Legokamer

Hier alleen de dingen in plaatsen die gemaakt worden rond een project. Bv voor zwolle (Belug) voor layout thuis Place here only the things that are made around a topic. for example : for a club layout ore a layout at home

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 30-01-2015 23:34

Die mens van Friesland in hoogspanningsmasten? Aardig :wink: .

Je hebt in ieder geval een hoop rails. Zolder ziet er netjes uit, alleen nadeel van parket/laminaat/zeil is dat de rails heen en weer kan bewegen zodra er een trein overheen gaat. Om deze redenen heb ik voor vloerbedekking gekozen, groen om gras na te bootsen. Heel raar geeft bij een lege zolder (wit met blauwe plinten) een rustgevend gevoel.
Afbeelding

Bij mij ontwerp wilde ik zoveel mogelijk treinen onafhankelijk van mekaar wilde laten rijden, bij jouw ontwerp kan 1 trein dat maar doen. Dat is een keuze.
Afbeelding
Hier kunnen 7 treinen (monorail meegeteld) onafhankelijk van mekaar rijden op een ruimte van 16m2.

De hoogspanningsmasten is meer een praktische oplossing dan cosmetische. Doordat er zoveel draden lopen (totaal iets van 30m) gaan de draden ook 'trekken' aan deze masten en heb veel van die 12v contragewichten gebruikt om ze overeind te houden.
Ik had ze liever ook 'onderdoor' willen trekken, dat is praktisch gezien een nachtmerrie.

Een goede layout ontwerpen is heel moeilijk en vergt veel voorbereiding en ervaring hoe 12v werkt.

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 31-01-2015 10:05

Qua rails heb ik zeker voldoende. Ik heb nog niet eens de helft van de rails opgebouwd, dus dat is helemaal geen probleem. Ik ga proberen om een deel van de bedrading dus onderlangs door te trekken (onder de sporen, foto's volgen), en dan de rest wel via bovenleidingen/hoogspanningskabels doorheen de stad loodsen. Ik vind persoonlijk dat je te veel kabels in 1 mast hebt hangen, maar ik begrijp ook waarom je het gedaan hebt, want het is inderdaad hel om alle kabels netjes weg te werken. Ik heb op dit moment enkel nog de kabels van de spoorwegonderdelen liggen (niet eens allemaal), en dat is al een aardige klus. Maar als ik ook nog eens verlichting wil inbouwen, wordt het helemaal leuk...

Ik kan zelf 2 treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden. En op het rangeerspoor rechts kan ik ook nog eens apart een trein laten rijden. Dus in totaal 3 kringen.

Ik denk dat als er 2 treinen rijden, het al aardig opletten wordt voor geen botsingen, aangezien er 2 kruisingen zijn.

Daarnaast zal ik er wel nog een monorail aan toevoegen, dus die komt er nog een keer bij. Ik moet alleen even kijken waar ik die ga neerzetten.

Maar zoals eerder gezegd: Voor mij is dit de eerste lay-out, en zeker niet de laatste. Dus ik ben er gewoon eens aan begonnen, en al doende zal ik het wel leren.

Dit weekend zal ik de plaatjes onder de bielzen bevestigen, zodat de kabels eronderdoor lopen (voor een deel). Daarnaast ga ik de hele lay-out nog verplaatsen, zodat het niet meer in het midden van de zolder ligt, maar tegen een muur.

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 31-01-2015 10:50

Jouw opbouw van wissels is nogal ongelukkig. Kijk maar eens hoe ik het gedaan heb ;) .

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 01-02-2015 06:41

Wat bedoel je met ongelukkig? Zoals al gezegd: het is mijn eerste lay-out, dus alle tips zijn welkom. Ik ga het nu niet aanpassen, maar dan is het in ieder geval voor volgende keer.

Onderstaand de foto's van een kabel die weggewerkt is onder het spoor mbv 2x2 tiles.

De kabel is enkel wat lang, waardoor ik een lus onder beide wissels heb moeten leggen, maar verder zit dit helemaal onder de bielzen vast. Ik heb nu telkens een bevestiging geplaatst om de 2 bielzen. Op die manier kan ik de bielzen die ik nu niet gebruikt heb, nog gebruiken voor een 2e kabel. In totaal kan ik dan 4 kabels bevestigen onder 1 spoordeel.

Op de foto's is het telkens de rail helemaal links op de foto waaronder een kabel ligt. De kabel op de rechtse foto die dwars onder de wissel doorgaat, moet nog weggewerkt worden (is ondertussen gebeurd, maar toen ik de foto nam nog niet).

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik moet zeggen dat het er al een stuk beter uitziet nu. Ik heb nu ook de lay-out helemaal gedraaid. Ik moet alleen nog de nieuwe aansluitingen maken voor de overbrenging van trafo op de rails.

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 01-02-2015 09:16

Zo bedoel ik het:
Afbeelding
Zo kunnen treinen elkaar passeren zonder elkaar te raken en toch kun je ze van spoor wisselen.

En ik zou onder die wissels wel dwarsbalken plaatsen, gewone 2x6 & 2x8 platen. De 12v treinen zijn best zwaar en het zal doorbuigen bij die wissels. En dat midden stukje waar de slepers overheen gaan even schoonmaken met wasbenzine, staat het wat mooier. Bovendien moet je het toch regelmatig schoonmaken ermee :razz: .

Nog een tip qua meerdere trafo's plaatsen, zet deze zover mogelijk van elkaar. Hoe verder de trein is v/d trafo, des te zwakker wordt de voltage. Eventueel aansluiten met iets dikkere 12v draad. Afstandbedieningen kunnen met de 'standaard' dikte draden aangesloten worden. Je kunt deze overigs bij speciaalzaken nog krijgen.

Wilchry
speciaal
speciaal
Berichten: 201
Lid geworden op: 17-02-2010 20:57
Contacteer:

Bericht door Wilchry » 01-02-2015 09:53

BillytheKid schreef: Nog een tip qua meerdere trafo's plaatsen, zet deze zover mogelijk van elkaar. Hoe verder de trein is v/d trafo, des te zwakker wordt de voltage.
Dit is niet handig. Trafo's gewoon bij elkaar zetten. Als je de baan dan in vakken verdeeld kun je vandaar uit met meerdere kabels elk vak apart van stroom voorzien. Als je er een schakelaar tussen zet kun je deze stroomloos maken zodat de trein er blijft staan.

hier staat meer info

Wilchry
12v trein digitaal computer gestuurd

BillytheKid
super special
super special
Berichten: 355
Lid geworden op: 17-01-2013 22:20
Contacteer:

Bericht door BillytheKid » 01-02-2015 09:59

Waar de voltage gewoon laag is en de trafo staat vol aan, daar nog een trafo cq contactpunt maken rechtstreeks v/d trafo aansluiten. Alle trafo's dan wel in diezelfde richting aan zetten, anders werken ze elkaar tegen :smile: .
Ik heb wel 'vakken' gemaakt, maar rails niet onderbroken. Als ik een trein stop wil zetten, staat een seinpaal. En de rails waar een seinpaal zit, heb ik doorverbonden, zodat trein na seinpaal niet gelijk langzamer gaat.

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 01-02-2015 17:16

Ik zou een soort berm maken om de kabels in weg te steken. Brengt ineens wat reliëf mee in je landschap.
Waar kabels het straat moeten oversteken; gebruik de oprijrampen van de spooroverweg. Kabels kunnen er onder en de drempel is dan een vluchtheuvel / verkeersdrempel voor de auto's.
Afbeelding

RCG
elite
elite
Berichten: 687
Lid geworden op: 02-12-2012 10:00
Contacteer:

Bericht door RCG » 01-02-2015 19:58

Waar de kabels de straat moeten oversteken, zal ik bovengrondse leidingen aanleggen over de straat heen. De rest van de kabels krijg ik voorlopig (zonder verlichting) goed weggewerkt onder de sporen. Ik ga de sporen in totaal met 2 plates verhogen, om zodoende alle kabels weg te werken.

Glen
super special
super special
Berichten: 322
Lid geworden op: 20-03-2012 09:28
Contacteer:

Bericht door Glen » 03-02-2015 14:08

RCG schreef:Waar de kabels de straat moeten oversteken, zal ik bovengrondse leidingen aanleggen over de straat heen. De rest van de kabels krijg ik voorlopig (zonder verlichting) goed weggewerkt onder de sporen. Ik ga de sporen in totaal met 2 plates verhogen, om zodoende alle kabels weg te werken.
Als je dat een beetje kan aankleden, zal dat idd wel mooi zijn.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “project ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten