blauwe electrische wissels
blauwe electrische wissels
Hallo allemaal!
wie kan mij wat informatie / tips geven m.b.t. blauwe elektrische wissels.
ik heb 3 stuks 2e hands weten te bemachtigen maar die draaien of niet of erg slecht. Er zit leven in maar het lijkt of het voltage niet genoeg is.
Ik heb nog niet de juiste trafo (ik heb die met maar 2 aansluitingen waar bij allebei een trein icoon staat). Die geeft 13v max.
Ik weet dat er een andere blauwe trafo is met 3 aansluitingen waarvan 1 voor wissels.
Geeft deze trafo met wisselaansluiting meer dan 13v?
Welk voltage hebben de wissels nodig om goed te werken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
wie kan mij wat informatie / tips geven m.b.t. blauwe elektrische wissels.
ik heb 3 stuks 2e hands weten te bemachtigen maar die draaien of niet of erg slecht. Er zit leven in maar het lijkt of het voltage niet genoeg is.
Ik heb nog niet de juiste trafo (ik heb die met maar 2 aansluitingen waar bij allebei een trein icoon staat). Die geeft 13v max.
Ik weet dat er een andere blauwe trafo is met 3 aansluitingen waarvan 1 voor wissels.
Geeft deze trafo met wisselaansluiting meer dan 13v?
Welk voltage hebben de wissels nodig om goed te werken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Hallo,
Normaal gesproken moet het voltage wat uit de trafo komt voldoende zijn om de wissels te bedienen. Heb je de trafo nagemeten? Geeft deze wel het voltage wat er op staat?
Het kan ook zijn dat de contacten wat geoxideerd zijn waar door er slecht contact gemaakt wordt. Deze goed schoon maken en eventueel de pootjes van de stekker met een dun mesje iets uitelkaar buigen zodat ze vaster in de contacten gaan.
Ik weet niet hoeveel schakelaars je hebt maar vaak is het, als je meerder achter elkaar hebt, dat de wissel die aangesloten is op de laatste net niet voldoende stroom krijgt.
Wilchry
Normaal gesproken moet het voltage wat uit de trafo komt voldoende zijn om de wissels te bedienen. Heb je de trafo nagemeten? Geeft deze wel het voltage wat er op staat?
Het kan ook zijn dat de contacten wat geoxideerd zijn waar door er slecht contact gemaakt wordt. Deze goed schoon maken en eventueel de pootjes van de stekker met een dun mesje iets uitelkaar buigen zodat ze vaster in de contacten gaan.
Ik weet niet hoeveel schakelaars je hebt maar vaak is het, als je meerder achter elkaar hebt, dat de wissel die aangesloten is op de laatste net niet voldoende stroom krijgt.
Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd
Ik heb zo'n zelfde trafo met alleen 2 treinuitgangen. Dus even snel een testje gedaan. Ik kan mijn grijze wissel bedienen door een schakelaar aan te sluiten op 1 van de 2 uitgangen. Dit gaat zonder problemen.
Helaas heb ik geen blauwe wissel om eea te checken.
Wilchry
Helaas heb ik geen blauwe wissel om eea te checken.
Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd
ik heb hier nog een splinter nieuwe blauw transfo liggen
echter , bij mij zijn er twee uitgangen waar een locomotiefje opstaan
en dus waarschijnlijk niet voor de wissels bestemd is..
want bij de grijze transfo's hebben we wisselspanning en gelijkspanning
het ene is voor de treinen en de andere is voor de communicatie
met de blokken en dus deze geven het commando voor de signialen
of ontkoppeling of wissels...
ik kan ook mis zijn...
zou eens moeten kijken op welke gedeelte de wissels zijn aangesloten bij
mij... op wissel of gelijkspanning...
echter , bij mij zijn er twee uitgangen waar een locomotiefje opstaan
en dus waarschijnlijk niet voor de wissels bestemd is..
want bij de grijze transfo's hebben we wisselspanning en gelijkspanning
het ene is voor de treinen en de andere is voor de communicatie
met de blokken en dus deze geven het commando voor de signialen
of ontkoppeling of wissels...
ik kan ook mis zijn...
zou eens moeten kijken op welke gedeelte de wissels zijn aangesloten bij
mij... op wissel of gelijkspanning...
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Hi.
De blauwe Siemens transformator heeft 3 uitgangen: 0-13V voor tracks, 16v voor punten / schakelaars en 3.6V voor ... (4.5V lichten? Ik weet het niet).
Ik heb wat problemen met sommige motoren op mijn oude 12v-track - Ik dacht dat het de baan, maar ontdekte toen was het de verende contacten die de baan te sluiten op de motor. Deze krijgen geoxideerd en bedekt met koolstof. Misschien vallen deze met een schraper om glimmende blank metaal onthullen aan de geleidbaarheid te verbeteren.
Het hangt ook af van hoeveel treinen, wissels en transformatoren u werkt in een keer.
Hoop dat dit helpt.
De blauwe Siemens transformator heeft 3 uitgangen: 0-13V voor tracks, 16v voor punten / schakelaars en 3.6V voor ... (4.5V lichten? Ik weet het niet).
Ik heb wat problemen met sommige motoren op mijn oude 12v-track - Ik dacht dat het de baan, maar ontdekte toen was het de verende contacten die de baan te sluiten op de motor. Deze krijgen geoxideerd en bedekt met koolstof. Misschien vallen deze met een schraper om glimmende blank metaal onthullen aan de geleidbaarheid te verbeteren.
Het hangt ook af van hoeveel treinen, wissels en transformatoren u werkt in een keer.
Hoop dat dit helpt.
-
- super active
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
- Contacteer:
Hallo 8421xxl
De meeste antwoorden op je vraag zijn door andere leden op dit forum al wel zo'n beetje gegeven. Maar één ding speelt zeker een rol: toen lego in 1969 begon met het uitbrengen van een 12volt baan, werden daar ook electrisch bedienbare wissels bij geleverd. Die werden bediend door een smalle blauwe schakelkast met een rode knop, die je op je transformator kon klikken en die via een draadje op de aangesloten bus met wisselteken dan de wissel op afstand bedienden. Die schakelaars zijn - althans bij mij is dat zo - na zo'n 35 jaar toch wel wat krakkemikkig geworden, waardoor de wissels soms wel en soms niet (of half) verspringen. Het kan ook aan het electrische binnenwerk van de wissel zelf liggen. Ook kwetsbaar spul allemaal.
De trafo waar ik het hier over heb is de siemens trafo (lego nummer 740 0f 742-zie internet) met grote rode knop en controlelampje.
In 1974 stopte lego met de productie van de electrische wissels en in hetzelfde jaar kwam een nieuwe trafo op de markt (nr. 741). Deze heeft inderdaad twee aansluitingen met een trein erboven. Volgens mij zijn beide aansluitingen 12v. Een wisselaansluiting was niet meer nodig, aangezien deze niet meer werden gemaakt. Volgens mij is die tweede aansluiting ook niet voor wissels bedoeld. Aangezien het schakelen van de wissel 13v (of meer) vraagt - dat kan dus de verklaring van je probleem zijn.
Bij de introductie van de grijze rails in 1980 kwamen er ook wer electrische wissels en (dus) ook weer een aansluiting om de wissels te bedienen middels die mooie grote brede knoppen, die je zijwaarts aan de trafo koppelt.
Kortom: volgens mij past de 741 trafo niet op de oudere electrische wissels, maar als het wél werkt, deste beter!
De meeste antwoorden op je vraag zijn door andere leden op dit forum al wel zo'n beetje gegeven. Maar één ding speelt zeker een rol: toen lego in 1969 begon met het uitbrengen van een 12volt baan, werden daar ook electrisch bedienbare wissels bij geleverd. Die werden bediend door een smalle blauwe schakelkast met een rode knop, die je op je transformator kon klikken en die via een draadje op de aangesloten bus met wisselteken dan de wissel op afstand bedienden. Die schakelaars zijn - althans bij mij is dat zo - na zo'n 35 jaar toch wel wat krakkemikkig geworden, waardoor de wissels soms wel en soms niet (of half) verspringen. Het kan ook aan het electrische binnenwerk van de wissel zelf liggen. Ook kwetsbaar spul allemaal.
De trafo waar ik het hier over heb is de siemens trafo (lego nummer 740 0f 742-zie internet) met grote rode knop en controlelampje.
In 1974 stopte lego met de productie van de electrische wissels en in hetzelfde jaar kwam een nieuwe trafo op de markt (nr. 741). Deze heeft inderdaad twee aansluitingen met een trein erboven. Volgens mij zijn beide aansluitingen 12v. Een wisselaansluiting was niet meer nodig, aangezien deze niet meer werden gemaakt. Volgens mij is die tweede aansluiting ook niet voor wissels bedoeld. Aangezien het schakelen van de wissel 13v (of meer) vraagt - dat kan dus de verklaring van je probleem zijn.
Bij de introductie van de grijze rails in 1980 kwamen er ook wer electrische wissels en (dus) ook weer een aansluiting om de wissels te bedienen middels die mooie grote brede knoppen, die je zijwaarts aan de trafo koppelt.
Kortom: volgens mij past de 741 trafo niet op de oudere electrische wissels, maar als het wél werkt, deste beter!
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten