Legokamer

Hier alleen de dingen in plaatsen die gemaakt worden rond een project. Bv voor zwolle (Belug) voor layout thuis Place here only the things that are made around a topic. for example : for a club layout ore a layout at home

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 03-10-2014 21:45

Ik was ook al aan boten aan het denken, maar die kunnen natuurlijk ook niet erin varen. Tenzij ik een ophaalbrug voor de trein bouw. We zien het wel. :smile:

Even een ander vraagje: Als ik de 2 banen ieder van een aparte transfo wil voorzien, kan ik er dan op enige manier voor zorgen dat de treinen even snel rijden? Is het best om nog een aparte transfo te zetten voor het rangeerterrein. Eentje die al spanning geeft, en waarbij ik gewoon de stoplichten bedien om de trein te laten starten.

Op dit moment heb ik alles op 1 transfo, maar dan rijdt de trein veel te traag/niet meer op bepaalde stukken.
Hierbij zijn nog geen wissels en dergelijke aangesloten, idem voor de verlichting langs het traject.

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 04-10-2014 00:04

Een nep-ophaalbrug zal wel mooi zijn met het spoor enkele blokjes omhoog.

Als je trein op sommige stukken trager rijdt, dan heb je slechte contacten tussen de geleiders zelf, alle punten proper maken helpt, of een 2de parallelle aansluiting van transfo naar rail op het verst gelegen punt.

Ik heb 5 transfo's in dienst.
3 voor rondrijdende treinen en 1 voor het rangeerspoor. 1 transfo per kring, onderbroken op de rails langs de positieve kant, en de negatieve kant van deze 4 transfo's met elkaar gekoppeld.
Het zijn ringkerntransfo's en zo zet ik het potentiaal gelijk.
Polariteit van de transfo's kan je gemakkelijk checken met een lampje.
Brand het niet, dan is het gelijk.

De 5de dient voor verlichting, spoorwegovergangen en nog wat wissels.

Hoe meer mogelijkheden hoe meer fun. :eek:
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 04-10-2014 10:42

Ik had voorlopig nog maar 1 transfo thuis liggen, dus daar moest ik het even mee doen. Maar als ik deze op een ander punt aansloot, werd een ander deel van de baan het trage stuk, dus aan de baan ligt het dan niet. Ik heb ondertussen bij mijn pa nog 2 transfo's bijgehaald, dus ik kan weer wat gaan bouwen dit weekend. De doos met spoorwegstations lag nog niet thuis, dus die heb ik ondertussen ook. Idem voor de straatplaten.

De baan ligt ondertussen voor het grootste deel. Enkel nog het rangeerterrein moet nog gemaakt worden.

Ik heb trouwens iets gevonden wat nog ontbrak in de lay-out, namelijk een luchthaven. Deze zal in het midden gebouwd worden, met koppeling naar het middelste station. Eventueel nog een verbinding met de airport shuttle, al denk ik dat het dan erg druk wordt, voor zover het dat niet nu al is.

De ophaalbrug moet wel lukken. Ik heb eens wat gebouwd in het verleden, en dat werkte redelijk goed. Dit was een brug die in het geheel verticaal bewoog, dus niet scharnierend. Alleen overbodig als er een luchthaven komt, maar misschien voor een ander deel. De grootste uitdaging bij de brug is om de sporen elektrisch door te laten lopen, maar ook daar zijn al mooie oplossingen voor bedacht door een aantal MoC'ers.

@Glen: Heb je een foto van hoe je de verbindingen maakt tussen de transfo's, is wat duidelijker voor mij. :-)
Helaas te weinig interesse gehad in de elektriciteitsvakken op school. Die had ik niet nodig aangezien ik chemie koos...

laurenz8400
super
super
Berichten: 174
Lid geworden op: 09-09-2012 13:11
Contacteer:

Bericht door laurenz8400 » 05-10-2014 21:50

RCG,

Ik moet zeggen mooi plan! Maar een enkel spoor en die kruisingen zou ik niet doen, ik zou met dubbele sporen beginnen werken. Vind ik persoonlijk gemakkelijker omdat er meer treinen kunnen rijden. Eventueel van 2 transfo's.

Hopelijk snel waren foto's!! :-D

Groetjes
Laurenz (Lego12vFan)
Mijn Lego kanaal op YT // My Lego channel on YT (Enkel // Only 12v)
https://www.youtube.com/user/Lego12vFan
Mijn Facebook pagina // My Facebook page:
https://www.facebook.com/Lego12vFan
-- Bedankt voor de 200 abonnees // Thanks for the 200 SUBS

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 06-10-2014 20:09

laurenz8400 schreef:RCG,

Ik moet zeggen mooi plan! Maar een enkel spoor en die kruisingen zou ik niet doen, ik zou met dubbele sporen beginnen werken. Vind ik persoonlijk gemakkelijker omdat er meer treinen kunnen rijden. Eventueel van 2 transfo's.

Hopelijk snel waren foto's!! :-D

Groetjes
Laurenz (Lego12vFan)
Dit zijn toch ook dubbele sporen. Ik steek er een isolatie tussen, waardoor er in de praktijk 2 treinen apart van elkaar kunnen rijden, naast het rangeerspoor bovenaan, deze wordt nog eens apart bediend. Daarnaast nog een extra transfo voor de randanimatie (wissels, overgangen, verlichting,...). Het spoor ligt ondertussen volledig, de straten nog niet. Ik heb ze wel al naar hier verhuisd van bij mijn pa.

Zondag en maandag zijn hier de enige dagen dat we iets op de televisie volgen, dus dan wordt er niet gebouwd. De rest van de week kan ik boven weer een uurtje of 2 per dag gaan verderdoen.

J.J.
super special
super special
Berichten: 519
Lid geworden op: 20-08-2011 17:45
Contacteer:

Bericht door J.J. » 07-10-2014 08:31

en die 2h vliegen altijd voorbij :eek:

Toevallig al een sneak preview?

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 07-10-2014 21:04

Oke, zal eens kijken om een schema'tje te maken van de week.
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 07-10-2014 21:53

Glen schreef:Oke, zal eens kijken om een schema'tje te maken van de week.
Thanks.

Ik zal eind deze week nog eens wat foto's maken. Vandaag helaas weer niets kunnen doen... Het zal voor het weekend worden...

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 09-10-2014 20:25

RCG schreef:Vandaag helaas weer niets kunnen doen... Het zal voor het weekend worden...
Dezelfde avond toch nog zin gekregen om nog wat te gaan doen, dus de straat is redelijk in orde nu. Ik heb 1 spoorwegovergang verplaatst, zodat het midden nu ook bereikbaar is (dit wordt de luchthaven). Daarnaast heb ik als plan om de buitenste ring aan de rechterkant te verhogen, zodat deze ongeveer 10cm boven de grond komt. Het station dat hier komt te liggen, wordt dus ook in de hoogte gebouwd.

Ik heb foto's gemaakt, en geupload op brickshelf. Zodra ze publiek zijn, zal ik ze hier even posten.

Groeten

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 09-10-2014 21:22

Beetje belabberd getekend, maar heb thuis enkel paint ter beschikking:
2de is de meest logische.

12V lego transfo's aan elkaar koppelen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “project ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten