Hoeveel bedieningspanelen op 1 trafo?

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 25-09-2012 20:37

Glen schreef:... het leven zit vol met moeilijke keuzes :sad: :-)

Hoe koppel jij je 2 trafo's op verschillende banen aan?

Ik doe dat gewoon door de '-' gemeenschappelijk te nemen op rails en transfo's, en de '+' appart per kring met scheiding op een rails d.m.v. een sleufje weg te slijpen met de dremel.
spreek je van de 12volt middenrail, dan hoef je dat niet te doen,
lego zelf heeft zo'n stukje uitgebracht...

daar zitten er 2 van in de seinenset...van de 12volt...
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 26-09-2012 11:40

patje schreef: spreek je van de 12volt middenrail, dan hoef je dat niet te doen,
lego zelf heeft zo'n stukje uitgebracht...
daar zitten er 2 van in de seinenset...van de 12volt...
Ja dat klopt, maar kan moet ik een kostbaar stopsein opgeven.
voor die dingen wordt tegenwoordig veel geld gevraagd en geboden :shock:
Afbeelding

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 27-09-2012 09:49

Die rails van 7866 gebruiken is inderdaad een dure oplossing.

Ik heb geen ingewikkelde koppelingen op mijn banen:
2 banen zijn met elkaar verbonden en zijn aangesloten op 1 trafo, treinen rijden ook dezelfde kant op.
De andere trafo bedient de binnenste baan, dat is een losse baan :)

Heb gister wat foto's genomen, kijken of ik die vanavond kan posten.

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 28-09-2012 14:07

Voor het koppelen van transfo's zou ik me niet veel zorgen maken.
Zo'n ringkerntransformator mag je zelfs in kortsluiting leggen.
Deze worden altijd gebruikt bij 'speelgoed'.
Gewoon de '-' van de transfo's doorlussen en de '+' op de spoor onderbreken. Werkt bij mij perfect.
Uiteindelijk telt voor de motor enkel het potentiaal verschil.
Polariteit controleren doe je eenvoudig met een lampje.
Afbeelding

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 28-09-2012 16:15

Tegen de tijd dat ik met sectoren en/of langere banen ga werken ga ik mij er wel in verdiepen, op dit moment rijdt alles prima :-)

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 20-01-2013 23:50

Het grote probleem met 12v is, hoe groter de afstand des te lager de voltage wordt.
Ikzelf heb de 7866 het dichtsbij de aansluiting v/d trafo gezet (heb er 5).

Het probleem wordt nog duidelijker als je 2 wissels op 1 kastje wil aansluiten. Als de voltage rond de 12v is, dan werkt het prima. Is deze voltage lager ivm lange afstand v/d trafo, dan slaan de wissels niet meer om. Ik heb 4 rijen van 10 afstandbedieningen en beide kanten aangesloten op de trafo's. Gebruik gewoon meerdere om alleen de voltage op peil te houden.
Op een grote layout is dit ook verstandig, anders gaat je trein steeds langzamer rijden. Je kunt ook dichtbij de aansluiting v/d trafo op de rails nog een draad aftakken en bv aan de overkant weer aansluiten. Zo blijft het 'voltageverlies' beperkt. Het dradenprobleem wordt dan alleen maar erger.........

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten