Hoe werkt PF met twee motoren?
Geplaatst: 21-06-2015 08:31
Ik ben weer volop bezig met de opbouw van een (zeer grote) 12 volt lego baan, maar stuit daarbij op een probleem waar medeforumleden vast wel een oplossing voor weten.
Ik gebruik de 12 volt rails zowel voor de 12 volt treinen maar ik heb ook een paar treinen met Power Functions. Qua rails etc. gaat dat allemaal uitstekend en ik moet zeggen dat nu ik eraan gewend ben, het wel heel mooi rijdt. So far, so good. het probleem is nu echter dat in veel gevallen één PF motorblok niet sterk genoeg is en per loc dus eigenlijk twee nodig zijn. Met 12 volt is dat geen punt: je drukt ze eronder en rijden maar. Met PF is het ingewikkelder. Als je beide motoren op één van de twee aansluitingen (blauw of rood) bevestigt, zou je verwachten dat ze allebei dezelfde kant op draaien. Ze krijgen immers dezelfde stroom aangeleverd. Dat blijkt echter niet zo te zijn. Ze draaien in tegengestelde richting. Ik heb geprobeerd één van de motorblokken om te draaien, maar dan kom je met de draad in de knel en da's niet handig.
Ik los het nu op door het ene motorblok op rood en het andere op blauw aan te sluiten en dan de regelaars tegengesteld 'open te draaien' of de ene switch op reverse te zetten, maar dan moet je nog steeds aan beide snelheidsregelaars tegelijk draaien. Dat vraagt veel van je motoriek en je stuurmanskunst. Ergens doe ik iets niet goed. Maar wat?
Er moet toch een andere manier zijn... ??
Wie helpt me op weg?
Ik gebruik de 12 volt rails zowel voor de 12 volt treinen maar ik heb ook een paar treinen met Power Functions. Qua rails etc. gaat dat allemaal uitstekend en ik moet zeggen dat nu ik eraan gewend ben, het wel heel mooi rijdt. So far, so good. het probleem is nu echter dat in veel gevallen één PF motorblok niet sterk genoeg is en per loc dus eigenlijk twee nodig zijn. Met 12 volt is dat geen punt: je drukt ze eronder en rijden maar. Met PF is het ingewikkelder. Als je beide motoren op één van de twee aansluitingen (blauw of rood) bevestigt, zou je verwachten dat ze allebei dezelfde kant op draaien. Ze krijgen immers dezelfde stroom aangeleverd. Dat blijkt echter niet zo te zijn. Ze draaien in tegengestelde richting. Ik heb geprobeerd één van de motorblokken om te draaien, maar dan kom je met de draad in de knel en da's niet handig.
Ik los het nu op door het ene motorblok op rood en het andere op blauw aan te sluiten en dan de regelaars tegengesteld 'open te draaien' of de ene switch op reverse te zetten, maar dan moet je nog steeds aan beide snelheidsregelaars tegelijk draaien. Dat vraagt veel van je motoriek en je stuurmanskunst. Ergens doe ik iets niet goed. Maar wat?
Er moet toch een andere manier zijn... ??
Wie helpt me op weg?