Hoe het begon bij BeLUG

Belug De Belgische Lego Users Group// News of the Belgium Lego Group
Plaats reactie
peterseynhaeve
super elite
super elite
Berichten: 1737
Lid geworden op: 01-10-2009 21:43
Contacteer:

Hoe het begon bij BeLUG

Bericht door peterseynhaeve » 11-10-2012 20:55

Beste forumlezers,

het is precies 10 jaar geleden dat de aanzet werd gegeven voor het oprichten van een Belgische bouwers- en verzamelaarsclub van legofanaten.
In de komende weken kan je het relaas volgen vanaf de eerste contacten tussen Ludo,Vincent, Hans en mezelf tot en met de afspraken voor een eerste bijeenkomst in Zottegem.
Dit als opwarmer voor de viering van 10 jaar BeLUG in 2013.

Groeten,

Pete(r)

peterseynhaeve
super elite
super elite
Berichten: 1737
Lid geworden op: 01-10-2009 21:43
Contacteer:

Bericht door peterseynhaeve » 11-10-2012 20:55

Voor mij begon het allemaal meer dan 20 jaar geleden, in 1990 om precies te zijn. Tijdens een weekend vond ik het rodekruisvliegtuig dat LEGO uitbracht in de CITY-sets. Dit was het begin van een droom om via een legomaquette het Provinciaal Medisch Rampenplan te tonen aan het brede publiek. Dit deed ik door tentoon te gaan stellen op opendeurdagen van brandweerkorpsen en rodekruisafdelingen.
Mijn allereerste maquette plaatste ik op 13 en 14 juni 1992 in het gemeentehuis van Lendelede.
Daarna volgden meer dan 25 tentoonstellingen in onder meer: Tienen; Gistel;Brugge; Ieper; Stekene;Kasterlee;Torhout;Antwerpen en Stabroek.
Tot wanneer ik in december 2002 in het stadhuis van Tielt, n.a.v. een rodekruistentoonstelling , via de organisator een telefoonnummer op een papiertje in mijn handen gestoken kreeg.
Een zeker Ludo Soete had mijn maquette zien staan en verzocht mijn dringend contact op te nemen...
Het vervolg van deze toevallige ontmoeting lees je in een volgend bericht in deze topic

nousse
speciaal
speciaal
Berichten: 264
Lid geworden op: 27-02-2010 10:37
Contacteer:

Bericht door nousse » 07-11-2012 08:38

Ja Pete()r, dat klopt.

Maar nu, is het totaal iets anders.

Ik "speel" meer nu zoals "freelance" (onafhankelijk) dan met BeLUG.

Sorry man. Maar BeLUG is een "kleine speler" niet goed wetende hoe te organiseren, hoe een goed sfeer te krijgen /te houden, hoe een plezier aan de leden te geven....

Bovendien, is BeLUG... oepsss... sorry, VLlug (Vlaamse Lug) kan niet in Wallonïe komen.
Bovendien, moe(t) je lid zijn om met deze club te exposeren... Wanneer er plaatst is.
Bovendien, krijg je geen gratis maaltijd... geen gratis drank... als je toch wilt, ben je verplicht om taken te doen. En voor wat dat is zoals maaltijd... mag ik lachen?
Bovendien, ben je verplicht om met je persoonlijke doeken te komen.

Wat nog???

Ik speel echt meer met enkele goede AFOL's en met de Franse mannen en sommige Vlamingen dan met de ganse club.

Jullie moesten juist eens een keer in Wallonïe of in Frankrijk een bezoek brengen tijdens een expositie, en waarom niet mee aan deelnemen.
Jullie zien dan hoe dat draait en het is een totaal andere sfeer.

Dat juist een advies...

Vincent.

Ricks_ZOO
active
active
Berichten: 47
Lid geworden op: 31-10-2009 17:31
Contacteer:

BeLUG

Bericht door Ricks_ZOO » 14-11-2012 19:50

Amai Vincent, wa ist gebeurd?
Lijkt wel eenzelfde discussie die ook bij de noorderburen telkens opwaait, oeps... Elk "verenigings-leven" heeft helaas nu eenmaal zo z'n ups en downs....
Maar laten we wel wezen.. het gaat toch om de steengoeie hobby...?
De kleurrijke steentjes brengt immers mensen wel (dichter) bij elkaar.
Daarbij maakt het toch niet uit bij welke LUG of wie, wat, waar, als het maar gezellig is... Belangrijkst is om te blijven genieten van de gezamelijke hobby, toch? ;-)

Peter, ben benieuwd naar de volgende "geschiedenis-topic"...
Instagram. info_rickszoo

nousse
speciaal
speciaal
Berichten: 264
Lid geworden op: 27-02-2010 10:37
Contacteer:

Bericht door nousse » 14-11-2012 21:09

De 1ste probleem, bijlft altijd het zelfde: communicatie. Bovendien, Het Bestuur is meer aantrekkend door hun gezin op 1ste en misschien club daarna.

de discuties zonder eind om niets te maken, doen, beslissen.

Ik heb wel geprobeerd om de club naar voor kant te gaan, maar ik was niet ondergesteund, door het bestuur op 1ste. Maar ook enkele leden die waren niet echt klaar om meer zich te investeren.

De regels ook zijn niet echt goed: altijd volgen wat D.B. doet... oepss!

Nu, ben ik weg van BeLUG, en ik heb gezien, ergens toch, dat "de gras is ook groen ergens", anders gezegd: ergens is ook goed, ok. Met de Fransen, is de organseren echt vlugger en beter een expo. Met "FreeLUG", of anders gezegd, AFOL's leden van FreeLUG, wanner ze iets organiseren, is dat georganiseerd: ze beginen rond 1 jaar voor voor de oproep en daarna het plan. Alles klaar is rond 4 manden voor. Ze vinden ook om te eten, logeren, enz.


Het sfer is ook echt verschillend: echt veel meer toffer, zeker met sommige Fransen, dat je een paar bekent door de L.W.

dit keer, te Wavre in over 14 dagen, exposer ik met de plaatselijke model club, die ik (maar ook andere AFOL's) heeft uitgenooderd.
Ik weet alvast dat het sfer zal goed worden, want de Walen en Fransen zijn meer klaar om niet serieus / ernstig tijdens de ganse weekeind te blijven.
Dat is wat het mist met de Vlamingen en Hollanders. ofwel is het een sfer die me niet behaagt, instemt (instemmen), enz.

Ik zie ook de BELUG mentaliteit, die meer voor de club, weinig voor de leden is.
Ik heb gehoord (ja, ik heb altijd een oor dat sleept) dat de leden hun doek moeten meebrengen... is de club niet rijk genoeg?

De sandiwch aangebood zoals... maltijd? oeps persoonlijk, is het om ijn "holte tand" in te vullen... en toch, niet veel.

bekijkt in mijn B.S. galerij en je gaat zien wat eten we ergens dan bij BeLUG, altijd gratis zoals vrijwillig, "niet lid van de uitnogdigt club".

Anders, is de amusement tussen de exposanten, zelfs als geen AFOL's zijn. Op elk expo zie ik iemand alvast ergens gezien. en we zijn altijd goed "gezien" zelf als we zijn "AFOL" en dus niet echt zoals "hun" (Marklin, of andere model thema's). Ze zijn onze kwaliteit en professionnalism. Dat is misschien het warrom / de reden dat we zijn altijd om naar ergens / op een andere expo uitgenodigt.

Ciney: 3 uitnodigen, 1 is geval door organisateur zelf.
Rijsel: 2 uitnodigen, 1 is geval door organisateur zelf.
Dunkerque: 2 uitnodigen, nog in de toekomst.

zonder rekenen waar we zijn meer dan warmte welkom (voor enkele, is het bijna meer een verplicht dan is anders (manier om te spreken proberend te tonen dat we zijn echt goed gezien door orgnaisatie)).

Is het geval met BeLUG? zeker niet....

Ik kan ook sprekend over de "Mechelen speelstad" waar LEGO Belgïe geen een sponsoring door dozen aan de club, dozen gekozen door de deelenemers. Het Bestuur heeft gevraagd om dit "geld ongevormt in dozen" te houden....

BeLUG doet iets tegen betaling en meestal, blijft in de kassa van de club, ofwel een deel ervan. Je weet zeker niet alles van wat gebeurd achter de scherm....

Ik vraag ook me zelf om te verstaan hoe ze kunnen nieuw dozen verkopen... ik spreek van het Bestuur voor hun personnel rekening. Ik heb het gezien te Tielt dit jaar. Ik heb mijn idee van hoe.

En ik kan toch van de club spreken tijdens uren, zonder een goed reden te geven om een lid te blijven of, in mijn geval, terugworden.

Ik heb mijn groep van "vrienden" (Ja Ludo is mijn neef op 1st;)) maar met hun, is dat genoeg om een mooie lay-out te tonen (te Wavre 22m² voor 5 deelenemers).

Ik ga een samenvatting van Wavre te doen / schrijven. Je gaat het verschil zien van wat gebeurd "met ik" tegen "met BeLUG".

Dat is ook een soort van een oproep naar Vlamingen (kwestie van afstand ok) om naar Wallonïe of naar Frankrijk te komen.

Groetjes.

Vincent,
die moet nog een paar beelden op zijn "nousse2" B.S. galerij op te sturen.

peterseynhaeve
super elite
super elite
Berichten: 1737
Lid geworden op: 01-10-2009 21:43
Contacteer:

Bericht door peterseynhaeve » 05-12-2012 22:02

Halfweg december 2002 sprak ik dus voor het eerst met Ludo over de telefoon, het was een echt éénrichtingsgesprek vanuit de kant van Ludo. Maar het werd voor mij een echte openbaring, ik zag "het legolicht". De ultieme droom om gelijkgezinde legofanaten samen te kunnen brengen in een club of vereniging kon wel eens vroeg of laat bewaarheid worden.
De voorgeschiedenis van Ludo lees je hieronder in een krantenartikel :
www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=3948009

Kortom, het was zaak deze "legofreak" zo vlug mogelijk te kunnen ontmoeten.
Zo gezegd, zo gedaan de datum werd vastgelegd in de drukbezette agenda : 23 december 2002 !
Opnieuw was het een opmerkelijke ontmoeting bij Ludo thuis in Stasegem (notabene op nog geen 10km van mijn ouderlijk huis in Ingelmunster )
De internetwereld ging voor mijn ogen open met website's als Brickshelf, Lugnet, LDraw, en 1000Steine. Vooral ook zijn voorkeur voor treinen was mij direkt duidelijk geworden
De conclusie van ons samenzijn: we mochten er geen gras over laten groeien en zo snel mogelijk een bijeenkomst beleggen met gelijkgezinden.
En dat waren die eerste dagen buiten mezelf en Ludo ook zijn neef Vincent Meeuw(Moeskroen),Hans Devlieger(Zottegem) en de tweelingbroers Corneillie (Knokke-Heist).
Dat waren trouwens allemaal mensen die Ludo had leren kennen op LEGOWORLD in Zwolle.

De allereerste ontmoeting kwam er een paar maanden later op zaterdag 12 april 2003 ten huize Ludo. Onder het genot van een stukje taart met koffie werden er enthousiast ideeën en dromen uitgewisseld voor een op te richten bouwers- en verzamelaarsclub die de welluidende naam zou dragen : BELUG

Wat de onmiddellijke gevolgen en actie's waren na deze eerste vergadering lees je verder in een volgend stukje...

Groeten,

Pete(r)

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 16-04-2013 20:40

en pete

het vervolg?
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

peterseynhaeve
super elite
super elite
Berichten: 1737
Lid geworden op: 01-10-2009 21:43
Contacteer:

Bericht door peterseynhaeve » 16-04-2013 21:48

Hallo iedereen,
hieronder volgt alweer een stukje BeLUG geschiedenis. Of liever gezegd pre-geschiedenis want van de feitelijke vereniging BeLUG was er nog geen sprake toen op zaterdag 12 april 2003 voor een eerste maal verzamelen werd geblazen bij Ludo thuis in Stasegem (deelgemeente van Harelbeke)...
De aanwezigen waren naast Ludo en mezelf ook Hans De Vlieger uit Zottegem en de broers Cornille.
Er werd wat gepraat over onze interesses en wat we zoal deden op "lego"vlak...
Ludo had al één ervaring met een persoonlijke tentoonstelling, Hans was al enkele malen LEGOWORLD gaan bezoeken in Zwolle (net zoals de broers Cornille) en Peter was ondertussen al meer dan 10 jaar bezig op zijn eentje met het land af te dweilen om promotie te maken voor zijn legohobby.
We waren er allemaal 100% van overtuigd dat er in ons land tientallen, zoniet honderden volwassenen aan het verzamelen of bouwen waren. De grote vraag was hoe en waar we die zouden kunnen vinden en nadien samenbrengen in een vorm van 'club' (of noem het een zelfhulpgroep )
Het grote doel voor 2003 was een deelname, hoe beperkt ook, aan LEGOWORLD in oktober.
We hadden dus nog veel werk voor de boeg !! Een kleine layout samenzetten met mensen die mekaar nog nooit hebben ontmoet is niet simpel. Hoeveel vierkante meter moesten we vragen, met hoeveel deelnemers gingen we zijn, allemaal open vragen
En niet te vergeten, onder welke naam ging ons clubje zich presenteren?
Druk heen en weer mailverkeer leidt al meteen tot het plannen van een volgende bijeenkomst, dit keer bij Hans thuis in Zottegem. Ludo en Peter doen een stukje voorbereiding in het zoeken naar andere Belgen en komen daarbij al snel terecht op de website ngltc dot com (die nu al niet meer bestaat)waar de lijst van kopers van een gelimiteerd genummerde lego Santa Fe locomotief (set nr 10020)hebben gekocht. Ook het prille begin van Bricklink biedt al een lijst van belgische verkopers!
Ludo stuurt ook een mail richting de nederlandse club De Bouwsteen met wat vragen om raad en informatie hoe we zoiets moeten aanpakken.

De datum wordt gekozen : het wordt donderdag 1 mei 2003.

Wat er daar werd besproken en beslist lees je in een volgende episode

Groeten,
Pete(r)

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 16-04-2013 21:53

leuk leesvoer.

:eek:
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

patje
Site Admin
Site Admin
Berichten: 23214
Lid geworden op: 28-09-2009 20:04
Contacteer:

Bericht door patje » 15-08-2015 13:28

en pete wordt er nog een vervolg aangebreid?
;-)
één dag zonder lego, is een verloren dag!!!
website:
http://users.telenet.be/Patricks-legotr ... /index.htm
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BeLug News ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten