onderdelen van 12V accessoires

hier kun je stukken plaatsen die je zoekt. stuk met partnummer of link naar peroen of bricklinck.// here you can place pieces which you dont have the pieces. others can perhaps help your. placed a piecenumber with a link to to peroen or bricklinck
Plaats reactie
T10
active
active
Berichten: 10
Lid geworden op: 06-10-2014 11:48
Contacteer:

onderdelen van 12V accessoires

Bericht door T10 » 16-11-2015 16:51

Hallo allemaal,

Een jaar terug ongeveer was ik hier met een vraag over 12V rails, ondertussen heb ik er daar wel genoeg van (toch voor de plaats die ik ervoor kan vrijmaken ;)) maar dan komt er natuurlijk wel een ander probleem zich aandienen.
Het zit zo dat ik eens een kartonnen doos vol rails had gekocht (ik denk een 100-tal bochten en een 60-tal rechte stukken, zowel rails als 12V geleiders, wel een hoop kapotte dwarsliggers maar nog genoeg over) plus nog een aantal wissels en kruisingen. Tot daar geen probleem, maar er zat ook twee derde van een 7866 overweg en een 7860 sein in. Ik moet me er nog altijd eens aan zetten om te kijken wat er juist ontbreekt maar bijvoorbeeld de bedieningspanelen zitten er niet bij, zijn die eigenlijk allemaal hetzelfde (met een ander prentje op) zodat ik pakweg eentje van een wissel kan nemen om de overweg te testen? Kwestie dat ik eens kan zien of het de moeite loont om de ontbrekende stukken te zoeken. De 'flash-light module' (x543) bij de overweg ontbreekt bijvoorbeeld en dat ziet er al geen goedkoop onderdeel uit (zo een paar en ik kan beter gewoon een volledige overweg kopen :)), is die ook nodig om te kunnen zien of de rest werkt?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Tom

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 16-11-2015 22:01

Wel Tom, welkom op het forum trouwens..

de bedieningspanelen zijn niet allemaal hetzelfde denk ik
je hebt inderdaad een van de mooiste stukken van de 12volt in je bezit.

aan het bedieningspaneel wordt inderdaad een soort knippersysteem gemonteerd. zodanig dat de lichten knipperen..
12volt is inderdaad een dure aangelegenheid...
omdat dit voor de meesten de nostalgie is... het is al een gehele tijd geleden
dat lego gestopt is met die productie... dus worden de stukken schaarser
en zeldzamer... alhoewel... op tweedehands website's staan ze regelmatig
te koop...

ook hier worden nu en dan stukken te koop aangeboden.
:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 17-11-2015 11:12

Afstandsbedieningen zijn idd allemaal verschillend. De wissel is de simpelste, je drukt op schakelaar en er staat stroom op. De seinpaal laat lapmpjes branden en onderbreekt stroom v/d rails.
De overgang heeft een extra functie bovenop de wissel. Zodra de bomen naar beneden zijn, staat op de extra uitgang continu stroom op. De knippermodule zorgt ervoor dat deze continu stroom een aan/uit signaal wordt, zodat het lampje gaat knipperen.

En 12v is tegenwoordig een duur systeem, omdat de onderdelen schaarser worden. Maar het is het mooiste systeem wat er is.
Afbeelding

T10
active
active
Berichten: 10
Lid geworden op: 06-10-2014 11:48
Contacteer:

Bericht door T10 » 17-11-2015 20:00

Dus als ik het goed heb kan ik geen bedieningsknop van een wissel nemen om de overweg of het sein te testen? Dat valt tegen, ik heb ondertussen een inventaris van de overweg opgemaakt en het enige dat ontbreekt is dat paneel en flash-light (plus een gedeelte van het seinhuis maar da's geen ramp) maar dus geen eenvoudige manier om het te testen. Idem bij het sein, al ontbreekt daar behalve het bedieningspaneel ook de light-brick (de speciale rails zijn er wel). En op bricklink zien al die stukken er niet goedkoop uit, nee :(.
Nu, ik kan niet klagen, toen ik die doos kocht dacht ik dat het alleen een hoop rails waren en veel heb ik er niet voor moeten betalen plus er zat dus nog wat extra bij :D. Als er iemand tips heeft om toch zonder zo een paneel te kunnen testen of alles werkt hoor ik het graag!
Het hoeft voor mij wel niet zo extreem als bovenstaand voorbeeld (ik zie al waarom de onderdelen zo schaars zijn ;)): een treintje of twee en een aantal extra wagonnetjes, wat wissels en genoeg rails voor een kamer vol plus een manuele overweg en dan zijn we al rond met de inventaris. Die elektrische overweg en sein zouden maar leuke extra's zijn.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 17-11-2015 20:58

T10 schreef:Dus als ik het goed heb kan ik geen bedieningsknop van een wissel nemen om de overweg of het sein te testen?
Ja dat kan wel. De overwegbomen worden op en neer bewogen met het zelfde kastje dat gebruikt wordt om een wissel om te leggen. Dit kun je gewoon op een wisselbedieningspaneel aansluiten.

Het seinlampje en het overweg knipperlichtje kun je hier ook op aansluiten alleen blijft het niet constant branden omdat dit een pulscontact is. Je moet dan de knop vast houden.

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

T10
active
active
Berichten: 10
Lid geworden op: 06-10-2014 11:48
Contacteer:

Bericht door T10 » 18-11-2015 11:09

Aha, dan weet ik al wat doen deze week (als ik de tijd kan vinden :()! Eén van die motortjes om de slagbomen te bedienen rammelt nogal, hopelijk werkt die nog maar als hij het niet doet kom ik al snel aan €50+ (bediening, flash-light en 1 motor plus verzending) om de installatie te vervolledigen, om heel de set volledig te maken zal ik ook nog die witte treinramen en de deur moeten kopen. Als ik de prijzen op bricklink zie voor een 7866 nog altijd niet te duur maar toch... al zou ik ook een op afstand bestuurbare wissel kunnen ombouwen naar een manuele en dat motortje recupereren. Aan de positieve zijde, onderaan de doos tussen de kartonnen flappen zat ook nog een aantal boekjes waaronder een bijna nieuwe 250 en 7777, leuk! Met eens door die 7777 te bladeren ga ik wel weer meer treinonderdelen nodig hebben, of hoe een oude trein van de zolder halen later toch verstrekkende gevolgen heeft :p

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 18-11-2015 11:53

T10 schreef:Eén van die motortjes om de slagbomen te bedienen rammelt nogal, hopelijk werkt die nog

Het zijn geen motortjes. Er zit een magneet in die, door het ompolen van de + en - naar links of rechts draait. De kans dat ze niet werken is klein.
Dan moeten ze al echt vast zitten.
12v trein digitaal computer gestuurd

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 18-11-2015 20:14

Ik zou er toch voor opteren om alles automatisch te maken, dat is net het voordeel van de 12V. Vooral de 7866 is echt een topstuk. Toen ik deze set de eerste keer zag, was ik echt verbaasd over hoe mooi en eenvoudig een set kan zijn. Maar dit is echt een meerwaarde voor een leuke treinbaan. Overigens kan je op de bekende 2ehandssites wel regelmatig een grote partij vinden waar deze set bij is.

Plaats reactie

Terug naar “ gezocht //looking for”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten