Deze app vervangt de IR remote control

Power Fuctiontreinen // Power Fuctiontrains


Plaats reactie
patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Deze app vervangt de IR remote control

Bericht door patje » 20-09-2017 20:11

Deze app vervangt de IR remote control

Op de Facebook pagina van BeLUG heeft Kristof Verbraeken een filmpje gedeeld :

https://www.youtube.com/watch?v=HI0b8D8LjN8

Ik heb een kleine toepassing gemaakt waarmee je Lego-treinen kan besturen vanaf de computer, tablet of smartphone.

Deze app vervangt de IR remote control die je vandaag de dag krijgt bij Lego-treinen. Nog iemand interesse hierin? Ik ga er een open source project van maken...


deze link werd toegestuurd door Tom De Bruyker
van Belug.

waarvoor dank...

:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 21-09-2017 18:49

Knap gedaan, benieuwd hoe het werkt.

johny_ballzack
active
active
Berichten: 25
Lid geworden op: 11-07-2017 16:13
Contacteer:

Bericht door johny_ballzack » 22-09-2017 18:14

hmmm zeer interessant... mss uiteindelijk modullekes kunnen uitwerken voor signalisatie enzo...

herwin
beginner
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 23-07-2011 12:08
Contacteer:

Bericht door herwin » 27-10-2017 20:11

Arduino is altijd cool! ooit zo ook begonnen, uitgelopen op veel groter project.

Beelden van mijn test track en de werking van de onderdelen:

https://www.youtube.com/watch?v=-0IqfFqMuo4

Automatisch rijdende treinen, aangestuurd met Arduino en een desktop applicatie voor de intelligentie.

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 28-10-2017 12:52

herwin schreef:Arduino is altijd cool! ooit zo ook begonnen, uitgelopen op veel groter project.

Beelden van mijn test track en de werking van de onderdelen:

https://www.youtube.com/watch?v=-0IqfFqMuo4

Automatisch rijdende treinen, aangestuurd met Arduino en een desktop applicatie voor de intelligentie.
Knap gedaan.
wat gebruik je voor de slagbomen? Een servo motor?
En hoe detecteer je de treinen?

groeten,
Ludo

herwin
beginner
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 23-07-2011 12:08
Contacteer:

Bericht door herwin » 28-10-2017 12:58

ludo schreef: wat gebruik je voor de slagbomen? Een servo motor?
En hoe detecteer je de treinen?
Korte samenvatting:

Mijn project is een ontwikkeling van bijna 2 jaar experimenteren, testen, opnieuw beginnen e.d.

Wat gebruik ik nu:
  • Eigen ontwikkelde applicatie in QT voor intelligentie, autonoom rijden, aansturen de Arduino, e.d.
  • Arduino Mega voor ontvangen van blokdetectie, aansturen van IR, wissels, lichten, slagbomen e.d. De arduino is verbonden met de QT applicatie dmv USB.
    na lang testen en diverse opties geprobeerd te hebben, doe ik de detectie door Reed Sensoren en magneetjes in de treinen.
  • De QT applicatie gebruikt de baanopbouw bestanden van BlueBrick
  • De applicatie simuleert het wachten op stations, rijd de treinen achteruit op een doodlopend stuk baan, e.d. Er is ook een optie tot handmatig reiden, maar is minder leuk om naar te kijken!
  • De wissels worden aangestuurd door meerdere HW-95 Motor drivers, welke op hun beurt weer de PF motors aansturen in de aangepaste wissels (de klik is er uit gehaald, zodat ik kan werken met 5V ipv 9V)
  • slagbomen met Servo's, kan ook met PF motoren (deze laatste lopen soepeler)[/list:u]
    De applicatie kan overweg met een onbeperkte hoeveelheid blokken, stations e.d., echter de Arduino Mega is de belerende factor, hiervoor ben ik aan het testen met andere oplossingen. Op dit moment is het getest met:

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 29-10-2017 14:21

herwin schreef:
ludo schreef: wat gebruik je voor de slagbomen? Een servo motor?
En hoe detecteer je de treinen?
Korte samenvatting:

Mijn project is een ontwikkeling van bijna 2 jaar experimenteren, testen, opnieuw beginnen e.d.

Wat gebruik ik nu:
  • Eigen ontwikkelde applicatie in QT voor intelligentie, autonoom rijden, aansturen de Arduino, e.d.
  • Arduino Mega voor ontvangen van blokdetectie, aansturen van IR, wissels, lichten, slagbomen e.d. De arduino is verbonden met de QT applicatie dmv USB.
    na lang testen en diverse opties geprobeerd te hebben, doe ik de detectie door Reed Sensoren en magneetjes in de treinen.
  • De QT applicatie gebruikt de baanopbouw bestanden van BlueBrick
  • De applicatie simuleert het wachten op stations, rijd de treinen achteruit op een doodlopend stuk baan, e.d. Er is ook een optie tot handmatig reiden, maar is minder leuk om naar te kijken!
  • De wissels worden aangestuurd door meerdere HW-95 Motor drivers, welke op hun beurt weer de PF motors aansturen in de aangepaste wissels (de klik is er uit gehaald, zodat ik kan werken met 5V ipv 9V)
  • slagbomen met Servo's, kan ook met PF motoren (deze laatste lopen soepeler)[/list:u]
    De applicatie kan overweg met een onbeperkte hoeveelheid blokken, stations e.d., echter de Arduino Mega is de belerende factor, hiervoor ben ik aan het testen met andere oplossingen. Op dit moment is het getest met:
Ik merk dat je Reed contacten gebruikt voor de trein detectie.
Tevreden over de werking ervan?
Persoonlijk vind ik het jammer dat de Reed contacten haaks t.o.v. de rails moeten gemonteerd worden.
Heb dit in het verleden ook al eens geprobeerd om de Reed contacten evenwijdig met de rails te plaatsen, maar dit werkt niet goed, meerdere pulsen als gevolg.
Had dit wel gewerkt, konden we dit tussen de rails plaatsen zoals in het echt, de typische 'krokodil' die men tussen de sporen ziet bij de NMBS waar de borstel van de locomotief over sleept om een detectie te geven.
Al getest met Hall sensors voor de trein detectie?
Hier heb je dan wel 3 draden voor nodig i.p.v. 2 (+5V, massa & uitgang).

Voor de slagbomen zou ik het - persoonlijk - toch bij een servo houden.
Zijn kleiner in omvang, maar vergt wel aanpassingen aan de LEGO stenen om die in te bouwen, of deze van 4D Bricks gebruiken (nog niet beschikbaar en zou blijkbaar enkel in een zwarte behuizing komen - info van EuroBricks).
zie: https://www.4dbrix.com/products/train/b ... ier-motor/

Denk dat je al héél tevreden mag zijn met het huidige resultaat. :-)

herwin
beginner
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 23-07-2011 12:08
Contacteer:

Bericht door herwin » 29-10-2017 14:30

ludo schreef:
Ik merk dat je Reed contacten gebruikt voor de trein detectie.
Tevreden over de werking ervan?
Persoonlijk vind ik het jammer dat de Reed contacten haaks t.o.v. de rails moeten gemonteerd worden.
Heb dit in het verleden ook al eens geprobeerd om de Reed contacten evenwijdig met de rails te plaatsen, maar dit werkt niet goed, meerdere pulsen als gevolg.
Had dit wel gewerkt, konden we dit tussen de rails plaatsen zoals in het echt, de typische 'krokodil' die men tussen de sporen ziet bij de NMBS waar de borstel van de locomotief over sleept om een detectie te geven.
Al getest met Hall sensors voor de trein detectie?
Hier heb je dan wel 3 draden voor nodig i.p.v. 2 (+5V, massa & uitgang).

Voor de slagbomen zou ik het - persoonlijk - toch bij een servo houden.
Zijn kleiner in omvang, maar vergt wel aanpassingen aan de LEGO stenen om die in te bouwen, of deze van 4D Bricks gebruiken (nog niet beschikbaar en zou blijkbaar enkel in een zwarte behuizing komen - info van EuroBricks).
zie: https://www.4dbrix.com/products/train/b ... ier-motor/

Denk dat je al héél tevreden mag zijn met het huidige resultaat. :-)
Dank je!

Mijn applicatie heeft geen last van meerdere pulsjes. Ik werk op een andere manier.

De geometrie van de baan is vastgelegd in een database, waarbij elk blok (ik noem ze sectoren) weet welk sector er volgt, en in het geval van een wissel, welke 2 volgende sectoren er komen.

Bij het rijden zal de trein het volgende doen:
1) voor hij gaat rijden, kijkt hij welke volgende sector hij naartoe moet en of deze vrij is en of er een wissel verzet moet worden etc, alls alles vrij is voor de volgende sector, gaat hij rijden (als dat niet het geval is stopt hij tot er weer een volende sector vrij is)
2) tijdens het rijden controleert hij steeds of zijn volgende sector actief is, zo ja, start hij weer bij stap 1.

Hierdoor is het niet erg als een detectie meer dan eens plaatsvind op het zelfde blok.
Ik merk alleen wel dat de sensoren direct onder de magneten moeten zitten, heb er nu veel sterktere magneten inzetten, kan eens testen met paralel gemonteerde sensores langs de rails, is zeker mooier!

(al moet ik nog gaan beginnen met opbouwen van een mooie baan, ben nog aan het nadenken of ik wel MILS wil [erg duur] of op basis van normale wegenplaten e.d. aangezien ik nog al veel bedrading nodig heb, is het toch al minder modulair :)


ik zal ook eens kijken naar de HAL sensoren, in het begin wel getest met IR sensoren, maar die zijn helemaal niet stabiel! Ik begrijp niet hoe 4DBrix ze stabiel heeft gekregen, daarnaast vind het de modules VEEL te groot.

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 31-10-2017 07:59

herwin schreef:
ludo schreef:
Ik merk dat je Reed contacten gebruikt voor de trein detectie.
Tevreden over de werking ervan?
Persoonlijk vind ik het jammer dat de Reed contacten haaks t.o.v. de rails moeten gemonteerd worden.
Heb dit in het verleden ook al eens geprobeerd om de Reed contacten evenwijdig met de rails te plaatsen, maar dit werkt niet goed, meerdere pulsen als gevolg.
Had dit wel gewerkt, konden we dit tussen de rails plaatsen zoals in het echt, de typische 'krokodil' die men tussen de sporen ziet bij de NMBS waar de borstel van de locomotief over sleept om een detectie te geven.
Al getest met Hall sensors voor de trein detectie?
Hier heb je dan wel 3 draden voor nodig i.p.v. 2 (+5V, massa & uitgang).

Voor de slagbomen zou ik het - persoonlijk - toch bij een servo houden.
Zijn kleiner in omvang, maar vergt wel aanpassingen aan de LEGO stenen om die in te bouwen, of deze van 4D Bricks gebruiken (nog niet beschikbaar en zou blijkbaar enkel in een zwarte behuizing komen - info van EuroBricks).
zie: https://www.4dbrix.com/products/train/b ... ier-motor/

Denk dat je al héél tevreden mag zijn met het huidige resultaat. :-)
Dank je!

Mijn applicatie heeft geen last van meerdere pulsjes. Ik werk op een andere manier.

De geometrie van de baan is vastgelegd in een database, waarbij elk blok (ik noem ze sectoren) weet welk sector er volgt, en in het geval van een wissel, welke 2 volgende sectoren er komen.

Bij het rijden zal de trein het volgende doen:
1) voor hij gaat rijden, kijkt hij welke volgende sector hij naartoe moet en of deze vrij is en of er een wissel verzet moet worden etc, alls alles vrij is voor de volgende sector, gaat hij rijden (als dat niet het geval is stopt hij tot er weer een volende sector vrij is)
2) tijdens het rijden controleert hij steeds of zijn volgende sector actief is, zo ja, start hij weer bij stap 1.

Hierdoor is het niet erg als een detectie meer dan eens plaatsvind op het zelfde blok.
Ik merk alleen wel dat de sensoren direct onder de magneten moeten zitten, heb er nu veel sterktere magneten inzetten, kan eens testen met paralel gemonteerde sensores langs de rails, is zeker mooier!

(al moet ik nog gaan beginnen met opbouwen van een mooie baan, ben nog aan het nadenken of ik wel MILS wil [erg duur] of op basis van normale wegenplaten e.d. aangezien ik nog al veel bedrading nodig heb, is het toch al minder modulair :)


ik zal ook eens kijken naar de HAL sensoren, in het begin wel getest met IR sensoren, maar die zijn helemaal niet stabiel! Ik begrijp niet hoe 4DBrix ze stabiel heeft gekregen, daarnaast vind het de modules VEEL te groot.
Weet ook niet wat 4DBrix gebruikt als IR detectie. Hier zal wel een IR transmitter & ontvanger inzitten.
Als beide een LED/ Transistor van 5mm diameter zijn, heb je wel ruimte nodig hé.
De LEGO IR detectie ten tijde van de RCX was 2x3 noppen groot en ook niet erg betrouwbaar, zeker bij wisselende lichtsterkte, zoals in zonnige ruimte.
Als Hall sensor heb je verschillende keuzes zoals de UGN3019T, UGN3503, ...
Die zijn betrekkelijk klein en passen tussen de ribben van een 1x ... tile, wat handig is.
Je kan hier eens zien naar enkele van mijn foto's van de detectie (die niet goed werkt wegens positionering van het reed contact - of moet de magneet anders positioneren - valt te proberen )
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=530604
De magneet die ik gebruik is deze van de H0 treinen die men gebuikt voor detectie. ze zijn klein en betrekkelijk sterk magnetisch veld.
Bij Hall sensoren heb je géén last van 'denderend kontact', wat je wel kan hebben bij Reed contacten.
Maar het kost je wel een extra draad.

Plaats reactie

Terug naar “standaard PF treinen //standard PF trains”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast