helemaal snapte een vlak goed rail systeem aangelegd (simpel rondje met 2x recht) en de trein daar op gezet. Moet eerlijk zijn dat hij nu niet trek aan de middelste wagon.
Echter blijft wat zwaarder lopen in de bocht. Ik heb ook een andere trein die daar lang niet zoveel last van heeft. Ook mijn nieuwe hellend railparcours heeft hij geen problemen mee.

Mijn gevoel zegt dat dit een wat zwakkere trein is. Misschien wat te zwaar? Te lang? Werkt de 7745 sowieso niet helemaal top?

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 15-02-2015 09:48

Is de 12v motor zelf nog wel goed? De rails moeten wel vlak liggen in de bochten. De bougies draaien ook soepel? De 12v wielen draaien soepel? 12v rails en de contacten v/d 12v motor wel netjes schoon?

Ikzelf heb ook een 7745 met 3 wagons erachter, rijdt als een trein :-) . Ik heb ook een 7740 met 4 wagons erachter, die rijdt ook prima. Deze heeft ook 2x 12v motoren en alle wielen zijn vervangen door 9v wielen.

Chris
super active
super active
Berichten: 58
Lid geworden op: 14-02-2015 13:07
Contacteer:

Bericht door Chris » 15-02-2015 10:19

In de bochten zitten ook een kleine helling. misschien moet ik daar toch tijd insteken om dat iig vlak te houden.
Als ik alleen de trein met motor laat rijden gaat het allemaal goed en rijdt hij soepeltjes. Ik vind het een wat zwakkere trein omdat je ziet dat hij moeite heeft om vooruit te komen. In tegenstelling tot mijn andere trein.

Misschien ga ik de hele layout weer aanpassen tot wat simpeler en minder bochten achter elkaar. Ik wil de 7745 wel goed laten rijden.

Ik heb er ook aan gedacht om er 2 motoren onder te zetten maar dan werken de stoplichten niet meer optimaal..... toch?

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 15-02-2015 10:26

Daarom vind ik de 7740 zeer geschikt voor 2 motoren zonder het uiterlijk aan te passen. De 7745 wordt lastiger, zonder uiterlijk aan te passen. Beide motoren wel met elkaar verbinden, als deze een seinpaal tegenkomt, dat moet 1 motor ineens een motor voortduwen die zonder stroom zit en dat gaat best zwaar.

Zo te horen ligt het aan de baan en als je dat opgelost hebt, dan moet het goed gaan.

Chris
super active
super active
Berichten: 58
Lid geworden op: 14-02-2015 13:07
Contacteer:

Bericht door Chris » 15-02-2015 11:04

Ik heb de baan beter gemaakt (bochten zo vlak mogelijk) en de 7745 komt er nu redelijk door heen. Eerlijk toegeven zat het spoor ook op bepaalde posities niet helemaal top in elkaar.
Toch blijft de 7745 niet soepel rijden, hij heeft het zwaar met 2 wagons erachter.
Ik vind het toch een top idee een extra motor er bij te doen zodat hij soepeler en minder zwaar over het rails gaat. Zo kan ik mijn layout houden met de bruggen ( ben er zo lang mee bezig geweest :-) )

Wat bedoel je precies Billy met motoren verbinden?

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 15-02-2015 11:20

Check hoe de bougies en de 12v wielen draaien v/d wagons?

Gewoon een draadje tussen beide motoren. Zo creëer je 4 contactpunten met de rails.
Afbeelding

Chris
super active
super active
Berichten: 58
Lid geworden op: 14-02-2015 13:07
Contacteer:

Bericht door Chris » 15-02-2015 11:37

Ik ben een enorme noob in de lego treinen dus stel misschien vragen die heel logisch zijn maar met de bougies bedoel je de draaiplaten waar de wielen aan zitten toch? Ja deze draaien naar mijn idee goed maar zal er nog eens kritisch naar kijken.
De 12V wielen van het motortje zal ik ook even checken.

Ik begrijp nu wat je bedoelt met een draadje tussen de motoren. Hierdoor hoef ik dan niet het uiterlijk van de 7745 te veranderen. De extra motor wordt dan niet voor geplaatst maar bij de achterste wagon. Door deze te koppelen heb ik geen probleem met het stoplicht. Klopt wat ik zeg?

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 15-02-2015 12:17

Ik bedoel de wielen onder de wagons, die noem ik 12v wielen.

Je krijgt problemen met seinpaal, omdat de afstand tussen deze motoren minimaal een wagon lang is en zoveel afstand moet er ook minimaal tussen de seinpaalrails zitten. En een 12v motor hoort gewoon 3 wagons + eigen loc probleemloos te kunnen trekken.

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten