Legotafel

Hier alleen de dingen in plaatsen die gemaakt worden rond een project. Bv voor zwolle (Belug) voor layout thuis Place here only the things that are made around a topic. for example : for a club layout ore a layout at home

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Legotafel

Bericht door RCG » 14-10-2016 14:29

Hallo allemaal!

In een andere topic had ik gevraagd wat de goedkoopste weg was om blokken te vinden. Op dit moment zijn de eerste orders al de deur uit, zodat ik snel kan beginnen aan de lego-tafel voor in de woonkamer.

Het idee is om een frame te laten maken uit metaal, waarop dan een mdf-plaat komt. Dit om de druk goed te verdelen van de blokken.

Vervolgens komt er een deklaag van Lego-blokken overheen (2 nopjes breed), waarna er nog ter bescherming een glasplaat overheen komt van 1 cm dik.

Als voorbeeld gebruik ik de onderstaande afbeelding, alleen ben ik van plan om de blokken nog kleiner te houden. Mijn grootste blok zal 2x4 worden, maar de grootste hoop is 1x2 of 1x1. Om dit te verstevigen ga ik gebruikmaken van lange Technic balken en beams om zowel in horizontale als verticale richting de blokken aan mekaar vast te maken, zodat dit niet loskomt.

Gisteren heb ik alvast een proefplaat gemaakt van 25x25cm, gewoon om te kijken of het systeem wat ik wil gebruiken werkt. Nu dit getest is, kan ik de blokjes gaan bestellen om een tafel van 2,4m x 1,1m te maken. Ik zal ongeveer 70000 nopjes hiervoor nodig hebben in totaal, en dan nog wat klein spul voor de randen netjes af te werken.

Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 16-10-2016 09:55

amaai

da's wel origineel

:eek:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 23-02-2017 22:30

Zo, intussen is er beslist wat het precies gaat worden. De tafel zal 280cm x 110cm worden om 8 stoelen aan te zetten. Alle blokjes zijn intussen besteld en aangekomen.

Het frame wordt in maart in elkaar gelast, en dan kan het bouwen beginnen. Daarna wordt de glasplaat besteld zodat de tafel helemaal klaar is. De tafel wordt er eentje met een mat-zwart O-frame aan de zijkanten.

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 02-07-2017 15:39

Het maken van het frame heeft wat langer geduurd... Op 12 juni werd het uiteindelijk geleverd, waarna we vrijwel onmiddellijk begonnen zijn met bouwen. Intussen is het tafelblad al meer dan 1m lang. De tafel werd uiteindelijk wat korter, namelijk 2,4m x 1x1m. We zijn dus bijna in de helft van de tafel.

Zie de foto's voor de tussentijdse vorderingen. Ik maak iedere dag dat ik eraan gewerkt heb een foto voor de progress te kunnen bijhouden.

Groeten
S.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 02-07-2017 15:43

dat wordt nogal een zware tafel denk ik
enig gedacht hoeveel het zal wegen?
:-o
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 02-07-2017 15:51

De glasplaat die erbovenop komt zal ook al wel wat wegen, en dan de Lego zelf. Het frame was trouwens ook geen lichte jongen.

In ieder geval zal de plaats waar de tafel nu staat ook de uiteindelijke plaats blijven. Het is er geen die je even ergens anders zet...

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 02-07-2017 16:10

het zal wel een mooi en uniek stuk worden
:eek:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 04-07-2017 13:58

heb je de vloer voorzien van extra heipalen/beton :-)
Gaan aardig wat steentjes in zitten, hoe lang denk je nodig te hebben?

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 05-07-2017 23:39

Ik heb de tafel op 12 juni gekregen, en we zijn nu net over de helft met bouwen. Ik moet er wel bij zeggen dat er ook verschillende dagen zijn geweest dat we er echt niks aan gedaan hebben, maar de afgelopen dagen wel weer redelijk veel.

Het doel is om het over 2 weken af te hebben, maar aangezien er ook nog vanalles in de tuin te gebeuren staat, denk ik niet dat dat haalbaar is. Maar goed, we hebben nog een tafel om aan te eten, dus geen nood om alles snel af te maken. In ieder geval hebben we nog wel wat uren werk voor de boeg. Op 10cm werken we ongeveer 2u, dus in totaal zal het net geen 2 volledige dagen in beslag nemen (met 2 personen).

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 06-07-2017 20:46

je hebt geluk dat het vrouwke ook mee werkt
bij mij is dat niet geval..
geen echte interesse in lego..
:???:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “project ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten