Review 3677 (NL)

Power Fuctiontreinen // Power Fuctiontrains


JJR
active
active
Berichten: 45
Lid geworden op: 05-04-2010 19:51
Contacteer:

Review 3677 (NL)

Bericht door JJR » 27-07-2011 16:47

Set naam: Cargo Train
Set #: 3677
Thema: City
Aantal onderdelen: 831
Minifiguren: 4
Year van uitgave: 2011
Prijs bij uitgave: €149,99 (Kan per land verschillen)

Bouwtijd: +/- 1½ uur

http://shop.lego.com/de-DE/G%C3%BCterzu ... Themenwelt
http://lego.wikia.com/wiki/3677_Cargo_Train


Shop beschrijving ENG

Prepare the cargo train for its next destination!
The LEGO® City freight yard is busier than ever! Get the Red Cargo Train ready to roll out and haul! Load rocks into the freight cars with the conveyor belt and be careful when loading the hazardous waste car. Use the flatbed utility freight car and railroad repair truck to repair the tracks. Then drive your haul through LEGO City with the LEGO Power Functions Remote Control #8879! Loaded with details and accessories including 3 freight cars, engine car, broom, shovel, jackhammer and 40 tracks.
• Includes 4 railroad worker minifigures
• Red Cargo Train features train engine and 3 freight cars, including tipping, hazardous waste and flatbed freight cars
• Includes railroad repair truck
• Also includes 40 tracks: 16 flex, 16 curved and 8 straight
• Accessories include broom, shovel and jackhammer
• Load rocks into the freight cars with the conveyor belt!
• Haul the railroad repair truck to the work site with the yellow flatbed freight car or drive it on the road!
• Steer the Red Cargo Train with the LEGO® Power Functions Remote Control #8879!

Afbeelding
Brickviller is de naam die ik voor andere sites gebruik

Intro

De eerste afbeeldingen van deze trein verschenen al vroeg, tijdens Legoworld Copenhagen, Denemarken. En al snel hoopte ik deze set zo snel mogelijk te bezitten. Wel een tijdje wachten, want hij zou pas rond de zomer in de winkels liggen. Er zitten wat nieuwigheden in zoals de rode batterijenhouder die de trein smaller maakt dan zijn 4 voorgangers. Het is dan ook de 5de City trein, en de 3e met PF onderdelen. Dus hoe goed is deze trein eigenlijk?


Review

Afbeelding

De doos, zoals de meeste City sets krijg je een, met de computer bewerkte, afbeelding van de trein. De blauwige achtergrond met de skyline en het City en Lego logo in de linkerbovenhoek. Anders dan de doos uit de VS heeft deze geen gele rand met daarop “Special Edition”, wat kan betekenen dat reguliere zaken deze in Europa ook gaan kopen. Al betwijfel ik dit sinds de meeste zaken al uitpuilen van de sets.


Afbeelding

Achterkant van de doos, zoals altijd wordt de inhoud van de verschillende zakjes weergegeven. Voor de rest laat de doos de verschillende speelmogelijkheden zien. Verder in de rechterhoek onderaan een afbeelding met daarop de andere treinsets van vorig jaar. Jammer dat ze niet zoals voor de millenniumwisseling ieder jaar andere afbeeldingen gebruikten.


Afbeelding

Zijkant van de doos. Hier is een 1:1 schaal van een minifig. Verder de volledige lengte van de trein.

Afbeelding

De doos word dichtgehouden door stukjes tape, zoals met veel grotere dozen van Lego.


Afbeelding

Inhoud van de doos. Er zitten 7 gewone zakjes in voor de verschillende delen van de trein. Verder zakjes met PF onderdelen en magneten. In het kartonnen doosje de afstandsbediening, wielen, motor en batterijhouder. De rode ‘hoes’ voor de batterijhouder werd apart geleverd.

Afbeelding
Een verrassing voor mij was dat Lego hier de instructies goed heeft ingepakt in een plastic/kartonnen bescherming zodat ze niet kreuken. Bij de versie uit de VS was dit niet zo.

Afbeelding
De 6 boekjes en het stickervel.


Afbeelding
Close up van de stickers


Afbeelding

De inhoud van het eerste zakje, deze worden gebruikt om de basis van de trein te maken.

Afbeelding

Aan het einde van het eerste zakje is hier de basis van de trein, met natuurlijk de bestuurder. Het viel me op dat Lego heeft besloten om niet de reguliere bestuurder te nemen (Max geloof ik) maar een spoorwegwerker. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat deze set meer was bedoelt als aanvullen voor de grotere vrachttrein van vorig jaar. Op naar zakje 2!

Afbeelding

Het tweede zakje heeft een degelijke inhoud. Verder komen hier ook de PF onderdelen aan te pas om ingebouwd te worden.

Afbeelding

Zoals al eerder gezegd krijgen we een rode en normale grijze batterijhouder. Waarschijnlijk word de rode apart geleverd omdat dit goedkoper is. Of dit bij latere productieversies nog zo is weet ik niet.

Afbeelding

De rode batterijhouder.

Afbeelding

En de wielassen van de trein. Op Eurobricks werd er nogal geklaagd dat de nieuwe een stap terugwaren met die van 7939 en 7938, omdat die bijna identiek waren aan de motor.

Afbeelding



En hier hebben we de grote rode locomotief. Het doet me erg denken aan die we hier in Nederland gebruiken, en er zijn vast nog tig voorbeelden van dit soort locomotieven.


Afbeelding

Zijkant, ik verwachte niet dat de trein zo lang zou zijn. Hij is net zo lang als 7939 en iets hoger als je de pantograaf niet meeteld.

Afbeelding

Voorkant, de twee vorige City treinen konden worden uitgerust met verlichting. Deze niet, tenzij je bereid bent het uiterlijk van de trein drastisch te veranderen.

Afbeelding


Achterkant, waar de goed verstopte ontvanger zit. Wat ik wel grappig vond tijdens het rijden was dat deze trein omgekeerd lijkt te reageren dan 7939, dus vooruit is achteruit. Op de afstandsbediening zit hier wel een knopje voor om dit effect om te draaien. Of ik dit fout heb gedaan weet ik niet zeker dus als iemand anders deze trein ook al heeft laat het me hieronder maar even weten.

Afbeelding

Het luikje kan openen om een van de stickers te laten zien.

Afbeelding

De aan/uit knop. Volgens mij hadden ze het wel beter kunnen doen, zoals zijn voorgangers, om de knop te verbergen.

Afbeelding

Vanbinnen. Het dak gaat er gemakkelijk af en de bestuurder is dankzij de ruimte, makkelijk te bereiken.

Afbeelding

Verder met zakje 3 die gebruikt gaat worden om de spoorwegtruck te maken

Afbeelding

Na het snelle bouwen krijg je een leuke truck, die goed past bij de rest van de City trucks. Hierdoor is het wel zo dat dit voertuig ons niet veel nieuws biedt, omdat de meeste technieken al langer in gebruik zijn. De functie om de truck op zowel op rails als op de weg te laten rijden is een leuke toevoeging, en het lijkt erop dat deze ook door de jaren heen populair is, omdat Lego vaker van dit soort voertuigjes maakt.

Afbeelding

De achterkant, waar kratten staan. Verder zitten er ook een schep, boormachine, en bezem bij de truck om de rails ,en wat er al wel niet bij hoort, te onderhouden

Afbeelding

In de truck past 1 minifig en heeft deuren die kunnen openen.

Afbeelding

De truck op rails

Afbeelding


In zakje 4 krijgen we de onderdelen om de grootste wagon te maken. Het aantal slopes in deze set verbaasde me wel een beetje. Maar ik bouw dan ook niet iedere dag een treinset.

Afbeelding

En de wagon is klaar. Hoe dit soort wagons in het echt heten weet ik niet zeker, maar het ziet er zeker leuk uit.

Afbeelding
Afbeelding

Het dak kan makkelijk open, zodat je bij de cabine kan waar een minifig kan zitten

Afbeelding

Interieur van de cabine. Leuk, maar al eerder gedaan, is de koffiebeker.

Afbeelding

En met een minifig.


Afbeelding

De kraan kan worden gebruikt om het pallet uit en in te laden. Qua speelbaarheid scoort de wagon zeer hoog.

Afbeelding

De kraan naar beneden

Afbeelding

De truck op de wagon. Deze gebruikt een donkergrijze versie van de oudere 12 volt rails om stabiel te blijven.
Afbeelding

Zakje 5 wordt gebruikt voor de ballast wagon. Het is ook de wagon met het minste onderdelen. Hierdoor, en omdat hier een wat groter onderdeel wordt gebruikt, gaat het bouwen hiervan vrij snel.

Afbeelding

Eenmaal af krijgen we een leuk uitziend wagonnetje. Mooier vind ik die van 7898, maar je kan helaas niet alles hebben. Wel leuk is dat deze wagon bruin is. Een kleur die je niet vaak ziet binnen dit thema.

Afbeelding

De wagon kan ook kantellen om de steentjes te dumpen. Later meer hierover.

Afbeelding

Zakje 6 word gebruikt om de het kolen laat apparaat te maken (hoe deze echt heten weet ik niet) en een klein platformpje. Er zitten een aantal nieuwe onderdelen in, zoals de rupsband en de grotere pilaar achtige onderdelen.

Afbeelding

Net zoals het vorige gaat het bouwen vrij simpel, maar het resultaat ziet er goed uit. Hoewel niet al te realistisch is het meer een combinatie van speelbaarheid en realisme, een zin die volgens mij de set goed samenvat. Meer over de functies later

Afbeelding

De laatste zak is om de chemische afval wagon te maken. Iets wat ik vrij controversieel vind, zeker na wat er in Duitsland was (protesten tegen nucleaire energie) . Ik was verrast dat er zoveel onderdelen in een nogal kleine wagon gaan.

Afbeelding

Eenmaal klaar krijgen we een leuke wagon. De kleuren zien er goed uit en het dag is ook een leuke variatie met wat we al kennen. Dit is mijn eerste ervaring met wagons met deuren die op deze manier opengaan, en het is zeker leuk om te zien.


Afbeelding

Het chemisch afval in de wagon ( Lego is nooit afval maar je begrijpt wel wat ik bedoel toch?)

Afbeelding
En met de deuren dicht


Afbeelding
Mijn minifigs hebben eindelijk iets te doen. Toch wel raar dat Lego heeft besloten om normale spoorwegwerkers dit spul te laten dragen (zie de achterkant van de doos foto)

Afbeelding
En de reserve onderdelen

Afbeelding
En de afstandsbediening, omdat dat toch een onderdeel is van de set. Hij is kleiner dan die van de RC treinen, maar het besturen is een stuk comfortabeler.

Afbeelding
En de hele set, sorry voor de kwaliteit van de foto’s, ik heb helaas een beperkt standaard om de camera op te zetten, waardoor foto’s soms wat vervagen

Afbeelding

En de stappen van het laden van de steentjes.

Afbeelding
Stap 1
Laat de trein erlangs rijden

Afbeelding
Stap 2

Is om de trein te laten stoppen, het onderdeel met de rupsband naar beneden te doen, en de ronde bricks te draaien zodat de ballast wagon word geladen.

Afbeelding
Stap 3
Eenmaal als de trein volgeladen is kan je naar je bestemming rijden en de wagon ontladen op het kleinere platformpje.

