Hoe werkt PF met twee motoren?

Power Fuctiontreinen // Power Fuctiontrains


Plaats reactie
brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Hoe werkt PF met twee motoren?

Bericht door brickpicker » 21-06-2015 08:31

Ik ben weer volop bezig met de opbouw van een (zeer grote) 12 volt lego baan, maar stuit daarbij op een probleem waar medeforumleden vast wel een oplossing voor weten.

Ik gebruik de 12 volt rails zowel voor de 12 volt treinen maar ik heb ook een paar treinen met Power Functions. Qua rails etc. gaat dat allemaal uitstekend en ik moet zeggen dat nu ik eraan gewend ben, het wel heel mooi rijdt. So far, so good. het probleem is nu echter dat in veel gevallen één PF motorblok niet sterk genoeg is en per loc dus eigenlijk twee nodig zijn. Met 12 volt is dat geen punt: je drukt ze eronder en rijden maar. Met PF is het ingewikkelder. Als je beide motoren op één van de twee aansluitingen (blauw of rood) bevestigt, zou je verwachten dat ze allebei dezelfde kant op draaien. Ze krijgen immers dezelfde stroom aangeleverd. Dat blijkt echter niet zo te zijn. Ze draaien in tegengestelde richting. Ik heb geprobeerd één van de motorblokken om te draaien, maar dan kom je met de draad in de knel en da's niet handig.

Ik los het nu op door het ene motorblok op rood en het andere op blauw aan te sluiten en dan de regelaars tegengesteld 'open te draaien' of de ene switch op reverse te zetten, maar dan moet je nog steeds aan beide snelheidsregelaars tegelijk draaien. Dat vraagt veel van je motoriek en je stuurmanskunst. Ergens doe ik iets niet goed. Maar wat?
Er moet toch een andere manier zijn... ??
Wie helpt me op weg?
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

Chris
super active
super active
Berichten: 58
Lid geworden op: 14-02-2015 13:07
Contacteer:

Bericht door Chris » 21-06-2015 13:35

Hallo Brickpicker,
ik heb laatst, zoals misschien gelezen, mijn oude 12v 7745 trein voorzien van PF. Beide motoren staan dezelfde kant op anders werkt het volgens mij niet. Met dezelfde kant bedoel ik dat de elektro kabel beide aan dezelfde kant gepositioneerd is.
Misschien toch proberen om de E-draad beter vrij de loc in te krijgen?

brickpicker
super active
super active
Berichten: 64
Lid geworden op: 24-04-2013 18:23
Contacteer:

Bericht door brickpicker » 21-06-2015 14:44

Hallo Chris,
Het is dus van belang dat de stroomdraden in dezelfde richting bevestigd worden? Ga ik dat eens proberen.
Legoliefhebber die na 35 jaar zijn oude liefde voor 12volt treinen weer voelt opbloeien.

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Bericht door ludo » 01-08-2015 21:31

brickpicker schreef:Hallo Chris,
Het is dus van belang dat de stroomdraden in dezelfde richting bevestigd worden? Ga ik dat eens proberen.
hallo heren,

bij PF heb je een 4 aderige kabel, terwijl er bij de 4,5V, 9V & 12V er maar 2 zijn. de PF motoren hebben een stukje 4-aderige kabel aan de motor zitten, waarvan de 2 buitenste draden de vaste batterij spanning door lussen, en de 2 middelste draden de stuur daden zijn, dus hier zit de regelspanning van de ontvanger naar de motor. indien je een lok met 2 motoren wil uitvoeren, moet je de draden naar elkaar laten 'kijken', zodat die niet gekneld worden tijdens het rijden en het nemen van bochten. dit betekend wel dat de motoren dan eider de andere kant willen uit gaan. Hiervoor zijn er 2 oplossingen mogelijk: iedere motor op en aparte uitgang van de ontvanger plaatsen, zoals reeds aangegeven in het bericht hierboven. echter, wil je de tweede ontvanger gebruiken voor een andere toepassing (verlichting- moet je beide motoren op dezelfde ontvanger uitgang plaatsen. Zoals reeds gezegd draaien de motoren ieder de andere kant op. Door nu een polariteit schakelaar tussen de ontvanger uitgang en één (1) van de motoren te plaatsen, kan je de rijrichting hiermee wijzigen zodat beide motoren dezelfde richting uit rijden. Dit kost je wel iets meer in de financiën, alsook in de beschikbare ruimte van de lok.
er zit zo'n polariteit schakelaar in volgende set:
http://shop.lego.com/en-BE/LEGO-Power-F ... tid=888020

of je kan er één halen in de lokale elektronica shop en met wat soldeer werk die zelf ertussen in stoppen.

Ludo

T_H_O_M_A_S
speciaal
speciaal
Berichten: 254
Lid geworden op: 20-06-2011 11:50
Contacteer:

Bericht door T_H_O_M_A_S » 13-09-2015 14:18

of met torx 7 schroevedraaier motor ophalen en draadjes wisselen van polen , je kan ook de draden in je stekker omdraaien . dikwijls ontbreekt het je de plek om die ompoolschakelaa rin te bouwen

Plaats reactie

Terug naar “standaard PF treinen //standard PF trains”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten