12V Motor loopt niet lekker

alles over de oude legotreinen van duwtreinen ,4.5 volt treinen, 12 volt treinen // Everything around push-trains, 4,5volt trains, 12volt trains
Plaats reactie
Kroas
beginner
beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 05-12-2011 11:52
Contacteer:

12V Motor loopt niet lekker

Bericht door Kroas » 05-12-2011 13:15

Hoi allemaal,
Naar aanleiding van andere topics heb ik besloten de 12 volt motor ook maar eens open te halen. Deze liep namelijk nogal schokkerig en moest soms aangeduwd worden om op gang te komen. Bij hogere snelheid verdween overigens het schokkerige gedrag.
Dus de stoute schoenen maar eens aangetrokken

Wat me opviel was dat de motor er toch echt wel schoon uitzag vanbinnen! En dat voor een motor van minimaal 20 jaar oud. Wat kleine haartjes en wat vies vet, maar dat kon niet de reden zijn voor dit schokkerige gedrag. Zoals je ziet ontbreekt er een asje op de foto en dit bleek dan ook de boosdoener te zijn:

Foto's komen later, krijg er een error op. Gaat niet in eerste twee posts ofzo.
Maar als je goed kijkt zie je over het witte tandwieltje een scheur lopen, ongeveer evenwijdig met de tanden. Als nu dit wieltje over de as wordt geschoven zet het nu dus uit, waardoor de aandrijfworm van het motortje niet meer goed in het tandwiel kan grijpen. Balen!

Ik heb nu verschillende opties:
- Secondelijm: is al geprobeerd en werkt niet. de as drukt het tandwieltje zo weer open wanneer je deze eroverheen schuift.
- 1 of 2 tandjes eraf vijlen, vind ik wel drastisch, maar werkt denk ik wel. Op het moment dat de worm even geen tand heeft, dan zal de andere as ervoor zorgen dat het spul blijft draaien. Dus zou kunnen werken.
- Soort mini klembandje eromheen, maar ook dan denk ik dat de as het tandwieltje weer opendrukt.
- Een nieuw tandwieltje!
- Een geheel nieuw motortje kan uiteraard ook, maar ik zie die nu al voor woekerprijzen weggaan.

Een nieuw tandwieltje moet toch te proberen zijn, denk ik dan. Weet iemand op het forum wellicht hoe aan deze tandwieltjes te komen?

]
MVG, Lennart

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 05-12-2011 20:56

Tja Lennart

dat is een van de meest voorkomende problemen
blijkbaar bij deze oude 12volt treinen..;
nog mensen hebben te kampen met dit probleem...

Er bestaan inderdaad reserve motoren, origineel
van lego... maar daar ze juist ook even oud zijn als de motoren zelf
en dat is inderdaad al een gehele tijd...
en er dus ook vraag naar is.... zijn ze duur tot zeer duur...

Ikzelf heb nu juist een 7745 set kunnen op de kop tikken
voor 100 euro
set is compleet motor heeft bijna niet gereden.
heb hem nog niet getest (vorige weekend pas aangekocht)
heb die aangekocht voor reserve motor
en al de rest van die set gaat in mijn bulk...

:sad:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

timlitjens
active
active
Berichten: 26
Lid geworden op: 15-10-2009 15:58
Contacteer:

Bericht door timlitjens » 13-07-2012 10:44

Maar zijn de 12v motoren niet ergens (china) anders te koop, denk aan alternatieve....?
12V <<---->> PF

Bluerail
active
active
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-12-2011 01:22
Contacteer:

Bericht door Bluerail » 18-07-2012 09:25

Hi.

Controleer niet de rails en de contacten onder de motor die oxidatie hebben. Dit kan een algemeen probleem indien de trein en de baan niet is een tijd gebruikt worden. Als het werkt goed bij een hogere snelheid en je moet drukken om het te beginnen, zou dit het probleem.

Chris.

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23224
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 21-09-2012 19:58

is het probleem verholpen?
:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 17-01-2013 23:15

Het is heel belangrijk om de middenrails goed schoon te maken met wasbenzine. Is veel werk, maar rails moet infeite glimmen. De contactjes v/d loc zelf moeten ook goed worden schoongemaakt.

Bij het eerste keer rijden, zal een enkele motor nog schokkend er overheen gaan en moet af en toe een duwtje krijgen. Na een paar rondjes zal de motor probleemloos over de rails en wissels gaan rijden.

Zelf heb ik loc's 7740 en 7755 van 2 12v motoren voorzien met een draadje ertussen. Hierdoor heb ik van 2 contactpunten nu ineens 4 contactpunten, waarvan altijd wel 1 paar stroom oppikt v/d rails.
Sindskort heb ik een wagonnetje gemaakt met een katoenendoekje in het midden. Even druppelen met wasbenzine en achter de 7755 (die ik nu als schoonmaak loc heb gepromoveerd :P ) zetten. Geeft voor mij goede resultaten.

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 19-01-2013 17:12

als ik klein was, heb ik eens geprobeerd staalwol op een wagon te monteren. Heeft niet lang geduurd :-) Vloog een beetje in brand.
Afbeelding

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 22-01-2013 11:47

Glen schreef:als ik klein was, heb ik eens geprobeerd staalwol op een wagon te monteren. Heeft niet lang geduurd :-) Vloog een beetje in brand.
:eek:

Plaats reactie

Terug naar “standaard duw&4.5v &12v trein//standard push&4.5v &12v trains ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten