Hoe werkt het lego sein?

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Hoe werkt het lego sein?

Bericht door brickpicker » 31-05-2013 17:41

Hoe werkt een stoplicht (sein)?

Vanmiddag heb ik een stoplicht (sein) gekocht. Er zaten twee rails met een driehoek erbij en twee snoeren. Achterin de schakelaar zit een hele rij gaatjes, vijf aan de kant van de rode schakelaar en drie achter de groene. De lampen branden, maar hoe werkt het nu precies. Ik neem aan dat de rails met de driehoeken op zekere afstand (aan weerszijden) van het licht geplaatst moeten worden, maar waar en hoe?

Wie helpt me even 'op weg'? En waarom zitten er twee snoeren bij?

Dank alvast!
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 31-05-2013 19:22

Diegene met de vele gaatjes, hoort het lampje in. Daar was je al achter.

In het andere hoort ook een draad die verbonden wordt met de rail met driehoekje. 2 a 3 middenrail verder nog zo'n rail met zo'n driehoekje. Als het sein op rood staat, wordt de stroom tussen deze rails onderbroken en stopt de trein.

Je kunt de seinpaal-afstandbediening ook gebruiken om lampjes aan en uit te zetten.

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 31-05-2013 21:33

En moeten de onderbroken stukjes aan dezelfde kant liggen, met andere woorden: de punten van de driehoek aan dezelfde kant of tegenovergesteld?
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 31-05-2013 22:53

brickpicker schreef:En moeten de onderbroken stukjes aan dezelfde kant liggen, met andere woorden: de punten van de driehoek aan dezelfde kant of tegenovergesteld?
inderdaad, zo wordt de voeding onderbroken...
Afbeelding

Afbeelding


(klikken op onderste foto groter beeld)

Afbeelding

Het is dus van groot belang dat de zwarte driehoekjes gelijk liggen...



;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 01-06-2013 08:41

Dank je, Patje, deze tekeningen zijn zeer verhelderend. Nu snap ik het. Je bent weer geweldig!
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 01-06-2013 12:49

Alles volgens schema geïnstalleerd. Lampjes branden zoals het hoort met druk op groene knop groen (boven) en rode knop rood (onder). Probleem is alleen dat de trein netjes aan komt rijden en vanzelf stopt op de eerste rail met driehoekje (met de stekkertjes) en pas weer doorrijdt nadat ik hem zelf voorbij de tweede rail met driehoekje heb geduwd. Hoe ik ook schakel, dat stukje is stroomloos en doet niks.

Wat doe ik verkeerd?
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 01-06-2013 12:50

Moet de stroomloze rail (met stekkertjes) vóór of achter het stoplicht geplaatst worden vanuit de rijrichting gezien...
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 01-06-2013 16:25

Maakt niet uit. Als maar 1 rail van stekker is voorzien en de andere niet. Stroom wordt tussen die rail onderbroken en daarom stopt de trein.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 02-06-2013 17:13

Je kunt nog proberen om met een dun mesje de contactpuntjes van de stekkertjes iets uit elkaar te buigen zodat ze vaster in het contact gaan en daardoor beter contact maken.

Als dit niet helpt ben ik bang dat het schakelaartje defect is. Ik heb zo'n ding nog nooit uit elkaar gehad dus ik weet niet of het te repareren is.


Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 02-06-2013 19:01

Lijkt mij sterk dat de schakelaar stuk is, die is aardig foolproof. Maar alles is stuk te krijgen.
Het is slechts een schakelaar die de stroom onderbreekt. Als deze zijn werk niet doet, dat kan het niet anders dat de schakelaar al eens open is geweest.

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten