lego trein te snel leeg

Power Fuctiontreinen // Power Fuctiontrains


T_H_O_M_A_S
speciaal
speciaal
Berichten: 254
Lid geworden op: 20-06-2011 11:50
Contacteer:

Bericht door T_H_O_M_A_S » 28-03-2013 15:24

het vervangen vereist een beetje knutselwerk . stickers ga je altijd zien zeker bij rode kleur . het vervangen van het donkergrijze deel vraagt wel wat knutselwerk , mss voor een 10 jarige wat veel maar niet ondoenbaar .
als je nog nooit van dremel of iets dergelijks gehoord heb zou ik er ook niet aan beginne :p .

legotreinfan
super
super
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-03-2013 16:24
Contacteer:

Bericht door legotreinfan » 28-03-2013 20:49

T_H_O_M_A_S schreef:het vervangen vereist een beetje knutselwerk . stickers ga je altijd zien zeker bij rode kleur . het vervangen van het donkergrijze deel vraagt wel wat knutselwerk , mss voor een 10 jarige wat veel maar niet ondoenbaar .
als je nog nooit van dremel of iets dergelijks gehoord heb zou ik er ook niet aan beginne :p .
ik ga mijn best doen.

timlitjens
active
active
Berichten: 26
Lid geworden op: 15-10-2009 15:58
Contacteer:

Bericht door timlitjens » 20-06-2013 10:45

Echt jammer dat de oplaadbare batterijbox en oplader veelste duur is.
De verhouding klopt niet. 13 euro voor een normale box en bijna 100 euro voor een oplaadbare box (incl. oplader)
hoe duur zijn oplaadbare batterijen en zijn er AAA oplaadbare batterijen
Deze batterijen gebruik ik, nl.

Afbeelding

Ze kosten 2,18 per 4 en zijn goed.
Tevens heb ik goede ervaring met eneloop.
http://www.google.nl/imgres?q=eneloop&s ... x=34&ty=48
12V <<---->> PF

T_H_O_M_A_S
speciaal
speciaal
Berichten: 254
Lid geworden op: 20-06-2011 11:50
Contacteer:

Bericht door T_H_O_M_A_S » 20-06-2013 11:43

13 euro plus zes cellen en een lader is ook ong 40-45 euro
op bricklink koop je bij wasserman shop een accu en lader incl verzenden voor ong 65 euro . zoveel meer is dat dan niet meer en het werkt een hoop makkelijker dan telkens heel je model te slopen , plus de accu heeft een ingebouwde regelaar die de AAA box niet heeft ;)

als je het bij lego zelf koopt zijn ze wel veel duurder

legotreinfan
super
super
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-03-2013 16:24
Contacteer:

Bericht door legotreinfan » 15-07-2013 07:27

je hoeft voor het vervangen van de batterijen en het opladen van de oplaadbare batterijbox het model niet te slopen.
alleen maar 2 1x10 plaatjes weg te halen.
voor het opladen hoef je overens alleen een 2x4 plaatje weg te halen.
ik had het trouwens over goedkope altarnatieven dus niet over even dure altarnatieven.

Lindaz
beginner
beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 30-07-2020 10:52
Contacteer:

Re: lego trein te snel leeg

Bericht door Lindaz » 30-07-2020 10:58

Anno 2020 vraag ik mij als niet technische huismoeder af of er al een goede oplossing is voor dit probleem. De treinen van mijn jongens zijn binnen een uur leeg, ongeacht oplaadbare of wegwerp batterijen. Zo is er niets meer aan. Bestaan hiervoor accu's zonder batterijen? De 8878 accu is overigens nergens te bestellen. Is hier wat mis mee?

ludo
elite
elite
Berichten: 947
Lid geworden op: 26-02-2010 11:23
Contacteer:

Re: lego trein te snel leeg

Bericht door ludo » 02-08-2020 21:45

@ Lindaz

Geachte,
Het spijt me te moeten melden dat het systeem die jullie hebben, PF of Power Functions - niet meer door LEGO ondersteund word sinds eind vorig jaar en werd vervangen door het PUP systeem - Powered-Up.
Batterij treinen zijn altijd al een probleem geweest, zelfs in mijn kindertijd toen we nog met 4,5 V trein motoren reden op batterijen (3 x 1,5V C-batterij).
Ook toen waren de batterijen 'vlug' leeg.

De 8878 her oplaadbare batterij box heeft 2 LiPo batterij cellen en die zijn ook onderhevig aan ouderdom.
Mijn 8878 heeft zelfde probleem.

Oplaadbare batterijen hebben een spanning van 1,2V, bij 6 batterijen is dat 6 x 1,2V = 7,2V
Alkaline batterijen hebben een spanning van 1,5V, bij 6 batterijen is dat 6 x 1,5V = 9V

Dit kan betekenen dat je met Alkaline batterijen iets langer zou kunnen rijden voor die leeg zijn.
Dit is ook afhankelijk van hoe men met de trein rijd, zwaar belast, motor blokkeren, ...
Echter is het prijskaartje - als je die om het uur moet vernieuwen - niet haalbaar op lange termijn.
Oplaadbare batterijen met een lage capaciteit zullen vlugger leeg zijn daar de totale spanning ook lager ligt, ook duur in aankoop, maar kunnen meermaals opgeladen worden.

Bij oplaadbare batterijen best zien om die aan te kopen met een hoge capaciteit, zoals 2300mAH AA batterijen.
Die moeten langer opgeladen worden, maar men kan dan ook langer met de trein rijden.
Hier kan men wel de kost op termijn naar beneden halen, maar je hebt best wel een goede batterijlader, die - als je de batterijen een lang leven wil geven - die best NIET met een snel lader oplaad. Probleem hierbij is dan ook dat je een resem van oplaadbare batterijen nodig hebt om die tijdig op te laden (en meerdere laders). Dit is zeker ook zo met het nieuwe PUP systeem die gebruik maakt van Blue Tooth communicatie en de batterijen ook vlug leeg zijn.

Mijn oplaadbare batterijen gaan ook géén 1000 x her opladen mee zoals op de verpakking vermeld. :mrgreen:
Toen we vorig jaar voor enkele maanden met een treinbaan aanwezig waren op Trein World (Station Schaarbeek) heeft één van onze collega's dit ook aan den lijve ondervonden. Hij kon zijn batterijen nauwelijks op tijd opgeladen krijgen (PUP systeem). :evil:

Dit is iets waar men bij LEGO bitter weinig kan aan veranderen, en dit door de alsmaar strengere regels die opgelegd worden voor speelgoed voor kinderen onder de 12 jaar.
Het 9V systeem die men voor het PF systeem had werd gevoed via een transformator in het stopcontact en spanning ( 0 tot 9V DC) op de rails. Wegens bovenvermelde verstrenging heeft men dit moeten verlaten en alles terug op batterijen geplaatst, en dit is niet enkel bij LEGO zo, maar ook bij de treinen van Playmobil, Märklin, Fisher-Price (voor de kinderen <12 jaar).

Ik snap het héél goed dat je gefrustreerd bent. Leuk is anders.

Mvg,
Ludo

Plaats reactie

Terug naar “standaard PF treinen //standard PF trains”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten