7710 : hoe moet ik die laten rijden

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
Plaats reactie
vijverke
beginner
beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 06-02-2013 06:18
Contacteer:

7710 : hoe moet ik die laten rijden

Bericht door vijverke » 12-02-2013 06:31

Ik heb me vorige week aangemeld op het forum....ik wil de oude trein proberen te maken voor de kleinzoontjes.
Ik kreeg al wat links van jullie (merci) en heb dus al de locomotief en de wagons kunnen reconstrueren.
Via jullie links ben ik vrijwel zeker dat het om trein 7710 uit 1980 gaat.
Maar hoe krijg ik die aan de praat ?

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 12-02-2013 08:19

De set is een handtrein, dus met de hand :???: . Je kunt er een treinmotor eronder zetten. Dan zou ik voor het praktische een nieuwe 9v motor eronder zetten, te bestellen bij lego zelf nu. Die gaat met batterijen en dan hoef je de rails ook niet te vervangen.

Je kunt 12v gebruiken, alleen ten eerste is het vrij prijzig en ten tweede vraagt het meer tijd en energie om dit goed rijdend te krijgen.

vijverke
beginner
beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 06-02-2013 06:18
Contacteer:

Bericht door vijverke » 12-02-2013 08:37

Ik probeer straks een fotootje te maken van het onderdeel (met kabel) dat ik heb om de trein te laten rijden . Want in mijn herinnering reed ie op batterijen.

vijverke
beginner
beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 06-02-2013 06:18
Contacteer:

Bericht door vijverke » 12-02-2013 09:55

Zou het mogelijk zijn om deze foto's in dat verband te situeren ?

http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGUGMQG

Alvast bedankt !

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 12-02-2013 11:33

De middenrails is voor 12v en niet nodig voor de batterijwagon. Bij de batterijwagon heb je een 4,5v motor nodig die op de foto's staan.

vijverke
beginner
beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 06-02-2013 06:18
Contacteer:

Bericht door vijverke » 13-02-2013 05:18

Dankjewel voor de reactie.
Om eerlijk te zijn : voor een lego-leek is dit wel ingewikkeld.
Het enige wat ik zeker weet is , dat we destijds geen handtrein hadden ; het treintje reed wel degelijk op batterijen.
EN we gebruikten ook die rails met metalen geleiders. Waarom zouden we die anders hebben ?
Of dit nu een 4,5 v....een 9 v....een 12 v....was ; dat weet ik niet.
Ik heb ook weinig aanwijzingen ; alleen de onderdelen die we hadden ; geen doos of handleiding.
Dat het om trein 7710 gaat is de meest logische gok . We kochten de trein vermoedelijk in 1982 of 1983.
Soit :
Ik 'hoopte' de oude trein van mijn zoon weer aan de praat te krijgen; eventueel mits aanschaffen van enkele nieuwe onderdelen.
Maar jullie zijn zo professioneel bezig....
dit gaat mijn petje te boven.
Het spijt me.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 13-02-2013 20:37

Hallo vijverke

Handtrein zoals de 7710: geen motor nodig rijd op blauwe of grijze rails

4,5 volt: Voorzien van een zwarte of blauwe motor met 4 wielen zoals op jouw foto in "mijn album". Hiervoor heb je een batterijhouder nodig. Rijd op blauwe of grijze rails.

12 volt: Uitbreiding van het 4,5 volt systeem d.m.v. de middengeleiders.
Eerst in het blauw later in grijs. Stroom komt via trafo en middenrail bij de motor. De oude 4,5 volt motoren kon je voorzien van een 12v motor en 2 blokken met stroomafnemers.
De originele 12v motoren in zwart en rood hadden 6 wielen en aan de onderkant links en rechts 2 stroomafnemers.

9 volt: Metalen rails. De motoren hebben 4 metalen wielen. Motoren krijgen stroom via trafo, rails en de wielen.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is. Zo niet, schroom niet en stel hier je vraag. Met z'n allen veranderen we jou van Lego-leek naar Lego-prof :)

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

vijverke
beginner
beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 06-02-2013 06:18
Contacteer:

Bericht door vijverke » 14-02-2013 06:03

Dankuwel, Wilchry ; 'k ga eerst eens rustig deze verschillende motoren bekijken en zien wat mogelijk si met de sporen en stenen die ik heb.

Stefaan
moderator
moderator
Berichten: 620
Lid geworden op: 08-10-2009 18:02
Contacteer:

Bericht door Stefaan » 23-03-2013 09:46

Hoi

eerst wil ik even duidelijkheid maken dat de blauwe rails (duw, 4.5V en 12V met de middengeleider) niet van dat tijdperk waren (van jouw trein) maar tot eind jaren '70. Vanaf 1980 kregen de treinen een totaal andere 'look' alsook met de intruductie van de nieuwe 12V treinen. Hierdoor werden er grijze sporen gebruikt.

Waarschijnlijk zal je een:
- uitbreidingsset gekregen hebben met motor en batterijwagon
- nog een andere trein waarbij dit wel reeds inbegrepen was (en die je nu niet meer terug vind?)
- oud systeem van de blauwe sporen (zoals reeds aangehaald in een vorige post)
- ook mogelijk was dat je een eigen 'batterij' opgezet hebt (ik heb dit in der tijd ook nog gedaan bij mijn neef)
- ...

Dus je moet eens zoeken of je dit onderdeel nergens liggen hebt:
http://www.bricklink.com/catalogList.asp?q=x488
(je ziet er zijn verschillende soorten dit komt omdat er op sommige stickers gekleefd zijn, voor jou zou het eigenlijk er eentje zijn zonder stickers, tenzij je hem uit een andere set hebt, zoals hier boven bij mijn opsomming)

mocht je toch niks vinden (batterijwagon) en wil je jouw systeem behouden zoals het is kan je altijd zo'n wagon aankopen (ja dit kan je nog steeds)
toevallig heb ik er eentje te koop :eek:
http://www.bricklink.com/store.asp?p=el ... D=25651605

dan nog even dit:
begin jaren '90 werden de grijze sporen ook afgevoerd en werd het 9V systeem in het leven geroepen.
Geen midden geleiders meer maar de sporen zelf 'zorgden' voor de geleiding. Deze sporen hebben een donker grijze kleur (later toen het donker grijs = oude donker grijs werd afgevoerd hebben we nog het nieuwe donker grijs gehad)
'Zorgden', ja want sinds enkele jaren is dit ook niet meer 'in' en zijn de RC-sporen geboren. 'rc = remote control'
Dus via batterijen aangedreven motor via een afstandsbediening, verschil waar we vroeger dus telkens met bekabeling zaten via een transfo (12V/9V). Ondertussen hebben we al batterijblokken die kunnen opgeladen worden ipv telkens andere batterijen te wisselen.
Deze sporen zijn ongeveer dezelfde als de 9v sporen.

Als je toch wil kosten maken kan je altijd overschakelen naar zo'n nieuw systeem. Dan heb je natuurlijk meer nodig dan zo een batterijwagon.
:-?

groeten
Stefaan
visit my shop www.bricklink.com/store.asp?p=elias3

and receive a coupon to 10% OFF for next order!

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten