Pagina 6 van 6

Geplaatst: 28-01-2016 17:29
door PeterHaga
Hoi Laurenz,

Wat vraag je voor de reparatie ?? Het gaat om motors uit de 1e generatie.
Zie bijgevoegde foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 28-01-2016 20:49
door laurenz8400
Graag vanaf nu mij een priv├ębericht te sturen.
1ste generatie is het gemakkelijkst, zal je mijn prijzen doorsturen in privebericht!

Groeten
Laurenz

Geplaatst: 31-01-2016 11:45
door Randomzero
Wat is er zo moeilijk aan het los halen van een motor dan, in alle gevallen druk je de bodem er vrij makkelijk onderuit met de hand.
@ Peter zou eerst eens het motorhuis openmaken en kijken hoe het draaiend gedeelte eruit ziet, eventueel kun je nog delen van de ene in de andere motor omzetten en dan ben je snel klaar (en goedkoop).
De ene motor heeft een kapot aandrijftandwiel, daar is geen vervanging voor te krijgen dus die is goed voor onderdelen vrees ik.

Geplaatst: 31-01-2016 12:15
door BillytheKid
Je moet motor openbreken en is een klein foefje. Je moet idd even een begin hebben en met een langere kleine schroevendraaier breek je het onderste deel los. Je moet voorzichtig zijn en toch veel kracht zetten op de juiste plaatsen. En vastlijmen met fotolijm ofzo. Geheid dat het weer eens uit elkaar moet ;) .

Als deze as stuk is:
Afbeelding
dan is motor afgeschreven.

En dit gaat meestal als eerste stuk en je hebt er geen invloed op. Wellicht wordt het te warm door bijvoorbeeld niet goed schoonmaken v/d middelrails cq zware wagons trekken. Dan smelt het tin (of ander materiaal) van het grijze schijfje. Dit is praktisch niet te repareren.
Kan ook een productiefoutje zijn en met bovenstaande maatregelen is het snel afgelopen.

Eerste symptomen is verbrandde lucht en warme/hete motor.

Daarom middenrails en slepers goed schoonmaken, ik doe het met wasbenzine. Geen polijst(gum) gebruiken, alleen als het roestig is. Polijst is niks anders dan fijn schuurpapier.

Geplaatst: 31-01-2016 14:51
door patje
BillytheKid schreef:
Daarom middenrails en slepers goed schoonmaken, ik doe het met wasbenzine. Geen polijst(gum) gebruiken, alleen als het roestig is. Polijst is niks anders dan fijn schuurpapier.
Ik gebruik ontsmettingsalcohol
en zeer goed resultaat.. vervliegt vlug

:smile:

Geplaatst: 31-01-2016 15:32
door BillytheKid
Heb je toevallig ook z'on waggontje gemaakt die de middenrails 'schoon' houdt?

Ik draai er nu proef mee, om te kijken of he schoon dan ook minder ferquent hoeft.

Geplaatst: 31-01-2016 15:40
door Randomzero
Motor losmaken gaat goed zonder gereedschap. Wijsvingers onder de hoeken aan 1 kant, en tegelijkertijd de wielen met de duimen naar beneden drukken. Voorzichtig kracht zetten en een beetje wrikken, en steeds van kant wisselen. Na een paar keer laat een van de hoeken los en daarna is het simpel.
Deze manier verhindert lelijke breeksporen aan de onderplaat.