Afbeelding

Conclusie

Onderdelen: 7.5/10 “Nieuwe” ramen, Rode batterijhouder, de nieuwe pilaren en de rest van de onderdelen maken het een goede 7.5

Minifiguren: 5/10 Eigenlijk helemaal niets nieuws, een paar gezichten die wat nieuwer zijn, maar het zijn zeker niet de minifiguren waarvoor je deze set zou moeten kopen
Het bouwen: 8/10 Ik vond het bouwen van de trein leuk, misschien wel leuker als van 7939, alleen iets korter.
Prijs: 9/10 Voor de prijs die ik ervoor heb betaald scoort de trein zeer hoog. Hij was in Duitsland bij Galleria 140 euro, bij de shop in DU 150. Beide zeer goede prijzen voor zo’n set. Helaas schijnt het dat de prijzen sterk variëren. Zo zou die in Nederland 170 gaan kosten, evenveel als 7939. En dat is toch voor mij een enorme dealbreaker.
Speelbaarheid: 10/10 Laat de kolen in, rij naar je bestemming en laat ze uit, repareer de rails, vervoer gevaarlijke stoffen terwijl ecoterroristen dit proberen te verijdelen. Oké dat laatste gaat wat ver, maar als kind (en nu nog) zou ik deze trein ontzettend gaaf hebben gevonden. Toch jammer dat er geen wissels bij zitten.

Totaal : En zeer geslaagde set, hoewel sommige delen toch beter hadden gekund, zoals de aan/uit knop. Het is in ieder geval iets anders als de laatste 2 goederentreinen en mensen hebben zo een keuze. Wat ik wel vreemd vond was dat Lego geen bochten los meer verkoopt, maar alleen rechte en flexibele rails. Dit doet echter niet af aan de set, maar wel aan de manier hoe Lego dit aanpakt. Weer over de trein zelf, het is 2 stappen vooruit en 1 stap terug, realisme en speelbaarheid, en eigenlijk grotendeels, gewoon een kwestie van smaak.


In totaal krijgt de set een 7.9


Afbeelding

De vergelijking met 7939
Locomotief: Die van 3677 heeft een wat meer industrieel uiterlijk, terwijl die van 7939 toch schoner lijkt, en bedoelt is om zowel passagierwagons als goederen te vervoeren. Zoals de TRAXX modellen doen.

Wagons: Beide treinen hebben een leuke samenstelling van wagons. Toch vind ik die van 3677 beter om de volgende redenen:
-3677 speelbaarder
-3677 is een stukje realistiser
-7939 heeft teveel grote onderdelen en naar mijn mening te simpel. 3677 heeft ook wat simpelere delen, maar toch echt een stukje minder. Zeker omdat ze ongeveer evenveel onderdelen hebben

Speelbaarheid: 3677 wint hierbij, zoals al eerder gezegd biedt deze trein volgens mij meer perspectief dan 7939. 3677 biedt 3 wagons met ieder een andere functie terwijl 7939 3 wagons biedt waarbij 2 (container en auto) min of meer op hetzelfde neerkomen. De Octan wagon is hartstikke mooi, maar ook qua speelbaarheid is het toch een stukje minder.

Uitbreidbaarheid: 7939 is veel beter geschikt voor extra’s. Je kan bij deze voor-en-achterlichten inbouwen, en een oplaadbare versie van de batterijhouder, zonder iets onofficieels te doen. Verder is die trein juist bedoelt om veel wagons te vervoeren, dus kan je er meer bij kopen. 3677 is meer een onderhoudstrein, en in vele gevallen, die minder wagons achter zich heeft.

Prijs: 7939 was in Nederland zeer populair, en zeker bij m’n plaatselijk ToysXL waar ze deze tijdens de feestdagen voor gereduceerde prijzen aanboden. Hoeveel 3677 gaat kosten in de winkels is nog onzeker. Maar 170 euro zou gewoon teveel zijn, als je 7939 of het superpakket voor min of meer dezelfde prijs kan krijgen. De prijs in Duitsland daarentegen is stukken beter. 150 euro is een mooie plaatshouder tussen de passagierstrein van 120 en de vrachtrein van 170.

Welke nu echt beter is kan ik niet zeggen, omdat het hier om mijn mening gaat :)

Afbeelding

taz
super
super
Berichten: 146
Lid geworden op: 01-10-2010 19:44
Contacteer:

Bericht door taz » 01-08-2011 00:26

ik wist niet dat ie ook met moter verkrijgbaar was grapig :-)
alleen die hopper vind ik toch iets te simpel maar verder is het een super set :D :D
zonder lego geen leven

rensie123
super active
super active
Berichten: 66
Lid geworden op: 30-08-2010 16:04
Contacteer:

Bericht door rensie123 » 01-08-2011 10:42

Een hele mooie recensie :eek: Hulde!


Groeten,
Rensie123
Lego is my Life
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 01-08-2011 12:30

heb je beiden al in je bezit?

mooie revieuw thanks
de locomotief vindt ik persoonlijk zeer goed
ter vergelijking bij vroeger is er meer afwerking...

de wagonnen hmmm soms wat grof.....
maar het is nog altijd kinder speelgoed...

dus
:eek:

groetjes
:eek:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

MikePh
moderator
moderator
Berichten: 580
Lid geworden op: 23-01-2010 23:09
Contacteer:

Bericht door MikePh » 01-08-2011 21:29

vind de set op dat kolen wagonnetje na fantastisch :D

de loc doet me denken aan de 4512 maar dan verbeterd :eek:
Niets is oneindig alles heeft een limiet, alleen voor Lego geldt deze regel niet.

JJR
active
active
Berichten: 45
Lid geworden op: 05-04-2010 19:51
Contacteer:

Bericht door JJR » 16-08-2011 13:15

patje schreef:heb je beiden al in je bezit?
Bedoel je deze en 7939? Dan ja, maar ik heb de vorige meteen gekocht toen deze in de Benelux verkrijgbaar was :eek: net als deze. Vooral omdat Lego soms besluit om plotseling de prijs te laten stijgen, zoals met het vorige politiebureau :smile:

MikePh
moderator
moderator
Berichten: 580
Lid geworden op: 23-01-2010 23:09
Contacteer:

Bericht door MikePh » 16-08-2011 16:14

snap alleen niet waarom je die wielen over houd.
zijn andere dan die je gebruikt in de set zelf
Niets is oneindig alles heeft een limiet, alleen voor Lego geldt deze regel niet.

JJR
active
active
Berichten: 45
Lid geworden op: 05-04-2010 19:51
Contacteer:

Bericht door JJR » 16-08-2011 17:12

MikePh schreef:snap alleen niet waarom je die wielen over houd.
zijn andere dan die je gebruikt in de set zelf
Dat snapte ik zelf ook al niet helemaal, maar als ik kijk naar de andere reviews op het internet blijkt het geen fout te zijn, maar waarom ze dit hebben gedaan weet ik zelf niet :sad:

friet
super active
super active
Berichten: 97
Lid geworden op: 15-07-2011 11:34
Contacteer:

Bericht door friet » 17-08-2011 19:57

mooie foto's zeer mooie set :-D
Leve lego het beste speeldgoed dat er is!!!!!!!! Vooral de thema's"Modulair houses en lego treinen!!! :D

legofriek1986
super
super
Berichten: 125
Lid geworden op: 07-02-2010 18:06
Contacteer:

Bericht door legofriek1986 » 18-09-2011 15:58

Hey,

Ik heb meer nieuws over deze set, ze gaat niet in de winkel komen normaal gezien. (België zou overgeslagen worden.)
Je kan hem wel kopen op de legosite normaal gezien.

Ik heb hem gisteren gekocht in de Legoshop te Keulen voor 127,49 euro. De set staat daar voor 149,99 euro geprijsd en ik had nog eens 15 percent korting :D .

Mijn raad is als je hem wilt hebben en je bent in de buurt van Duitsland, ga eens langs, bespaar je al gemakkelijk 20 euro.

Groetjes,

Christophe

Plaats reactie

Terug naar “standaard PF treinen //standard PF trains”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten