Pagina 3 van 6

Geplaatst: 03-01-2013 13:17
door Glen
patje schreef:heb er ok twee of drie in mijn bezit
daar er 2 treinen standaard uitgerust zijn met die motor
en dan nog een b versie van een van de twee modellen

:???:
Wat is er anders aan de b versie?

Geplaatst: 03-01-2013 14:16
door patje
vroeger bij een set
had je de a versie die op de doos stond
in het boekje ongeveer vannaf het midden
kon je dan een b versie maken

na eind jaren 80 was dat niet meer zo
en kreeg je maar op het boekje de versie die op de doos
stond...

Geplaatst: 03-01-2013 14:50
door Glen
patje schreef:vroeger bij een set
had je de a versie die op de doos stond
in het boekje ongeveer vannaf het midden
kon je dan een b versie maken

na eind jaren 80 was dat niet meer zo
en kreeg je maar op het boekje de versie die op de doos
stond...
Ha zo bedoel je. Idd.
In die periode stond op de binnenflap van doos zelfs nog een c versie.
Die van de 7745 ziet er best nog cool uit.
Na de jaren 80 vindt ik de sets eerder beperkt voor andere creaties.

Geplaatst: 17-01-2013 23:00
door BillytheKid
Is er al wat bekend over de reparatie van 12v motoren?

Geplaatst: 19-01-2013 17:02
door Glen
BillytheKid schreef:Is er al wat bekend over de reparatie van 12v motoren?
Tja, ben er nog mee bezig.
De 2 rode motoren die ik gekocht heb, rijden wel goed, maar 't een of andere pippo heeft ze verkeerd in elkaar gezet en rijden de verkeerde kant op :sad:
Voor de rest van de onderdelen zit er niet veel soeps bij.
De rotoren die ik getest heb, beloven niet veel goeds.
Ik ga eens proberen zelf kooltjes te slijpen.
Wel kan ik wat tussenwielen, contacten en assen van de hand doen.

Geplaatst: 20-01-2013 12:52
door BR7750-01
Als de motor de verkeerde kant op loopt dan moet je de stator 180 graden draaien t.o.v. de rotor. Dus die zwarte huls met magneten erin van de rotor af schuiven, draaien en er weer op schuiven. Dan klopt de polariteit weer.
Wat doen de rotors, draaien ze maar leveren ze geen vermogen?

Geplaatst: 20-01-2013 21:46
door Glen
BR7750-01 schreef:Als de motor de verkeerde kant op loopt dan moet je de stator 180 graden draaien t.o.v. de rotor. Dus die zwarte huls met magneten erin van de rotor af schuiven, draaien en er weer op schuiven. Dan klopt de polariteit weer.
Wat doen de rotors, draaien ze maar leveren ze geen vermogen?
Oke, thx. Knutselen maar.
Jammer dat ze terug open moeten.
De rotors draaien gewoon niet niet.
Van 2 lijken de collectoren wel beschadigd.
Lijkt me onmogelijk om te herstellen.
Begrijp niet goed dat zoiets stuk kan gaan.
Misschien komt het door gebrekkige kooltjes.

Geplaatst: 20-01-2013 22:48
door BR7750-01
Als er kortsluiting ontstaat in de wikkelingen dan wordt alles veel te heet. De collector is een kunststof huls met daarop de koperen plaatjes die als collector dienen. Dit kunststof smelt dan en gaat vervormen, daardoor draait alles in de soep. Kun je ook zien aan de kleur van de koperen wikkelingen, deze zijn een lichte heldere koperkleur. Als het donkerder is, of zelfs tegen het paars-zwarte aan dan is het te heet geworden en klopt er iets niet.

Geplaatst: 27-01-2013 10:39
door BillytheKid
Het welbekende probleem van 12v, de as is overleden. Heeft deze persoon weer wat reserve onderdelen.

Geplaatst: 30-04-2013 21:46
door mmaster
patje schreef:
Glen schreef:
patje schreef:heb je het bieden dus gewonnen?
:-o
Yes, en nog 2 extra rode motoren.
Nu kan ik elke loc zijn eigen motor geven.
Moet er wel eerst nog 2 herstellen.
hopelijk heb je die rode motoren niet te duur moeten
aankopen, want ze durven daar de dag van vandaag nogal wat
voor vragen... heb er ok twee of drie in mijn bezit
daar er 2 treinen standaard uitgerust zijn met die motor
en dan nog een b versie van een van de twee modellen

:???:
Het zijn er 3 toch? (7727, 7730 en 7750)